Parkieten laten wennen

Gestart door DobbyFloppy, mei 07, 2012, 08:56:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hallo, vanmiddag krijg ik een 3e parkietje erbij van mijn moeder omdat deze helaas zelf weinig tijd heeft voor het beestje.
Hij is ongeveer anderhalf a 2 jaar. Nu heb ik nog een paar kleine vraagjes, want ik heb zelf ook al 2 parkietjes van ong 4.5 jaar.
Is de kooi groot genoeg voor met zijn 3en? (Het gaat om een Ferplast Viola, een kooi bedoeld voor valkparkietjes dus)
Hoe kun je ze het beste laten wennen want zowel mijn eigen parkieten als het parkietje wat ik van mijn moeder krijg zijn gewend om los te mogen vliegen.
Nu zijn mijn parkietjes redelijk tam (komen op de schouder of op je hoofd), ze komen bij je zitten als hun dat willen.
Ben ook niet van plan hun te dwingen bij me te komen als ze niet willen. Het parkietje wat ik krijg is wel helemaal handtam, en af en toe wat bijtgraag als het om bepaalde punten gaat. Nu is de vraag blijft het parkietje wat ik krijg ook gewoon zo tam of zal dat iets minderen?
Mijn parkietjes hebben hem al wel een keer eerder gezien, maar het is voor het eerst dat ik een extra parkiet bij mijn eigen parkieten krijg.
Zelf was het idee om het parkietje wat ik krijg eerst een weekje in zijn eigen kooi te laten wennen voordat hij bij mijn 2 gaat. Of denken jullie dat ik ze gelijk bij mekaar moet zetten? Heb dan wel 1 popje en 2 mannetjes.

Alvast bedankt voor tips en advies ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

Hallo,

Ik zou ze zeker niet meteen bij elkaar zetten.
En eerlijk gezegd ben ik persoonlijk ook niet zo'n voorstander van een oneven aantal parkietjes, er is er dan altijd eentje "alleen".....
In dit geval helemaal, omdat je andere 2 parkietjes echt een koppeltje zijn, het 3e parkietje wordt dan echt een vreemde eend in de bijt.

Misschien is het een idee om het nieuwe parkietje een eigen soortgenootje te geven?
Die kun je dan t.z.t. wellicht met zijn tweetjes in een (grote) kooi zetten, naast de kooi waarin je je 2 huidige parkieten hebt.

Na een poos op deze manier aan elkaar te wennen, kun je ze misschien (in een kooi die ruim genoeg is voor 4 parkietjes) bij elkaar zetten?

Groetjes
Sonja

DobbyFloppy

#2
Ze hebben gisteren al wel samen gevlogen en zelfs met zijn 3en op dezelfde kooi gezeten. Het vrouwtje is vooral nieuwsgieri mijn eigen mannetje floppy vindt het zelf wel in orde en doet nog niks.
Een 4e parkiet wordt op dit moment te veel voor ons. Ik woon samen met mijn partner en ben zelf grotendeels van de dag vaak thuis en heb genoeg tijd voor de diertjes. Hij is wel handtam alleen af en toe wat bijtgraag, mijn koppeltje is niet handtam maar komt wel regelmatig op de arm/schouders/hoofd zitten
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Beiden kooitjes zijn open mannetje van het koppeltje is al bij het nieuwe mannetje in de kooi wezen kijken en heeft hem zelfs al mee naar buiten genomen op hun eigen kooi.
Zowel Floppy als Dobby vinden Pucky (de nieuwe dus) al erg interessant en leuk ze zitten ook continu op zijn kooi als hij in zijn kooitje is ;D
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

#4
Topic kan op slot ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13