niet tam worden

Gestart door chiandra, juni 10, 2012, 16:13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chiandra

hallo.
Ik heb al best wel lang 2 parkietjes.
Eerst had ik er 1 en die is wel tam, maar toen heb ik er een tweede bij gekocht en die wil dus niet tam worden.
Ik heb ze nu al best wel lang; telkens wanneer ik mijn hand in de kooi stop en zachtjes begin te praten, gaat hij door het lint en probeert hij me te bijten en als ik dan mijn hand er uit haal is hij weer rustig.
Als ik langs loop vlucht hij een hoekje in.
Als ik trosgierst in mijn hand heb heeft het geen nut, hij blijft weg vliegen. Het is wel eens gelukt, ook heb ik hem een keer kunnen aaien zonder dat hij beet of door het lint ging.
Wat moet ik nu doen dan om hem tam te maken?

(Spelling aangepast naar standaard ABN (me, die), plus wat leestekens geplaatst. Leest prettiger.)

*wendy*

Ik weet niet hoe lang lang is, maar tam maken vergt veel geduld. Daarnaast hangt het van het karakter van het beestje af hoe tam deze precies wordt. Vindt hij trosgierst wel lekker? Is er misschien iets anders wat hij heel lekker vindt? Of heeft hij misschien een favoriet speeltje wat je kunt gebruiken?

Ga je altijd met je hand naar het vogeltje toe, of blijf je bijvoorbeeld in de deuropening met je hand? Als je er naartoe gaat, voelt hij zich bedreigd. Je moet ze altijd naar je toe laten komen, dus je hand bij een andere stok houden met wat lekkers erop, en dan zelf laten komen. Dit kan je wel een aantal weken vol moeten houden, wil hij eindelijk naar je toekomen. Tam worden is een kwestie van vertrouwen krijgen in het baasje.

Heb je al eens geprobeerd hem buiten de kooi tam te maken? De kooi ziet hij als z'n territorium en is z'n veilige haven, waar een enge hand steeds in komt.. Als je ze uit de kooi laat, leg dan eens een lange sliert trosgierst op je hand, bij een stokje van je speeltuintje (of wat je buiten de kooi hebt staan) en laat hem daar zelf naar toe komen.

Langs de kooi blijven staan en zachtjes blijven praten totdat hij weer rustig is, wil ook werken. Zorg ook dat je niet boven ze uit torend, want dan is het bedreigend. Ze voelen zich veiliger als zij zelf hoger zitten dan jij zit.

Nogmaals, geduld en het karakter van het beestje zijn bepalend.