Kaalplukken

Gestart door simpy, juni 14, 2012, 10:26:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

simpy

Hallo

Ik heb een nestkastje met daarin twee jonkies. De oudste is nu 3,5 weken oud, en de jongste 3 weken.
Ik heb het idee dat hun moeder (Tweety) ze kaal plukt.
Ze hebben namelijk alleen wat veertjes aan hun staart, vleugels en hoofdje...
En als ik wat dons zie doorkomen op bv. hun rugje, dan is het de dag erna ook weer weg.
Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? En wat ik hier eventueel tegen kan doen?

Ik voeg er een foto bij, deze is zonet gemaakt.
(Het bloed wat op het hout is te zien, komt denken wij door het kaalplukken. Tweety heeft namelijk ook bloed op haar verenpakje, maar we zien geen wondjes......)

Alvast bedankt voor de reacties!  :)

Groetjes, Simone

Sara

Dit is inderdaad helemaal niet normaal, ze horen al overal veertjes te hebben op deze leeftijd.
Als je vermoedt dat de moeder ze kaalplukt, zou ik de mama zo snel mogelijk bij hen vandaan halen.
Heb je geen ander broedend koppel waar je de kleintjes kan onderbrengen?
Anders zit er volgens mij niets op dan ze zelf verder groot te brengen... Je kan er namelijk niets tegen doen dat de moeder hen kaal plukt. Zorgt de vader ook voor hen? Kan deze ook niets te maken hebben met het kaalplukken?

Groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

simpy

Hallo Sara

Heel  erg bedankt voor uw reactie!

Ik heb geen ander broeden kopppel (ook niet in mijn omgeving), en de vader geeft de kleintjes alleen te eten. (Hij is 'puberaal lui')
Maar, wat zou er gebeuren als de kleintjes toch bij hun moeder blijven (zoals in het wild). Want ik laat ze (natuurlijk) het liefst zolang bij hun ouders.
Ik heb handvoeding in huis (incl. beschrijving) dus ik kan ze wel zelf grootbrengen.

Groetjes, Simone

elske

Ik zou ze precies toch zelf grootbrengen, ocharme de beestjes. :(
groetjes

Sara

Ja, het zou natuurlijk het beste zijn als ze door hun vader grootgebracht konden worden dan, omdat hij hen eten geeft. Het probleem is echter dat deze parkietjes echt nog warmte nodig hebben, en dat geeft de papa niet. (hij gaat namelijk niet broeden op hen).
Als je hen zelf gaat opvoeden heb je dus ook een warmtelamp nodig.

Natuurlijk is het het beste als ze door hun ouders opgevoed worden, maar deze parkietjes zijn er echt erg aan toe.
Als de mama de veertjes uittrekt heeft dit allerlei nare gevolgen, en waarschijnlijk gaat ze hier niet mee stoppen. Je moet ook opletten of er geen wondjes zijn bij de jongen door het uittrekken van de veren, want als wondjes gaan ontsteken ben je nog verder van huis. Als er wondjes zijn zul je ze dan ook moeten ontsmetten (met product ZONDER alcohol).
Volgens mij is hier geen ander mogelijkheid dan de moeder bij hen weg te halen, liever vandaag dan morgen, en hen zelf groot te brengen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

simpy

Hallo Elske en Sara.

Bedankt voor jullie berichten! :)
Na telefonisch contact met een vogelkenner heb ik besloten om de kleintjes vanaf vandaag met de hand groot te brengen. (Ik heb nu zomervakantie, dus tijd zat!)
Ik heb de oudste uit het broedhok gehaald en deze geprobeerd eten te geven, maar het kleintje was nog te bang en angstig om te kunnen/willen eten.
De jongste haal ik er vanavond uit. (Volgens de vogelkenner met wie ik contact heb gehad was het beter om eerste te oefenen met de hand voeren op de oudste, aangezien die 'het meeste kan hebben')

Ik heb het kleintje is een oude kooi gedaan (de kooi van zijn opa & oma!), en in een oude theedoek gewikkeld i.v.m. warmte.

Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Groetjes, Simone

simpy

Citaat van: simpy op juni 15, 2012, 16:37:07
Hallo Elske en Sara.

