moeilijke ademhaling

Gestart door yellow.pieteke, april 20, 2012, 10:25:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yellow.pieteke

Ik heb twee parkietjes. Eentje (pieteke) ademt sinds een paar dagen wat moeilijk. Je hoort hem niet ademen maar je ziet wel een snellere en diepere ademhaling. Tevens zit hij veel te slapen.
Nu ben ik ze net lekker een stukje appel aan het voeren en hoor ik steeds zaadjes vallen.
Blijkt dat de andere, yellow, zit over te geven. Zij had nergens last van.

Nu zit ik midden in een renovatie, en ik vermoedt dat het door de stress komt, misschien toch een beetje tocht.
Dus ik heb een laken over de bovenste helft van de kooi liggen en een warmtelamp voor de kooi gezet.

Ik durf echt niet met ze de deur uit te gaan. Pieteke is al een rasechte stresskip en ik ben bang dat ie dood gaat na een bezoek aan de dierenarts. Beide zijn ze wel nog goed actief, slapen gewoon op een pootje, eten en drinken goed en de ontlasting is ook goed. Zitten niet op de bodem van de kooi.

Pieteke is trouwens ook een verenplukker, dus mijn vermoeden is dat ie zo zwak is geworden doordat hier de hele dag de voordeur open staat en hij zich niet goed warm heeft kunnen houden.

Zodra als dat het erger wordt, ga ik uiteraard een dierenarts bellen om dan maar hier langs te komen.

Ps, yellow is ondertussen alweer gestopt met braken. Misschien gewoon iets dwars gezeten?

Parkieten-Freak

Een keertje braken kan altijd, maar hou het in de gaten. Of Pieteke een luchtweginfectie heeft weet ik niet, maar hou er rekening mee. Als hij last heeft van bolzitten en staartwippen, kun je toch echt beter even contact opnemen met de dierenarts.
Tevens wil ik je met klem adviseren om de vogels tijdelijk op een tochtvrije en stofarme (slaap)kamer te zetten. De combinatie van stof en kou is zeker voor vogels, geen goede.
Warmtelamp is prima en ik hoop dat je vogels er van opknappen.



yellow.pieteke

Yellow heeft gelukkig niet meer gebraakt. Gelukkig..
Ik heb al contact gehad met een dierenarts. Zodra als dat het erger wordt, moet ik hem gelijk bellen.
Hij zei dat het inderdaad ook door de stress kan komen, maar dat ik hem goed in de gaten moet houden.

Op de slaapkamers is helaas nog meer tocht.. Nog een weekje en dan is de renovatie grotendeels voorbij en dan hoop ik toch snel verbetering bij hem te zien.
Ik ga morgen tevens even druivensuiker halen voor in het drinkwater. Een beetje helpen.

lovesbudgies

Tocht is echt funest voor vogels, een luchtweginfectie opgelopen door tocht kan dodelijk zijn. Zet ze echt in een tochtvrije kamer, desnoods de badkamer, of breng ze tijdelijk ergens anders onder, bij een familielid of zo.
Door vogels in ruimte met tocht te zetten breng je ze in levensgevaar, helaas.