Na jaren goede kweek ineens kruipers bij de jongen. HELP

Gestart door Parkietenkweker, april 27, 2012, 12:57:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkietenkweker

Wij kweken nu al een aantal jaren met kleine grasparkieten. Dit is altijd heel goed gegaan. (op soms wat bloedluis na ;)
We hebben 8 broedkooien. We kweken 1 of 2 keer met een koppel en dan gaan ze de grote voliere in. Ook de jongen gaan altijd de grote voliere in.

Nu hebben we ineens nestjes met kruipertjes (de ouders niet). Bij de een allemaal en bij de ander de helft.
De ouders van deze jongen hebben allemaal al is een nestje gehad waar geen kruipers in zaten.

De jongen die nu geen symptonen hebben (waarvan hun broertjes/zusjes het wel hadden) zijn die nu wel of geen drager?
Bij sommige leek het goed te gaan (zitten super strak in de veren) maar nu ze bijna uit gaan vliegen vallen de eerste staartpennen ook al uit.

Zijn hun ouders nu ook dragers?

Wat moet ik nu doen????

RicoBella

Hoi!

Wat naar zeg, en wat vervelend. Het polyomavirus is een ontzettend hardnekkig virus. Om jouw vragen te beantwoorden: De ouders van deze jongen zijn bijna zeker drager van het virus. Door stress of minder weerstand kan dit virus zomaar ineens de kop op steken terwijl je misschien voorgaande keren wel 'gezonde' nestjes hebt gehad. Alle jongen zijn ook bijna zeker besmet, of dragend. Dat niet alle vogels ziekteverschijnselen vertonen kan komen door het verschil in weerstand en door de gradaties in het virus (niet alle vormen zijn even erg, bij de ergste vorm overlijdt het jong vaak direct na de geboorte, bij de minst erge vorm is het jong alleen drager van het virus). De jongen die wel slagpennen hebben gekregen kunnen in principe prima leven, maar ook dit zegt niet alles want na verloop van tijd kan het virus toch weer de kop op steken.

Wat je in elk geval nu moet doen is het volgende:
Nooit meer kweken met de ouders en/of de jongen die in aanraking zijn gekomen met het virus. Zijn er andere vogels in aanraking gekomen met het virus? Dan hier ook niet meer mee kweken (ook niet als de hokken naast elkaar hangen bijvoorbeeld, het virus is overdraagbaar door allerlei lichaamscellen in bijv. ontlasting en vederstof). Eigenlijk komt het er op neer dat als er geen scheiding van de vogels in verschillende ruimten is, je nooit meer kunt kweken zonder polyoma over te brengen. Daarnaast maak ik uit jouw verhaal ook op dat eerdere vogels in de grote voliere kwamen. Ondanks dat vogels misschien geen ziekteverschijnselen hebben getoond zijn ze al die tijd misschien al wel drager geweest. Dus, indien je niet 100% zeker bent of de vogels ooit contact hebben gehad met, of drager zijn van het virus, niet meer kweken!
Eigenlijk komt het er op neer dat de meeste kwekers een hele poos niet of zelfs nooit meer kunnen kweken. Dit is zeer onverantwoord en als dit wel gebeurt verspreidt het virus zich des te meer (wat al een heel groot probleem is in Nederland).

Indien je er wel zeker van bent dat bepaalde vogels vrij zijn van het virus in een aparte ruimte, zorg dan (sowieso) dat je alle hokken goed ontsmet en dat er op geen enkele manier contact plaats kan vinden tussen beide ruimtes. Dit is bijna onmogelijk, omdat er altijd wel iets mee komt vanuit het andere verblijf.

Voordat je radicale en overhaaste beslissingen neemt: Kruipers kunnen een heel goed leven hebben. Als jij die niet kan bieden zijn er soms mensen die een kruipertje willen adopteren zodat ze die nog een goed leven kunnen bieden. De kruipers apart zetten is misschien sowieso wel een goed idee omdat ze domweg vaak niet kunnen vliegen en dus niet overal bij kunnen komen. Alle vogels, drager of zieke, hebben over het algemeen een verminderde weerstand, en zijn dus vatbaarder voor allerlei ziekten/virussen, goed voer en het (bij)geven van vitaminen is dus een vereiste.

Mijn persoonlijke mening is dat het absoluut geen optie is om de/alle vogels af te maken. Het is heel erg spijtig dat zoiets voorkomt in de kweek, maar dit is een zeker risico die je neemt als je begint met kweken. Mijn tips zijn dus: geniet van je vogeltjes en biedt ze een goed leven. En mocht je toch willen kweken, zorg dan dat je een aparte ruimte ontwikkelt en vogels van buitenaf (gezonde welteverstaan) adopteert om opnieuw te gaan kweken. Toch raad ik dit niet aan, omdat besmettingsgevaar te groot is.

Voor meer informatie over kruipers kun je zoeken binnen dit forum, of zoek op google op 'polyomavirus'. Hier kun je meer te weten komen over de do's en dont's .

Ik heb het op het moment erg druk met andere werkzaamheden, dus ik zal niet al te vlot reageren. Dit onderwerp ging me echter een beetje aan het hart. Ik ben geen expert en reageer hier uit ervaring en wat ik er van weet. Indien ik dingen foutief vermeld heb hoop ik dat een parkietenexpert op dit forum dit voor mij zal verbeteren en jou misschien meer kan vertellen.

Het spijt me dat ik geen leuker nieuws voor je heb, maar ik hoop van harte dat je de goede beslissingen neemt! Succes en voor vragen kan je altijd op het forum terecht. Daarnaast hoop ik dat meerdere mensen hier hun mening zullen geven zodat jij over meer informatie beschikt.

Groetjes, RicoBella

lovesbudgies

Helemaal eens met het bovenstaande verhaal. Ja de ouders zijn dragers, ja de kleintjes van deze ouders zijn kruipers en/of dragers. Alle parkieten die in contact kunnen zijn geweest met veerstof van de dragers kunnen nu ook dragers zijn geworden.

Met alle kleintjes en de 2 ouders mag nooit (meer) gekweekt worden. Bij volwassen parkieten die in contact zijn geweest met het polyoma verdwijnt het virus op een gegeven moment weer uit hun lichaam. Al zou ik het risico niet nemen, met je (nu al) volwassen parkieten zou je over een jaar weer kunnen kweken, indien ze daarna niet meer met het virus in contact zijn gekomen.
Beter is het om de dieren waarmee je wilt kweken apart te zetten, te laten testen op het virus, en alleen indien ze negatief zijn ermee te gaan kweken.