Bedankt voor jullie berichten! :)
Na telefonisch contact met een vogelkenner heb ik besloten om de kleintjes vanaf vandaag met de hand groot te brengen. (Ik heb nu zomervakantie, dus tijd zat!)
Ik heb de oudste uit het broedhok gehaald en deze geprobeerd eten te geven, maar het kleintje was nog te bang en angstig om te kunnen/willen eten.
De jongste haal ik er vanavond uit. (Volgens de vogelkenner met wie ik contact heb gehad was het beter om eerste te oefenen met de hand voeren op de oudste, aangezien die 'het meeste kan hebben')

Ik heb het kleintje is een oude kooi gedaan (de kooi van zijn opa & oma!), en in een oude theedoek gewikkeld i.v.m. warmte.

Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Groetjes, Simone

Hallo.

Bij deze plaats ik nog even een berichtje.
Ik heb beide kleintjes sinds gisteren uit het nestkastje gehaald. Het voeren ging redelijk.....
Vooral de oudste weigert om het spuitje, of lepeltje te accepteren. (De oudste is ook ontzettend druk en levendig. Het klimt al de gehele kooi door...!)
Ze moeten natuurlijk ook nog wennen aan deze nieuwe manier van voeren, want ze zijn 3,5 weken door hun moeder gevoerd.
Maar ik had een vraagje. Hou groot moet ongeveer de krop zijn?
Ik heb ze zonet nog gevoerd en de krop is maar een klein beetje gevuld, en op de foto's die ik op het internet zie is de krop veel voller.........

Alvast bedankt!

Gr, Simone

Sara

Hier staat het helemaal uitgelegd, bij 'voeren': http://www.gras-valkparkieten.nl/kweken/handopfok/
Je parkietje zou 10% pap moeten krijgen van zijn lichaamsgewicht staat hier. Als je parkietje 35gr geeft, moet je 3,5 ml pap voeren. De krop mag aanvoelen als een zakje, maar mag niet strak zijn.

Groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

simpy

Bedankt voor alles, maar helaas is de jongste een uur geleden overleden.
Hij/zij heeft dat botje, wat aan de voorkant van hun buikje zit gebroken..... Hoe dat kan weten we ook niet en we zijn er erg verdrietig over.
De oudste heeft vandaag wat zaadjes gegeten en zet nu de boel op stelten in zijn eigen kooi.

Kleintjes

Borstbeen gebroken? Dat is 'n stevige smak geweest dan, normaal kan die bijna niet breken aangezien 't 1 van de sterkste botten is.

Sterkte met 't verlies van de kleine uk en succes met de oudste.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

Oei, dat is ernstig! Het is de eerste keer dat ik ooit hoor dat zoiets gebeurd is. Heel veel sterkte met het verlies.  :(

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

simpy

Citaat van: Sara op juni 17, 2012, 22:55:03
Oei, dat is ernstig! Het is de eerste keer dat ik ooit hoor dat zoiets gebeurd is. Heel veel sterkte met het verlies.  :(

Vele groetjes,

Sara

Dank je wel.
Ik wou zonet de oudste gaan voeren (moet zo naar mijn werk) en deze was ook al overleden........
En ik had ze zo goed verzorgd!

Sara

Hoe kan dat toch  :(
Ook weer veel sterkte hiermee...
Heb je enig idee hoe dit kan? Hadden ze een warmtelamp?

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Snappie

Oh wat erg ! Heel veel sterkte ermee....

Loeky

Bah wat naar! Heel veel sterkte gewenst.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

simpy

Hallo

Heel erg bedankt voor jullie lieve berichtjes.
De parkietjes hadden geen warmtelamp, aangezien op internet stond ergens dat ze rond 3 a 4 weken op kamertemperatuur konden leven.
Wel heb ik ze een theedoek gegeven (en verschillende keren ook de theedoek over ze heen gelegd).
Ook hebben we de buitendeur dicht gelaten, om tocht te voorkomen, aangezien ze toch erg kaal waren.....

Ik heb ze elke dag om de 4 uur eten gegeven, maar dat ging erg moeilijk......
Ze hadden beide moeite met slikken....

Groetjes, Simone