"Knabbelen" aan koper

Gestart door Ingrid, april 17, 2005, 20:02:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ingrid

Nu Blizzard en Luna hun eigen plant hebben om te slopen, zijn de andere planten (voorlopig) veilig. Ze hebben nu de modder ontdekt  :?  waar ze heerlijk in wroeten. De plant staat in een koperen ketel en daar willen ze ook nog wel eens aan "knabbelen". Nu denk ik zelf dat het niet veel kwaad kan, maar wil toch andere meningen horen??

Gr. Ingrid

Dick uit Aruba

Citeer... De plant staat in een koperen ketel en daar willen ze ook nog wel eens aan "knabbelen". Nu denk ik zelf dat het niet veel kwaad kan, maar wil toch andere meningen horen??

Gr. Ingrid

Echt koper? ZEER GIFTIG!!
Meestal zijn de "koperen" potten van tegenwoordig koperkleurig maar niet van koper vanwege de oxidatie e.d.

Als je twijfelt, kan je altijd een theedoek rond de pot doen en de rand van de theedoek in de pot stoppen (Zoals je een vuilniszak in een emmer stopt maar dan precies andersom)

Dick.

Ingrid

Hoi Dick,

Dank je voor je antwoord! Het is wel degelijk een echt koperen pot, het is namelijk een oudje, en oxideert :? . Ik snap wat je bedoelt met de theedoek, ga ik meteen fixen morgen.
Maar kan het kwaad dat ze er even, was maar heel kort, aan geknabbeld hebben???????

Gr. Ingrid

Dick uit Aruba

CiteerHoi Dick,

...
Maar kan het kwaad dat ze er even, was maar heel kort, aan geknabbeld hebben???????

Gr. Ingrid

Njaee.

Hopelijk niet. Ik weet het niet. Goed gezonde parkieten kunnen wel een stootje hebben. Gewoon even in de gaten houden dacht ik zo.

Groetjes,

Dick.

PS
Misschien heb jij al eens dat stukje gelezen over het verzuren van het drinkwater ter voorkoming van darminfecties? Ik denk dat dit is aan te raden als je parkieten de gewoonte hebben aan alles te "sabbelen". Ik doe het zelf ook. 1 gram citroenzuur 100% op 1 liter water. Hier kunnen mijn vogeltjes twee dagen van drinken. Beter voorkomen dan genezen.

Ingrid

Dat stuk over verzuren van het water heb ik inderdaad gelezen. Als ik dat water klaarmaak hoe lang is het dan te bewaren? Want mijn vogels kunnen onmogelijk 1 liter water in 2 dagen drinken  :wink: . Ik ben niet zo goed in verhoudingen aanpassen  :? .

Gr. Ingrid

Dick uit Aruba

CiteerDat stuk over verzuren van het water heb ik inderdaad gelezen. Als ik dat water klaarmaak hoe lang is het dan te bewaren? Want mijn vogels kunnen onmogelijk 1 liter water in 2 dagen drinken  :wink: . Ik ben niet zo goed in verhoudingen aanpassen  :? .

Gr. Ingrid

Als je een liter klaarmaakt, kan je het rustig een dag of 3 op een donkere plaats bewaren. Wat er overblijft gooi je gewoon weg en je maak weer een nieuwe liter. Je kan desnoods bij de apotheker de grammen voor je laten afwegen. Het is ongeveer een derde theelepeltje. Als je per ongeluk één keertje 1,5 of 2 gram per liter gebruikt, kan dat ook geen kwaad, maar liever 1 gram.

Dick.

Anita & Marisa

Hoi Dick,

Dat is ook een idee voor onze parkiet. Hij zit vaak aan zijn belletjes te likken. Toen hebben we ook ontdekt dat er roest op de belletjes zat. We hebben ze gelijk vervangen en nu gaat het goed.

Staat dat stukje van het water hier ook op het forum? We kunnen het ons wel herrinneren.....even op zoek haha  :wink:

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Parkieten-Freak

Je kunt eventueel ook een paar druppeltjes geconcentreerd citroensap (uit een flesje) toevoegen aan het water in een drinkfonteintje.
Ook daarmee verlaag je zuurgraad.
Ik zal wel een keer testen hoeveel druppels nodig zijn om de pH van 7 naar ongeveer 5,5 te brengen.


Ingrid

Citroensap uit een flesje is ook een goede tip!! In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Ik ben nu zeer alert dat ze niet bij de koperen ketel kunnen komen, ook al is het goed afgedekt nu, ze zijn zo slim je weet nooit. Ach en anders is de optie van uit de kamer halen er nog. Geen probleem, heb zeer veel voor mijn vogeltjes over.

Gr. Ingrid