Rauwe sperziboon gegeten

Gestart door Vinyl, mei 13, 2012, 18:44:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vinyl

Ik heb mijn parkiet de rauwe zaden van een sperzieboon gegeven. En nu heeft hij zijn ogen dicht en probeert hij het op te braken. Ik lees nu pas dat rauwe sperziebonen giftig kunnen zijn, hoe kan ik hem helpen!

Parkieten-Freak

Citaat van: Vinyl op mei 13, 2012, 18:44:58
Ik heb mijn parkiet de rauwe zaden van een sperzieboon gegeven. En nu heeft hij zijn ogen dicht en probeert hij het op te braken. Ik lees nu pas dat rauwe sperziebonen giftig kunnen zijn, hoe kan ik hem helpen!

Waar heb je gelezen dat rauwe sperziebonen giftig kunnen zijn?


Vinyl

http://www.answer5.com/family_relationships/pets/?id=b950102

Als je zoekt op raw grean beans budgie staat dat het zeer giftig is. Gelukkig heeft hij het allemaal uitgekotst en gaat het een stuk beter, ik was best wel in paniek en had de dierenarts ook al aan de lijn. Hij zat helemaal bol en trillerig op zijn stokje met zijn ogen dicht.

Petr@

In een sperzieboon zit een bepaald stofje wat niet goed is (faseoline). Het beste kook je de boon eventjes net als een snijboon daarmee verdwijnt het giftige stofje.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Parkieten-Freak

#4
Eindelijk heb ik wat gevonden over de stof Faseoline. Ik dat het wel goedkomt met je parkietje. De stof veroorzaakt allergische reacties, maagdarmklachten en braken. Even afwachten dus, gaat het inmiddels al wat beter?



Toxicity
Digestion and immune distress

Foods with high concentrations of lectins, such as beans, cereal grains, seeds, and nuts, may be harmful if consumed in excess in uncooked or improperly cooked form. Adverse effects may include nutritional deficiencies, and immune (allergic) reactions.[9] Possibly, most effects of lectins are due to gastrointestinal distress through interaction of the lectins with the gut epithelial cells. A recent in vitro study has suggested that the mechanism of lectin damage may occur by interfering with the repair of already-damaged epithelial cells.[10]

For various reasons foods have been genetically modified with lectins, such as potatoes containing the GNA gene from the snowdrop plant.[citation needed] In 1998 Árpád Pusztai said in an interview on a World in Action programme that his group had observed damage to the intestines and immune systems of rats fed the genetically modified potatoes. He also said "If I had the choice I would certainly not eat it", and that "I find it's very unfair to use our fellow citizens as guinea pigs".[11] These remarks started the Pusztai affair.


Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Lectin




Vinyl

Ja het gaat gelukkig een stuk beter, dat was wel even schrikken gisteravond. Wij zijn ons echt dood geschrokken! Bedankt voor jullie hulp :)

daniel :D

Ik geef mijn parkieten ook wel eens rouwe sperziboon, maar zij hebben er geen last van, maar voor de zekerheid zal ik het niet meer geven ;)

Parkieten-Freak

Citaat van: Vinyl op mei 14, 2012, 13:24:22
Ja het gaat gelukkig een stuk beter, dat was wel even schrikken gisteravond. Wij zijn ons echt dood geschrokken! Bedankt voor jullie hulp :)

Fijn dat het nu beter gaat!  :)