Problemen met gedrag

Gestart door Cherry, april 23, 2012, 19:30:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cherry

Ik heb drie dagen geleden een grasparkietje gekocht van 4 รก 5 weken oud. Hij was nog niet uitgevlogen maar leek niet meer gevoerd te worden door zijn ouders. Daarom hebben wij ervoor gekozen om hem te nemen en verder op te voeden met pap. Ik wil het grasparkietje Niebo tam maken, maar ik loop ergens tegen aan.

De eerste 24 uur heeft Niebo aan zijn kooi kunnen wennen. Dag twee heb ik een aantal keren tegen hem gepraat en bij zijn naam genoemd. Omdat Niebo nog bijgevoerd moet worden moet ik hem 3 keer per dag uit zijn kooi halen. Hij moet hier niets van hebben, maar dat is normaal. Het probleem waar ik mee zit is dat Niebo continu bij elke beweging begint te protesteren met geschreeuw. Dit is wanneer ik dichterbij kom. Als ik tegen hem praat wordt hij rustiger, maar als ik dan een kleine beweging met mijn hoofd maak begint hij weer te schreeuwen. Dan is hij weer rustig en als ik dan weer beweeg begint hij weer. Ik probeer elke dag een paar keer bij hem te zitten om tegen hem te praten, maar er lijkt geen vooruit gang in te komen. Ik snap dat hij nog bang is, maar hoe kan ik hem wat minder bang krijgen?

Mijn vraag is moet ik dit volhouden tot hij het niet meer doet en dan pas over gaan tot hand in de kooi? Of is er een andere manier om dit gedrag af te leren? Hij lijkt heel angstig voor mij te zijn.

Een half jaar geleden had ik ook een grasparkietje, alleen weet ik niet meer precies hoe ik haar toen opgevoed heb. Het is namelijk jaren geleden toe zij klein was. Ik weet wel dat zij veel rustiger was.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Matijn

Hoi Cherry,

een grasparkietje tam maken is altijd lastig en vergt heel veel tijd. Ik begrijp dat je er zo vroeg mogelijk bij wil zijn zodat ze snel wennen aan mensen maar ik ken je ten alle tijden afraden om een niet uitgevlogen grasparkiet te nemen. Ik zou het arme beestje nog even voor een week of 4 terugbrengen naar zijn/haar ouders. Zelfs als het de verkoper niet opvalt dat het beestje wel of niet wordt gevoerd kan je dat nooit met zekerheid zeggen. Misschien voert paps haar wel als de goede man even niet kijkt.

Dat geschreeuw kan vanalles zijn. Ouders roepen uit angst. Maar het kan ook geschreeuw zijn om jou weg te jagen. Onthou dat je hier echt een baby hebt en mensen baby's huilen/schreeuwen ook om alles.

Veel sterkte, ik hoop dat alles snel goed komt met je kleine vriendje.