Gekortwiekt maar toch vliegen

Gestart door LauraM, maart 15, 2012, 16:02:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

LauraM

Hallo allemaal,

Anderhalve week geleden hebben wij een leuk grasparkietje, Chico, mogen verwelkomen, hij is ongeveer 9 weken oud en een ontzettende donder. Om hem goed tam te kunnen maken hadden besloten om hem voorlopig te laten kortwieken.
Vrij gauw hebben we dit bij een dierenarts, met ervaring met vogels, laten doen. Hij heeft hem op de 'Europese' manier gekortwiekt.
Echter wat bleek paar dagen geleden, en vandaag ook weer, vliegt hij alsnog tot zo'n 1,80 meter hoog.
Ik weet dat ik moet wachten tot de volgende rui voordat hij eventueel anders gekortwiekt kan worden, maar mijn vraag aan jullie is;

???Hoe zou het kunnen dat hij nog kan vliegen en hoe kan ik hem het beste de volgende keer laten kortwieken?

???Zou iemand mij ook kunnen vertellen hoe ik hem het beste verder tam kan maken?
Hij komt al vrij rustig op mijn vinger zitten en ik kan mijn hand dan ook bewegen maar zodra ik hem uit zijn kooi wil halen gaat hij er vandoor (zie door de kamer vliegen) en hij weet dus ook nog niet zijn kooi terug te vinden, met een hoop stress voor beiden tot gevolg. What to do?!

Groetjes,
Laura


Marcel87

Bedenk wel dat door het kortwieken je parkietje een tijd lang ervaring mist in het vliegen.

Ik denk dat je beter nu goed je best kunt doen om hem/haar tam te maken, en het dan gewoon zo moet laten. lekker laten vliegen, daar zijn die vleugeltjes immers voor.  ;)

Het is trouwens net zo makkelijk / moeilijk om parkietjes tam te maken als je niet gekortwiekt zijn. Het enige voordeel / nadeel is dat een gekortwiekte parkiet wel móet luisteren / blijven. Hij kan niet zomaar even wegvliegen als hij er geen zin meer in heeft... (daarentegen issie voor jou misschien wat minder bereikbaar als je hem in zijn kooi wilt stoppen  ::) )


jelle

Hallo.
Ik weet niet hoe het komt dat hij nog vliegt.
Maar ik weet wel dat het beter is om niet te kortwieken, omdat het onnatuurlijk is en het is beter om gewoon op de normale manier tam te maken.
voor het tam maken is ook niet goed omdat hij het alleen doet omdat hij geen keus heeft.

groeten jelle.

LauraM

Uiteindelijk mag ie ook zeker vliegen maar het probleem is dus nu dat hij vliegt dat hij zich helemaal suf vliegt en niet weet waar hij heen moet, mijn hand vind ie eng en daar vliegt hij ook weer voor weg. Enige mogelijkheid is dan om hem met een doek te vangen en weer in zijn kooi te doen, dit zorgt vooral bij hem voor een hele hoop stress, hierom hebben wij voor kortwieken gekozen zodat hij rust aan ons en aan de kooi kan wennen, weet hij zijn kooi terug te vinden van buitenaf, dan is t zeker geen probleem, wil alleen niet dat ie zich ooit te pletter vliegt.

Maar het ging mij er dus om hoe kan ik ehm laten wennen zonder dat hij ontsnapt/ontsnappogingen waagt, want op de normale manier tam maken is er met deze donder niet bij.

jelle

Toch is de normalen manier de besten.
En waarschijnlijk is hij snel moe (hij is onervaren, jong, gekortwiekt, etc).

Marcel87

Er zijn ook een aantal stapjes die je eerst moet volgen voordat je jou parkietje los laat vliegen.

Je begint met het laten wennen van je parkietje IN de kooi. Laat het beestje lekker de kooi ontdekken voor een aantal dagen. (Zorgt voor rust en gewenning)

Na een aantal dagen begin je met proberen je parkietje om plaats te laten nemen op je vinger/hand. Dit gebeurt ook IN de kooi, zodat hij/zij niet weg kan vliegen en toch in zijn (inmiddels) veilige omgeving is.

Als je zover bent dat je parkietje zonder al te veel twijfel plaats neemt op je hand/vinger, dan kan je er over na gaan denken om je parkietje te laten vliegen.  (Hou er wel rekening mee dat je hier een vrije dag voor moet hebben... ::) )  Doe je ramen dicht, gordijnen/vitrage ook en zorg dat er geen giftige planten in de kamer staan.
Laat je parkietje gewoon even zelfstandig rondvliegen en rustig boven op een kast zitten (bijv.) als hij/zij dit wil. (Vanaf hoogte bekijkt hij/zij de omgeving en leert hij deze kennen...) Probeer daarna de parkiet weer de kooi in te krijgen... liefst niet vastpakken, want dat wordt hij/zij bang voor je hand en kan je weer opnieuw beginnen... Laat je parkietje uit zichzelf terug gaan (lokken met eten wil nog wel eens lukken) en anders de kooi voor hem/haar houden, zodat ie er in gaat.  (dit kan eventjes duren, vandaar de vrije dag  ;) )

Ondertussen ga je gewoon door met het tam maken en veel aandacht geven aan je parkietje en laat je hem/haar er regelmatig even uit.
Als je parkietje gewend is aan de omgeving buiten de kooi, kan je beginnen met hem/haar "lokken" met trosgierst (bijv) zodat ie bij je komt zitten. Als het parkietje jou vertrouwt, dan komt ie vanzelf vaker bij je.


