Help! Dik kontje na leggen eerste ei?

Gestart door Jalees, juli 01, 2012, 09:04:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jalees

Dag allemaal,

Mijn popje heeft gisteren haar eerste eitje gelegd. Ik houd haar samen met een man en ze is al een paar weken de hele kamer naar broedplaatsen aan het afstruinen, dus achteraf was het te verwachten. Nu valt het me echter op dat haar kontje (niet de cloaca zelf, maar het gebied eromheen/erboven) soort van opgezet/dik is. Het voelt of er een soort vocht in zit. Ze is wel super levendig, sloperig, aan het vliegen en vertoond haar normale gedrag. Haar ontlasting is wat groot en vooral waterig en komt er volgens mij niet zo gemakkelijk uit als normaal, maar komt wel gewoon regelmatig.

Aan jullie de vraag: is dit dikke kontje normaal? Is dit een indicatie dat er nog meer eitjes komen? Ik dacht namelijk dat het rondom het kontje dan hard moest zijn, maar het is echt zacht. Ik ben echt paranoia wat betreft eitjes omdat mijn vorige popje met haar eerste ei aan legnood is overleden. Is er iets aan de hand en moet ik naar de da of is dit normaal? Please help :(

Ik heb het eitje nu laten liggen en breng nu 's avonds de lichturen terug in de hoop dat ze niet nu/later meer eitjes gaat leggen, verder nog tips hierhover? Het popje is denk ik ongeveer een jaar. Naar het ei kijkt ze overigens niet om, ligt maar een beetje in de hoek van de kooi te liggen.

rissiejjj

Het wat opgezette is normaal.
Dit zou ze waarschijnlijk de hele tijd houden gedurende ze nog eitjes legt.
Daarna trekt dit vanzelf weer weg.

Dat de ontlasting groter is en dat ze er wat meer moeite mee lijkt te hebben klopt.
Een volwassen vogel bevuild het nest niet, dus tijdens de kweek zou je zien dat ze buiten het blok veel grotere poepjes hebben dan normaal. Ze zamelen het op natuurlijk als ze aan het broeden zijn.

Ik kan niks vreemds aan je verhaal ontdekken, dit is allemaal normaal in mijn ogen.
Maar ik ben vooral van de Valkparkieten, dus ik raad je aan om even andere reacties ook af te wachten.

Kleintjes

Hoe oud is je popje? Dat vermeld je niet maar zou wel handig zijn.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Jalees

Dank jullie voor de reacties! Haar leeftijd staat in de laatste alinea, ik weet niet precies hoe oud ze is, ik kocht haar een halfjaartje geleden bij de dierenwinkel en ik denk dat ze toen tussen een half jaar en een jaar was, dus ze zal dan nu zo'n één of anderhalf zijn. Het is nooit mijn bedoeling geweest met haar te kweken, gezien mijn ervaringen met mijn vorige popje (wat ook niet mijn bedoeling was), dus ik hoop dat alles goed met haar komt :(