Hoe krijg ik mijn parkiet uit de kooi?

Gestart door Para, maart 31, 2012, 17:59:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Para

Vraag mij af wat de beste volgorde/methodiek is om mijn huidige parkietje tam te maken. Zou graag zien dat hij op mijn vinger komt zitten en op de bank erbij komt zitten of op tafel etc. Heb het forum uitgebreid doorgelezen, maar niet een bevredigend antwoord gevonden, vandaar deze post.

Heb het vogeltje nu twee weken, hij is nu ruim 3 maanden. Hij heeft een week of twee in een voliere gezeten. Over twee weken komt er een jong popje (dan 6/7 weken) bij. Wil graag meningen over hoe de laatste twee weken optimaal te benutten voordat zijn partner erbij komt.

De eerste week ging het vrij snel, en hij komt nu ook gemakkelijk op mij hand trosgierst eten als ik hem verleid door het steeds verder van hem af op mijn hand weg te rollen. Zonder deze snack is hij echter niet geinteresseerd. Heb wel een paar keer voorzichtig zijn halsje kunnen kroelen, maar leek hij niet bijzonder fijn te vinden, meer een tikje apatisch  ::). Twee keer kon ik hem bijna, al etend op mijn hand, de kooi uitkrijgen, maar op het moment dat hij dat doorheeft, gaat hij snel weer terug. Verder vliegt hij ook al zelf rond in de kamer, maar als ik hem benader vliegt hij weer weg. Wel vliegt hij zelf terug naar de kooi, de kamer is wel bekend terrein nu voor hem. Het lijkt een tevreden vogeltje, kwekt er op los, en ja-knikken doet hij als de beste.

Hoe krijg ik hem geïnteresseerd in mijn vinger/hand? Gewoon blijven proberen in de kooi, of gewoon in de kamer laten vliegen, en dan wel/niet benaderen? Alle tips welkom!  :D

daniel :D

Ik zou hem pas laten rondvliegen als hij tam is in de kooi :) Mijn 2e parkiet (de groen/gele) Heb ik ook meteen laten rondvliegen, maar die heb ik nu ong. 3 maanden en hij is nog steeds niet tam :( Maar dat komt wel, soms komt hij al wel op mijn vinger zitten, maarja, de andere heeft in de kooi gezeten tot hij tam was, en die is nog steeds tam, dus ik zou hem eerst tam maken voordat je hem laat rondvliegen ;)

0Milou

Ik heb al een aantal weken een parkietje, nu gaat hij sinds een week op mijn vinger zitten als ik trosgierst heb. Maar ik zou het ook leuk vinden als hij eens zijn kooitje uitkomt! Ik heb ook al geprobeerd te lokken door trosgierst aan de buitenkant op te hangen maar daar komt hij dan niet op af... Iemand tips wat ik verder nog kan doen?

WD1984

Laatst zat mijn parkiet op mijn hand te eten. Tijdens het eten heb ik mijn hand langzaam naar buiten gedaan. na 2x oefenen bleef ze zitten en was ze buiten de kooi.

Of je doet het deurtje open en wacht af. Niet in de kooi voeren maar bijvoorbeeld het etensbakje buiten voor de deur zetten. (wel in de gaten houden dat hij/zij niet te lang zonder eten zit.)

Succes

esmmar

ik heb het ook zo gedaan. Voeren vanuit de hand, op mijn hand laten zitten en dan voorzichtig en langzaam mijn hand draaien en lager richting het deurtje. Een beetje wegdraaien zodat de parkiet niet in een wipje weer op een stokje zit. Buiten de kooi heb ik mijn andere hand iets achter/ boven de parkiet gehouden om te voorkomen dat ze meteen ging wegvliegen. Een minuutje buiten de kooi de eerste keer. Steeds langer opbouwen.  En vooral vrolijk en uitbundig praten en belonen met je parkiet!!! 8) 8)

0Milou

Deurtje openzetten en afwachten heb ik al een aantal keer geprobeerd maar dat leverde niks op.. Bedankt voor de tips in ieder geval!

jaapie en wappie

Of eerst proberen dat ze zonder trosgierst op je vingers gaan zitten, en dan vanuit daar proberen, (wel langzaam overigens) je hand naar buiten de kooi te halen. Misschien pakken ze dan de onderste tralie en klimmen weer naar boven, maar misschien gaan ze wel mee iot de kooi. Probeer het eens. Succes ermee!

jaapie en wappie

probeer eerst met een beetje trosgierst op je hand om hem / haar te lokken. Als ze dat eenmaal doorhebben, probeer het dan te doen zonder trosgierst. Misschien dat ze in het begin wegfladderen (trek dan niet uit schrikreactie je hand weg want dan schrikken ze zelf ook nog een keer. Maar hou die stil in de kooi totdat ze eraan zijn gewend en niet meer angstig wegfladderen zodra je je hand beweegt ;)), maar uiteindelijk zullen ze best op je hand gaan zitten.  :DEn als dat gelukt is, kan je proberen om langzaam je hand richting het derutje te bewegen en ze proberen eruit te halen. Dat zal misschien niet de eerste keer gebeuren, maar je moet ook hun vertrouwen winnen. als dat gelukt is, zal het waarschijnlijk makkelijker gaan :D Succes

Loeky

Hoi,

Geduld, geduld is het toverwoord. Zorg eerst dat je parkiet in de kooi tam is. Dat hij op je vinger
gaat zitten met trosgierst. Als hij/zij dat goed doet kun je hem/haar makkelijk meenemen buiten
de kooi. Wil hij/zij dat niet, niet dwingen. Laat gewoon het deurtje open als je een dagje thuis bent
(weekend bv.) of vroeg op de avond (het is nu langer licht). Je zult zien dat je parkiet er vanzelf uit komt.

Op youtube staat ook een super goed filmpje om de parkiet tam te maken. Linkje kun je vinden onder dit kopje
(gedrag/tam maken) Succes! :D
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

WD1984

Hey Para,

hoe is het nu? Lukt het al?

grt. Wouter

Para

#10
Heb de tips de afgelopen week gevolgd, maar hij blijft steeds terug wippen. Wel is hij heel comfortabel op de hand, maar die kooi vind hij lekker veilig lijkt het  ;D. Hij heeft de afgelopen week ook maar twee keer kort even mogen vliegen in de kamer, heb veel tijd in de kooi besteed met hem. Hij heeft een kleine maand in een volliere gezeten, dat vertraagd het proces een beetje denk ik.

Kreeg gisteren een mailtje dat het tweede vogeltje al zelfstandig eet, dus die hebben we dan ook opgehaald, en nu heeft hij een vriendinnetje (denk ik dan, kleur van de neus is nog niet helemaal duidelijk na 6-7 wkn). Vanmorgen ging zij al heel vlot op de hand zitten eten in de kooi, ik denk dat het allemaal makkelijker zal gaan met haar. Ik denk dat als zij zo vlot op de hand blijft komen, dat we misschien dit weekend haar al voorzichtig uit de kooi halen.

Maar even kijken hoe het gaat dit weekend, en aan de hand daarvan het stappenplan opstellen  8)

[verwijderd door de beheerder]

esmmar

Een maand in de voliere dat verklaard wel veel. Dit nieuwe parkietje zal het makkelijker oppakken en is bovendien jonger. Het zal jouw 'oude' parkietje ook meer vertrouwen geven met zo'n kameraadje.  Hopelijk wil je nieuwe parkiet er wel uit en dan ook nog gezamenlijk 8)
Succes met geduld hebben