Gr.
Marcel

*wendy*

Ik sluit mij aan bij Marcel. Wat ook belangrijk is, is dat je je vogeltje uit zichzelf uit de kooi laat komen. Dat moet uit eigen wil zijn en het zorgt er ook voor dat ze beter de kooi terug kunnen vinden.

Ik ben absoluut geen voorstander van het wieken van een vogeltje. Wat je krijgt is een vogeltje wat bij je zit, omdat hij niet weg kán vliegen en dat is de verkeerde reden; een vogeltje moet bij je komen zitten omdat hij dat wíl.

Wouter

Er is al heel veel geschreven over het kortwieken. Ik ben het er zeker mee eens dat kortwieken (bij grasparkieten) geen nuttig hulpmiddel is bij het tam maken. Ik wil wel voorkomen dat hier nu gediscussieerd gaat worden over het wel of niet wieken van een grasparkiet. Informatie daarover, inclusief alle voor- en nadelen, kan hier gevonden worden.

Daarnaast is een grasparkiet een heel licht vogeltje. Het kortwieken van een grasparkiet betekent vaak slechts dat de parkiet minder goed zal kunnen vliegen, maar niet dat de parkiet helemaal niet meer zal kunnen vliegen, zoals bij papegaaien vaak het geval is. Verder sluit ik mij aan bij voorgaande berichten.

LauraM

#8
Bedankt marcel ik waardeer je reacties maar zoals eerder vermeldt hij kan al rustig op mijn vinger komt zitten en mijn hand kan bewegen, die stappen ben ik dus al voorbij. Ook komt hij zelf uit de kooi, dat hoef ik hem niet te vragen, zodra de kans er is pakt hij deze ;) het probleem is dus vorige keer dacht ik ook hij gaat wel terug in zijn kooi, niet dus, van mijn hand vliegt hij buiten de kooi alleen maar weg(in de kooi geen problemen met op mijn hand zitten) ik hield zijn kooi voor hem/gelokt met trosgierst(totaal ongeintresseerd, electra-draden zijn intressanter), heb tot 12uur snacht gewacht en zo nu en dan verschillende technieken geprobeerd die ik op het net vond. Allemaal geen succes, uiteindelijk dus met een handdoek moeten vangen.
En daar zit t probleem, ik kan niet eeuwig wachten, kleine kind heeft tonnen energie in zich! Het is een monster, wat ik typ is helaas echter alleen maar de waarheid, ik zit met mijn handen in het haar! Zijn er nog alternatieven, naast de normale manier, want dit werkt dus helaas niet, en ik wil het voor hem ook zo rustig en ontspannen mogelijk houden.

En wendy ook bedankt voor je reactie, maar ik hem heb niet laten kortwieken om bij mij te laten zitten, ik wil hem eerst veilig aan zijn kooi, mij en aan zijn omgeving buiten zijn kooi laten wennen voordat hij lekker rond kan vliegen.

Lieve mede-leden, inmiddels begrijp ik dat velen van jullie zich duidelijk niet in mijn beweeg redenen kunnen vinden tot het kortwieken, het zij zo, daarnaast is het inmiddels ook gebeurd, weinig aan te doen.
Zouden jullie mij aub willen helpen met dit probleem, hoe(voorbeelden? Andere topics?) ik hem dan het beste tam kan maken en aan zijn omgeving buiten de kooi kan laten wennen?
BVD

Wouter, ook bedankt voor jou reactie, in mijn geval is dus dat het kortwieken zo goed als niks geholpen heeft, maar dat ter zijde.

Kleintjes

Ik begrijp de reden nog steeds niet, om hem te laten wieken.. Ik heb hier 5 grasjes, niemand is gewiekt. Ze worden vanzelf tam, als je maar geduld hebt. Zowel in als uit de kooi.
Je kunt proberen door 'n spannend speeltje of iets lekkers (appel of zo) te pakken, vaak komen ze dan wel eens even speieken wat dat nu weer is. Stel je voor dat ze wat lekkers missen ;) Willen ze buiten de kooi niet bij je komen? Pech gehad, ze hebben hun eigen willetje.

Europees gewiekt? Heb ik ook nog nooit van gehoord. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Wouter

Citaat van: Kleintjes op maart 15, 2012, 18:58:18
Europees gewiekt? Heb ik ook nog nooit van gehoord. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Gewoon standaard wieken (heb het ook op moeten zoeken). Dat er dus twee slagpennen aan de zijkant niet geknipt worden, zodat het er redelijk natuurlijk uit ziet. Je kunt ook Amerikaans wieken, waarbij alle slagpennen geknipt worden.

Kleintjes

Aha. Dank voor de uitleg collega Wouter :D
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

EvadNL

Om maar even te reageren op je vraag ipv de wel/niet wieken...

Mischien moet je je parkietje een paar daagjes in zijn kooi laten zitten zodat hij in ieder geval in alle rust kan wennen en weet dat dit zijn veilige thuishaven is. Dus ook niet laten ontsnappen.

Dan na een paar dagen weer proberen.