Gras schoonmaken

Gestart door pixie, juli 04, 2012, 18:41:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixie

Goedemiddag,

Vanmiddag heb ik uit de duinen waar ik ga hardlopen gras meegenomen voor de birdies.

Hoe zouden jullie dit schoonmaken?
Water en appelazijn?

Groetjes

Moppers

Ik zou het eerlijk gezegd helemaal niet geven. Aangezien het uit de duinen komt, is de kans vrij groot dat er vossenurine op zit. De kans dat je dat er helemaal afgepoetst krijgt is vrij klein.
Als je ze graag vers gras wilt geven, dan kun je dat het beste zelf laten groeien. Dat kan al heel simpel, met wat pot- of tuinaarde in een lege ijsbak. Ook zou je kunnen denken aan de Biobox, die is speciaal voor vogeltjes. Heel simpel en wordt door vrijwel alle vogeltjes gewaardeerd. Via de zoekfuntie kan je meer informatie vinden over de biobox, de meeste grotere dierenwinkels en online winkels hebben hem wel.

pixie

Ik heb inderdaad een biobox, maar had er niet echt veel succes mee.
Dit gras (en andere plantjes) geven had ik van de dierenarts als tip gekregen, dus ik zag er geen kwaad in.
Het ging ook om aren, waar zaadjes aan zitten. Lijkt me moeilijk om dat zelf te groeien.
Anders vraag ik de arts nog om verdere details.

Bedankt voor de reactie :)

pixie

Ik heb het voedsel advies er nog even bijgezocht. Er staat:

Aangezien het gebruik van onkruidverdelgers en pesticiden aan de slootkanten en in natuurgebieden verboden is, kan een groot deel van de extraatjes uit de natuur gehaald worden.
Wat is er leuker voor een Grasparkiet om graszaadjes uit een verse aar te peuteren. Planten zoals paardebloemblad en knoppen, weegbree, vogelmuur, zuring, herderstasje e.a. zijn stimulerende en gezonde snacks.

Ik ga morgen eens bellen om te vragen wat zijn advies is ivm schoonmaken en de aanwezigheid van (vossen)urine. Ik zal het laten weten.

Sonja

Hallo Pixie,

Als je de planten die je in je laatste berichtje noemt, graag wilt geven dan kun je die zelf zaaien, desnoods in een pot.
Hier kun je o.a. paardenbloemzaden, weegbree, etc.  bestellen:
http://www.morgenster-zaden.nl/inheemse%20soorten%20los.htm

Dan weet je zeker dat hetgeen je geeft niet verontreinigd is met wat dan ook...

Als je zelf gras zaait en het (heel) lang laat worden, dan komen er ook aren aan op den duur.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes
Sonja

pixie

Ik heb inderdaad wat paardebloem en gras geplant in mijn 'tuin', maar zoals je kan zien zet dat niet echt zoden aan de dijk :) dit staat er nu al een tijdje in.

Zoals ik aangaf heb ik het advies van de dierenarts gevolgd, ik heb vanmorgen gebeld om te vragen hoe het nu zit. De mevrouw aan de telefoon zei dat gewoon wassen voldoende was - maar ik bel vanmiddag nog een keer terug wanneer de dierenarts zelf aanwezig is.

Ik ben erg benieuwd wat hij zal zeggen. Voor nu krijgen ze lekker wat witlof.

pixie

Ik heb gister nog even gebeld en de assistente had van de dierenarts te horen gekregen helemaal niets met het gras te doen; het gewoon zo in de kooi hangen.
Dit vind ik wel een beetje een eng idee en ik denk jullie zeker - maar ik wilde toch even laten weten wat hij erover zegt.
Groetjes