tam maken en rond laten vliegen

Gestart door jaapie en wappie, maart 21, 2012, 11:32:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapie en wappie

Dat vind ik echt een uitdaging. Ik hoop dat het je lukt om ze tam te kijgen.  Mijn vroegere parkietjes waren snel tam. Ook rondvliegen vonden ze heerlijk. Uiteindelijk als ze lang hgadden gevlogen, gingen ze zo op mijn vinger zitten en kon ik ze zo weer terug in de kooi zetten.
Ik heb nu sinds een week of 4 nieuwe parkietjs gekocht. Ze zijn nog jong,maar ze wisten me niet te vertellen hoe jong. Elke keer als ik met mijn hand in de kooi kom, stuiven ze beide een andere kant op en vinden ze het nog heel eng om bij mij op mijn hand te komen zitten. Ik weet ook niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Ik heb het al een keer met trosgierst geprobeerd, alleen dat willen ze ook niet doen. Hebben jullie een idee hoe ik ze handtam kan krijgen? Want dat vind ik juist zo leuk aan die beestjes dat je ze op je hand kan zetten en in de kamer gewoon rondjes mee kan lopen.

Groetjes
Stefanie

(is iets 'n beetje misgegaan bij 't splitsen, excuses hiervoor. Heb wel je reactie geplaatst bij 't topic waar 't stond. Groetjes, Kleintjes)

esmmar

Heel veel met ze praten ;D totdat mensen denken dat je 'malende' bent geworden.
Door met veel hoge tonen en een rustige stem te praten tegen ze voordat je met de hand in de kooi komt.
Ook kan een 'vast' tijdstip werken zoals tegen de avond. Ik zorg ervoor dat het gewone parkietenvoer net op begint te raken en dan 'vallen' ze bij mij de trosgierst vanaf de eerste dag al aan. De hand niet terugtrekken maar als een stok in de kooi houden. Net iets lager dan de vogels zitten. Kies de plek uit vlakbij de favorite stok. (meestal de hoogste, want veilig). Succes :D

0Milou

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem! Heb ook bijna 4 weken geleden een parkietje aangeschaft, en deze is ook nogsteeds niet tam. Hij blijft wel al rustig zitten als ik mijn hand in de kooi doe maar hij komt er met geen mogelijkheid op zitten, ook niet als ik trosgierst op mijn hand heb gelegd... Ik ga elke dag wel een paar keer met mijn hand in de kooi. Ik heb hem ook al een paar keer in mijn kamer rond laten vliegen. Deurtje van de kooi open gezet en toen is hij er zelf uit gevlogen. Hij gaat alleen niet vanzelf terug in de kooi. Hiervoor gebruik ik een stokje waar ik hem op laat zitten (hier blijft hij na een aantal pogingen wel op zitten), en dan zet ik hem zelf terug in zijn kooitje.
Dus elke tip over het tam maken is welkom  :) waarschijnlijk moet ik gewoon veel geduld hebben.

Dirk92

#3
Heb geduld, niet alle dieren zijn hetzelfde. Bij de een gaat het sneller dan de ander, ik snap dat je het leuk vind dat ze op je hand komen zitten, alleen dit heeft tijd nodig. Mijn parkiet is nu ongeveer een half jaar en is nog steeds niet helemaal super rustig als hij bij mij zit. Heb vooral geduld.
Kleine Gijsje en Jip

jaapie en wappie

dank je voor de tips  :). Geduld hebben is niet me sterkste kant, maar ik zal mijn best doen. Bij mij hebben ze ook al twee keer rondgevlogen in de kamer, maar ze gaan er ook niet uitzich zelf weer terug de kooi in. Dat is meestal het grootste punt, want als ik met een stokje aankom, gaan ze er vrolijk weer vandoor. Dus ik moet daar ook nog even iets op verzinnen. Ook hebben ze net een nieuwe kooi, dus daar moeten ze ook nog even aan wennen natuurlijk. Ik probeer wel elke dag even met me hand in de kooi te zitten zodat ze daar aan kunnen wennen. Als dat beter gaat, zal ik het deurtje open zetten en dan mogen ze weer een keer rond vliegen. Maar ik zal geduld hebben..

esmmar

Als je denkt dat ze de smaak van trosgierst nog niet kennen, leg dan twee of drie dagen een stukje van 2 cm in de kooi. Dan kunnen ze op hun gemak deze heerlijke snack verkennen als jij niet in de buurt bent. Ook ophangen met een wasknijper kan helpen. Succes ;)

jaapie en wappie

Dat is het niet eens. Als ik trosgierst in de kooi hang, vliegen ze erop af alsof ze in geen weken gegeten hebben. Zo een ding is binnen een dag weg. Dus dat is het niet. Ik weet niet wat ik er verder aan kan doen. Ik heb ze nu ongeveer een maand, en ze vliegen nog steeds weg bij me als ik met me hand in de kooi kom. Kan dat ook komen omdat ze nu een grotere kooi hebben dan in het begin? Want ik wil graag dat ik ze handtam kan maken. Iemand nog meer ideeen?

EvadNL

#7
Begin met tegen ze te praten, doe rustig je hand in de kooi en houd hem daar, ook al gaan ze geschrokken opzij, blijf net zolang in de kooi met je hand tot de rust wedergekeerd is. Ga ze niet achtervolgen met je hand. Doe dit een x aantal keren per dag/avond. Zo zullen ze herkennen dat wegvliegen geen zin heeft en ook de hand niets van plan is met ze. Steeds een stukje dichterbij. Welliswaar op een afstandje houden. Als ze dit na een weekje niet meer doen, kun je beginnen met de trosgierst in de hand te nemen (het liefst zo ver mogelijk van de parkietjes vandaan) en dan langzaam aan naar ze opschuiven, zodat je hand steeds een stukje dichterbij is van waar ze van eten, doe dit geleidelijk per dag... En daar ook weer bij nadenken: Als ze gaan fladderen uit paniek, NIET je hand wegtrekken. Ze zullen niet gelijk van de trosgierst eten, hou daar ook rekening mee.

Zo heb ik het tot nu toe ook gedaan en dit gaat perfect, ze zitten na twee maanden eindelijk zonder aarzelingen op m'n hand met trosgierst, echter zodra de trosgierst op is springen ze er weer vanaf :). Uitdaging!! En heel veel geduld is de kunst.

esmmar

Volhouden hoor. Heel veel succes en praat je ons bij hoe het verder gaat?

jaapie en wappie

dat zal ik zeker doen. Eerst heb ik nog een vraagje. Ik ga over een paar weken verhuizen. Als ze dan in het nieuwe huis staan, moet ik natuurlijk even wachten met ze proberen handtam te maken toch? En ik weet niet of het dan zin heeft om het nu te proberen, want als ik in dat nieuwe huisje ben, moeten ze toch weer wennen aan de omgeving. Is het dan verstandig om ze nu te laten wennen aan de kooi en straks aan de omgeving? Of kan ik het nu gewoon proberen? Wat zeggen jullie?

esmmar

Ik zou ze pas in de nieuwe omgeving leren losvliegen, als je al over een hele korte tijd gaat verhuizen.
Goed de ramen afdekken met gordijn, vitrage of losse vellen papier en letten op de veiligheid (pannen, hete thee etc)