Jong grootbrengen

Gestart door simpy, juni 07, 2012, 13:29:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

simpy

Hallo

Mijn parkiet Tweety heeft nu 2 jongen. Ze zijn nu ongeveer 3,5 weken oud. Maar er is een probleem: de jongen schelen 4 dagen. Tweety heeft (waarschijnlijk) dus het idee dat het jongste jong 'niet gezond is' omdat het dus achterloopt met de groei op het eerste jong.
Toen ik ze (ongeveer een uurtje geleden) ging verzorgen lag het jongste jong op de grond van de kooi. Ik heb hem/haar opgepakt en ze had geen wondjes of iets. Ik heb haar nu weer terug gezet bij Tweety.
Maar Tweety blijft maar naar haar nekje bijten. Ik vrees dus dat ik dit jong vandaag uit het nestblok haal en met de hand zal moeten grootbrengen.
Dit laatste vindt ik niet erg, en ik ben ook niet bang om 'iets bij mijn parkieten te moeten doen', ik heb het alleen nog nooit gedaan..... Dus ik vroeg me af of jullie me wat tips konden geven. Wat voor voer moet ik dan eigenlijk kopen? En via een theelepeltje is toch beter dan via een spuitje toch?

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes, Simone

Kleintjes

Ik denk niet dat 't met 't leeftijdsverschil te maken heeft. Dat gebeurd in 't wild namelijk ook wel eens.
Moederdieren weten instinctief dat er iets niet helemaal klopt, en meestal hebben ze 't bij 't recht eind.
Er zijn vele soorten opfokvoeding te koop. En er zijn evenveel meningen over hoe je 't moet doen.
Mijn tip: Als je 't per se zelf wilt doen, neem dan contact op met 'n DA / VA of (Zeer) ervaren kweker en laat 't je gewoon uitleggen en / of voordien.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

rissiejjj

Leeftijdsverschil geloof ik ook niet in.
Heb hier donsjes van valkparkieten in het blok waarbij de oudste en de jongste 1.5 week met elkaar schelen.
Vorige ronde scheelden de jongen 2 weken met elkaar, werden gewoon gevoerd etc.

Qua met de hand grootbrengen.
Ik prefereer toch een spuitje, de voeding blijft warmer waardoor de kans op problemen minder is.
Heeft geen nadelige gevolgen voor zelfstandigheid.
Zelf gebruik ik altijd Nutribird A19, maar voor kleinere parkieten kan je ook gerust Nutribird A21 gebruiken.
Nooit te snel voeren want dan kan het in hun luchtpijpje komen.

Natuurlijk weet ik niet alles, maar het het al heel vaak gedaan, wel bij valkparkieten maar het principe is gelijk.

simpy

Hallo

Heel erg bedankt voor de reacties.

Zelf begin ik nu ook te twijfelen of het komt door het leeftijdsverschil.
De moeder (Tweety) voert namelijk beide kinderen, en het bijten richting de jongste doet ze ook niet meer.
Alleen de oudste verjaargt de hele tijd de jongste, dus zodoende is de kleinste waarschijnlijk uit het huisje gegooid/gevallen......

Maar ik heb (voor de zekerheid) babayvoeding in huis gehaald, en mijn moeder werkt in het ziekenhuis dus die neemt een spuitje mee.

Groetjes, Simone

simpy


simpy

Bedankt voor alles, maar helaas is de jongste een uur geleden overleden.
Hij/zij heeft dat botje, wat aan de voorkant van hun buikje zit gebroken..... Hoe dat kan weten we ook niet en we zijn er erg verdrietig over.
De oudste heeft vandaag wat zaadjes gegeten en zet nu de boel op stelten in zijn eigen kooi.

Ayarea

Citaat van: simpy op juni 17, 2012, 21:08:10
Bedankt voor alles, maar helaas is de jongste een uur geleden overleden.
Hij/zij heeft dat botje, wat aan de voorkant van hun buikje zit gebroken..... Hoe dat kan weten we ook niet en we zijn er erg verdrietig over.
De oudste heeft vandaag wat zaadjes gegeten en zet nu de boel op stelten in zijn eigen kooi.

Jammer dat hij het niet gehaald heeft. Misschien is dat ook de reden waarom de moeder hem eruit had gegooid, misschien was het al gebroken. Fijn om te horen dat het met de oudste goed gaat :).

simpy

Hallo

Heel erg bedankt voor je lieve berichtje.
Helaas is de oudste ook vorige week overleden.......
Ik heb ze elke dag om de 4 uur eten gegeven, maar dat ging erg moeilijk......
Ze hadden beide moeite met slikken....

Groetjes, Simone