poepbollen aan poten

Gestart door gerdazoer, juli 12, 2012, 17:19:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerdazoer

Hallo,

Ik heb voor het eerst 2 blokken met jonge grasparkieten die, in elk geval 1, op uitvliegen staan.
Ik heb er verder geen ervaring met volierevogels. Nu is het zo dat in elk geval 2 jongen, achtergebleven in groei, gigantische poepkluiten aan de poten hebben zitten. De moederpop had dit ook en haar heb ik voorzichtig onder de kraan de poep losgeweekt.
Weet iemand wat ik moet doen met de jongen?

groet Gerda

Link verwijderd, dit is niet de plaats op het forum om een filmpje van je parkiet te plaatsen. Vele groetjes, Sara

Sara

#1
Dat moet je ook schoonmaken, best met een wattenstaafje en lauw water. Voorzichtiger erover wrijven ermee, totdat het losweekt. Hoe komt trouwens dat ze achterblijven met hun groei?

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

rissiejjj

Voor de volgende keer nog handiger.
Het blok schoonmaken. Hier word bij veel jongen soms wel om de dag het blok schoongemaakt.
Eventjes de troep uitbikken en nieuw zaagsel erin.
Scheelt troep aan de jongen en het is veel hygienischer.
Hoeft niet te boenen ofzo, juist niet, nestgeur in het blok houden, maar het vuile zaagsel er gewoon met regelmaat even uitbikken.

Hoe je het van de poten afkrijgt, inderdaad zoals genoemd.
Hier is het als er al wat troep aankomt aan de ringen en dat pulk ik er dus gewoon met mijn nagels af, in de ring zit geen gevoel, haha. Daarna handjes wassen en alles is weer schoon.

Sara

Zaagsel gebruik je normaal niet bij grasparkieten, want de meeste grasparkietjes houden niet van nestmateriaal (zo mogelijk alle grasparkietjes). Ik heb ook nestjes gehad zonder nestmateriaal te gebruiken, omdat ik overal las dat nestmateriaal door de meeste parkietjes weer vakkundig uit het blok gegooid wordt.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

rissiejjj

Oh foutje van mij dan, kweek zelf met valkparkieten natuurlijk en bij hun wel nestmateriaal erin.
Maar ook zonder nestmateriaal kun je het blok wel schoon maken lijkt me.
Lijkt me wat schoner, doe het hier namelijk ook.

Wouter

Citaat van: rissiejjj op juli 12, 2012, 23:37:02
Oh foutje van mij dan, kweek zelf met valkparkieten natuurlijk en bij hun wel nestmateriaal erin.
Maar ook zonder nestmateriaal kun je het blok wel schoon maken lijkt me.
Lijkt me wat schoner, doe het hier namelijk ook.

Het kán wel. Ik zou het echter niet zo snel doen zolang het niet dringend is. Je wilt het broeden ten slotte niet verstoren!

parkieten-oosterhout

#6
Ik heb ook verschillende koppels die geen zaagsel accepteren, maar bij vochtige blokken gebruik ik het wel en dan is het schoonmaken makkelijker. En je krijgt geen poep aan de pootjes.

Nornaal leg ik een klein beetje schelpenzand op de bodem, zo voorkom je dat de eieren weg rollen en minder snel beschadigen.

Dit gaat bij mij goed maar er zijn meerdere manieren.

m v g peter

Berichtje aangepast. Gelieve hoofdletters en leestekens te gebruiken, dat leest veel gemakkelijker. Groetjes, Sara