Jong of niet?

Gestart door Charon118, mei 09, 2012, 12:05:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charon118

Hallo,

Ik wil graag een Parkiet maar ik kan nergens echt duidelijke voorbeelden zien van een jonge of n oudere parkiet,
Ik wil graag een jonge parkiet omdat ik hem dan tam kan maken...

Heeft iemand misschien wat voorbeelden voor me? ::)

Grrrr

daniel :D

Voor het tam maken maakt het niet uit, zolang je maar geduld hebt ;)

Charon118

Ow... Dat wist ik niet!

Danku..  :)

jaapie en wappie

#3
Als je een jong parkietje wil, zijn er een aantal dingen waaraan je dat gelijk al kunt zien.
De oogjes van een jonge parkiet zijn nog helemaal zwart. Als ze ouder zijn komt er een witte rand omheen te zitten.
Nog een detail waar je het aan kan zien. Jonge parkieten hebben streepjes op hun kopje zitten die doorlopen totaan de wasdop. Als de streepjes vanaf de wasdop al een stukje zijn vervaagd, kan het zijn dat de parkiet al wat ouder is.
Waar je het ook nog aan kan zien is de wasdop zelf. Als je bruin of blauw gekleurd is, is het al een ouder beestje. Bij de jonge beestjes zijn de wasdopjes roze van kleur. Op jonge leeftijd kan je het geslacht daarom ook moeilijker bepalen.
Ik zal een foto van mijn parkietje erbij voegen. Daaraan kan je zien dat het nog een jong beestje is, aangezien de streepjes op zijn kop doorlopen en zijn oogjes nog helemaal zwart zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en dat je wat wijzer bent geworden.

rissiejjj

Zelf prefereer ik altijd ringen voor een jonge parkiet.
Vooral nu in het begin van het jaar qua kweken is een ring van 2012 gewoon 100% zeker een jonge parkiet.
Maar kan ook komen door het soort parkiet wat ik heb, daarbij is echt een ring wel nodig om te zien van welke leeftijd ze zijn.

kleinechar

Citaat van: rissiejjj op mei 16, 2012, 21:58:23
Zelf prefereer ik altijd ringen voor een jonge parkiet.
Vooral nu in het begin van het jaar qua kweken is een ring van 2012 gewoon 100% zeker een jonge parkiet.
Maar kan ook komen door het soort parkiet wat ik heb, daarbij is echt een ring wel nodig om te zien van welke leeftijd ze zijn.

Is het per kweker verschillend wat en hoe hij info op een ring zet?
Ik heb 1 parkiet die geringd is, maar ik wordt niet wijzer van wat op zijn ring staat.

stolkleo

#6
hallo,
op de ringen staat het volgende: kwekersnummer, jaartal en het nummer van de gekweekte vogel. De ringen hebben ieder jaar een andere kleur.

groetjes stolkleo

kleinechar

Bij mij staat er NB11  9P  UX  4
Ik snap dan nog dat NB voor de kweker staat en de 4 voor het nummer van de gekweekte vogel. Maar het jaartal?

Marc1209

11 misschien? 2011??

*wendy*

Zoekfunctie doet wonderen. Hier iemand anders die eenzelfde soort ringnummer had: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=21583.0

NB betekent dat de kweker van het parkietje is aangesloten bij de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers.
11 is inderdaad het jaar waarin het parkietje is geboren: 2011
9PUX is het kweeknummer (van de kweker); hiermee moet je bij de bond kunnen achterhalen wie de kweker is.
4 is het volgnummer (het 4e parkietje dat in dat jaar geringd is).

rissiejjj

Ah hierboven is het al perfect uitgelegd.
En dan heb je ook nog de kleuren waar je snel aan kan zien van welk jaar de vogel is.
Niet elke vogel is zo makkelijk dat de ring snel af te lezen is natuurlijk.
Jaartallen wat ik zo weet:
Oranje: 2010
Blauw: 2011
Rood: 2012