Wanneer kan hij uit zijn kooi? En DRUK gedrag

Gestart door Y.A.Y, april 28, 2012, 11:37:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Y.A.Y

K. Ik heb een halsband parkiet sinds 7 maart. Hij komt nu op mijn hand en arm zitten met eten, en soms ook zonder. Maar hij is denk ik nog niet helemaal op zijn gemak....
Hoe kan ik hem gewoon vertrouwd maken met de hand (die beweegt) en hoe weet ik het? Ik wil hem liever eerst gewoon op de hand krijgen voor die uit zijn kooi gaat.

Ook nadat ik een tijdje bij hem heb gezeten en aandacht heb gegeven, Begint de hele kooi rond te klimmen en krijst scherp en hard. En raakt zijn stok aan met zijn snavel, strekt zich naar boven en maakt een leuke ''kreee.''  Maar dan ook weer met zachtere piepjes en schattig gepraat ertussendoor. Is dit normaal en wat betekent het? Volgens mij is hij geïrriteerd, maar dan raak ik weer in de war door het zachtere gepraat....

Ik wil hem heel graag gewoon lekker laten vliegen of gewoon op mijn schouder en etc. laten zitten, als het veel tijd kost maakt het niet uit. Ik ben scholier en heb genoeg vrije tijd...

alvast bedankt,

Yoshi (mijn naam niet die van de parkiet :P)

Pino2006

Je kan trosgierst in je hand doen en wachten tot hij op je hand komt.

Y.A.Y

Hij komt er al op als ik eten in mijn hand heb, maar dan kan ik hem toch nog niet meteen naar buiten laten.... of wel?
Daar is deze topic voor.

Maar toch bedankt voor je snelle antwoord
:D

Pino2006

Nou ik bedoel, als je steeds dat doet krijgt hij vertrouwen in je :)

Leoward

Hoi YaY,

Als het gedrag erg druk is kan je hem best een avond uit de kooi laten, ook als hij nog niet tam is. Mijn twee grasjes zijn geen van beide tam en toch laat ik ze zo vaak mogelijk s' avonds uit de kooi los vliegen. Hang geen eten op buiten de kooi maar houd bij voorbeeld wel een stukje tros gierst bij de hand.

Ga als hij los is ergens rustig zitten en laat hem lekker zijn gang gaan. Als je het genoeg vindt houd je hem in de gaten en als hij de kooi in duikt voor wat te eten doe je het deurtje weer dicht.

De tros gierst die je bij de hand hebt is om hem te belonen als hij toch bij je komt zitten. Zo leert hij ook buiten de kooi jou associëren met lekkers en zal hij steeds vaker even bij je komen kijken.

En als je hem los laat moet je er wel rekening mee houden dat hij niet zo maar weer de kooi terug in gaat. Trek er flink wat tijd voor uit, zeker in het begin. Of laat hem los op bijvoorbeeld vrijdag middag, als hij dan niet terug gaat is dat even niet zo erg en kan je hem de hele middag/avond laten wennen.

Het zijn slimme dieren en hoe meer jij probeert hem de kooi in te krijgen hoe minder hij het zal doen heb ik gemerkt met die van mij.

Ik hoop dat dit een beetje helpt. Heel veel succes en blijf vooral proberen hem tam te maken.


esmmar

Zorg dat als je de vogel weer in de kooi doet, dat er altijd een beloning ligt te wachten. Een vol voerbakje, vers groenvoer etc.
Zodat in de kooi gaan met iets positiefs verbonden blijft.