Bang voor alle nieuwe dingen in kooi

Gestart door bridgetvh, mei 05, 2012, 14:02:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bridgetvh


Mijn grasparkietje is steeds bang voor alle nieuwe dingen die ik in zijn kooi hang of leg.
Dat kan een nieuw speeltje zijn, een nieuwe stok, een wilgentak, maar ook een rolletje van het wc papier.

Trosgierst geef ik af en toe, en ik had gelezen dat in een wc papiertje spannender is om uit te pakken, en leuk om te doen, en de trosgierst als beloning. Maar de trosgierst in een wc rolletje blijft onaangeroerd, te groot eng ding om de gierst uit te halen......

Ik verander zo min mogelijk in de kooi, maar een nieuwe zitstok had ie gewoon nodig, maar duurde weken voordat ie erop zat.

Water is (noodgedwongen) naar een ander bakje gegaan, maar ik moest het goed in de gaten houden, of hij wel durfde te drinken.
Meneer is sowieso bang voor water en badje e.d. krijg ik hem ook niet in. Deze zomer en plantenspuit maar eens proberen.

Verder durft ie alles in huis, op de rugleuning van een stoel of bank, aan het behang vreten als ik niet oplet, op het bureau op de computer en de muis en het scherm, dat is allemaal ontdekt en goedgekeurd schijnbaar.

Waarom is hij zo langzaam met nieuwe dingen ontdekken/accepteren? Is dit normaal? Of wat kan ik eraan doen?


Sara

Blijkbaar voelt je parkietje zich veilig in zijn kooi en is dat niet meer het geval als zijn veilige plek 'door een vreemd voorwerp wordt betreden'.
Bij veel parkietjes duurt het een tijdje om aan nieuwigheden te wennen hoor. Wat je dan kan doen is je parkietje buiten de kooi aan nieuwe dingen te laten wennen. Neem bijvoorbeeld de nieuwe zitstok of de wilgentak en lok je parkietje erop met trosgierst. Als hij erop gaat zitten laat je hem lekker wat trosgierst eten en beloon je je parkietje. Misschien helpt het ook gewoon om trosgierst te hangen bij de wilgentak/zitstok, waardoor ie erop moet gaan zitten om bij de trosgierst te kunnen?
Aan nieuwe speeltjes moet er hier ook vanalles aan vooraf gaan voordat mijn parkietje het durft aan te raken. Ik laat hem dan uit de kooi, en ga interessant zitten doet met zijn speeltje. Ik praat tegen zijn speeltje en speel er zelf mee, totdat mijn parkietje er niet meer aan kan weerstaan en telkens een beetje dichterbij komt, om uiteindelijk (soms na heel veel geduld) zelf het speeltje eens aan te raken en er uiteindelijk zelf mee te spelen. Het is soms zwoegen hoor, maar de aanhouder (het baasje normaal gezien) wint vaak uiteindelijk.  ;)
Succes!

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

bridgetvh

Oh wat fijn, ben ik niet de enige die met parkietenspeeltjes aan het spelen is!
Ook voer eet ik 'o, lekker!' zogenaamd voordat meneer nieuwe dingen durft te eten.

Dat gaat bij iedereen dus zo? Ik hoor graag meer bevestigende reacties.....

Sara

Ik kan dit ook wel bevestigen hoor. ;) Heb die vraag hier namelijk al vaker voorbij zien komt.
Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je veel topics over dit onderwerp. Ik heb er een paar voor je gezocht:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,24654.msg137505.html#msg137505

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,3831.msg21006.html#msg21006

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,12115.msg55710.html#msg55710

Groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Robin en Nickey

Mijn pietjes zijn gelukkig erg nieuwsgierig en onderzoekend van aard dus iets nieuws wordt al heel snel aan alle kanten bekeken en aan geknabbeld om te zien wat ze er mee kunnen. Maar mogelijk ook wel het geluk dat ze met meerdere zijn. Zodra er wat hangt zijn ze even stil, dan begin het overleg onderling en vervolgens gaat er eentje op onderzoek uit onder toeziend oog van de rest. Is echt mooi om te zien.

Voor het badje misschien nog een idee om te proberen. Als je een gewoon normaal badje hebt om die doorzichtige bovenkant eraf te halen en dan alleen de onderkant aan de tralies te hangen (je hangt 'm dan op aan het opstaprandje wat er aan zit). Mijn pietjes moesten ook niet heel veel hebben van het badje maar deze manier kwam ik hier ergens op het forum tegen, gelijk uitgeprobeerd en nu vinden ze het helemaal geweldig om te badderen.