Jong gaat niet staan

Gestart door karenvt, juli 05, 2012, 13:02:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karenvt

Hallo,

Sinds een aantal weken heb ik een nestje met vier jonge grasparkietjes.
Drie van de vier jonkies staan nu ook al, alleen ik heb het idee dat het het
laatste jonkie niet lukt om te gaan staan. Deze blijft op z'n zij liggen en
krijgt verder wel genoeg voeding van de moeder en beweegt ook.

Ik heb gelezen over spreidpoot, maar op foto's die ik daarover zag, lagen
de pootjes gespreid onder het vogeltje zelf, dit is bij ons niet het geval.
Hij blijft echt op z'n zij liggen.

Wat kan ik hiermee doen, is het slim om deze apart te zetten en met de
hand op te voeden, want hij wordt wel gewoon gevoed door de moeder zelf?
We hebben ook al eens geprobeerd om het vogeltje recht neer te zetten,
maar deze valt dan gelijk weer om.

Gr Karen

Wouter

Zolang de moeder nog zelf voert liever niet overstappen naar handopfok.
Hoe oud is het jong en kun je misschien een foto maken van hoe hij/zij erbij ligt?

karenvt

Het jong is nu ongeveer 18 dagen oud. Als we hem in onze hand houden staat hij wel, maar dan met behulp van leunen tegen de hand. Ook trillen zijn pootjes dan een beetje. Zodra hij weer ligt probeert hij/zij t wel, maar lijkt het net alsof het jong iets te zwak is.

Ik heb er een foto bijgevoegd hoe het jong er dan bij ligt.


rissiejjj

Het is in ieder geval echt niet goed hoe hij erbij ligt.
Zou toch is een VA bellen, want er klopt iets absoluut niet.

Heb dan zelf wel valkparkieten, maar toch even een foto erbij als voorbeeld.
Dit jong is op de foto volgens mij nog geen 5 dagen en staat al.
Dus er mankeert echt wat met het kleintje.
VA is de enige die echt uitsluitsel kan geven denk ik.

Parkieten-Freak

Het linker voetje ziet er anders uit dan het rechter: hij maakt een "vuistje".
Kan hij dat voetje (de teentjes) wel strekken?


karenvt

Als hij op onze hand staat is het eerst een vuistje maar hij kan hem wel strekken. Dit doet hij na enig tijd..

Parkieten-Freak

Heeft hij in beide pootjes ook evenveel kracht? In dat geval is het een optie om hem af en toe op je hand te laten staan zodat de spiertjes in zijn pootjes een beetje getraind worden.
Mocht hij omvallen omdat hij zijn evenwicht niet kan bewaren (neurologische oorzaak) dan wordt het uiteraard een andere zaak.


karenvt

Volgens mij hebben alletwee de pootjes evenveel kracht. Heb je misschien een idee hoe we de vogel kunnen helpen als hij iets neurologisch heeft?

Sara

Als het neurologisch is, moet je ermee naar de dierenarts gaan. Daar kan je zelf niets aan doen.
Ik raad je eigenlijk sowieso aan om dit na te laten kijken door de dierenarts.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkieten-Freak

Ik sluit me bij Sara aan.


karenvt

Is er wel iets wat de dierenarts hieraan kan doen dan, stel dat het iets neurologisch is?

Parkieten-Freak

#11
CiteerIs er wel iets wat de dierenarts hieraan kan doen dan, stel dat het iets neurologisch is?

Dat denk ik niet, eerlijk gezegd.
Ik hoop alleen dat het jonkie gewoon wat "laat" is, en dat hij/zij door wat extra oefeningen alsnog op zijn/haar pootjes gaat (en blijft) staan.
Als dit binnen enkele dagen tot een week niet het geval is, is het verstandig om contact op te nemen met de dierenarts voor overleg.

Ik hoop dat forumleden die ervaring hebben moet broeden, hier ook even hun mening geven want zij hebben meer kennis van zaken dan ik.


rissiejjj

Ik heb ervaring met Kweken en ook al mijn mening gegeven.
Er is iets goed mis met het kleintje en een bezoek aan een VA kan absoluut geen kwaad.
Heb er een foto bij gedaan van een jong van hier, het is dan wel een valkje, maar lijkt me niet dat parkieten zich in die fase veel anders ontwikkelen.
Hier staan de jongen vanaf dag 1 al op de pootjes en vanaf dag 3 ongeveer kunnen ze zelfstandig zonder steun zitten.

Hierdoor denk ik ook dat een weekje afwachten of het betert geen zin heeft, want het kleintje had allang moeten zitten. Dus enige punt wat nog kan is naar de VA en kijken of het te herstellen is, zo niet, dan misschien voor de meest humane manier voor het kleintje kiezen.

Sara

Ik heb ook ervaring met broeden, maar zoiets als dit heb ik nooit gezien (ook nergens op een site bij mogelijke problemen ofzo).
Het doet me eigenlijk een beetje denken aan spreidpoten hoe het parkietje daar ligt, maar de poten bij dit parkietje lijken niet gespreid te staan.
Parkieten met spreidpoten kunnen ook zelf niet meer gaan staan, dus het doet me er een beetje aan denken, maar volgens mij is het het niet wegens het ontbreken van gespreide pootjes.
Zoals al gezegd is, kan ik dus ook maar één raad geven: naar de dierenarts gaan. Het ziet er naar uit dat je het kleintje absoluut niet zelf kan helpen, en ik vind het onmenselijk om het zo nog langer aan te zitten zien.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes