krijsen

Gestart door chiandra, maart 13, 2012, 21:56:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chiandra

hallo.
ik heb al en tijdje een parkietje pepper.
en ze krijst echt verschrikkelijk als je langs haar kooi loopt of je vinger in de kooi doet.
maar na een gegeven moment gaat ze dan wel op je vinger zitten en als je er los laat vliegen dan vliegt  ze ook naar je toe.
dus waarom krijst ze als je langs loopt ?

groetjes chiandra 

Dirk92

Kleine Gijsje en Jip

Marcel87

Er wordt wel erg snel naar het "alleen" zijn gegrepen vind ik..
Eenzaamheid kan zeker een factor zijn waardoor je pietje schreeuwt, maar is zeker niet alles bepalend. Heb parkietjes gezien die super gelukkig waren in hun eentje.. daarentegen zullen ze zeker ook gelukkig(er) zijn in groepsverband.

Krijsen is vaak een aangeleerd iets. Pietje krijst & krijgt aandacht... dus is het goed.
Parkieten zijn net kleine kindjes.. je moet ze opvoeden en dingen leren. Slechte dingen (krijsen/bijten etc) moet je negeren.. en goede dingen juist belonen (met aandacht etc.)

Denk erom, ook negatieve aandacht is een vorm van aandacht.. boos worden of een tik op de kooi geven om hem/haar op te laten houden met krijsen zijn niet de juiste methodes.



chiandra

#3
Dank je wel.
Ik heb er vandaag een nieuw parkietje gekocht, maar alsnog blijft pepper krijsen. Misschien komt dat omdat hij nog niet gewend is?
hoop snel dat het minder wordt

(aangepast om leesbaarheid te verbeteren)

Marcel87

Heb je je parkietjes al bij elkaar gezet?
Vergeet dan vooral niet de kooi te veranderen (stokjes anders in de kooi, speeltjes op een andere plek)

Op die manier is het voor beide parkietjes een "nieuwe" kooi en is het makkelijker voor het nieuwe pietje om zijn/haar plekje te vinden binnen de kooi en rangorde.

En nogmaals, ik denk dat krijsen vooral te maken heeft met slecht gedrag wat aangeleerd is dmv aandacht geven op slechte momenten. ;) je hebt op dit moment gewoon een "slecht" opgevoede parkiet, vergelijkbaar met een slecht opgevoed klein kindje ;)

Komende tijd gewoon geen aandacht geven aan de negatieve dingen die hij/zij doet. en juist WEL aan de positieve dingen... na een tijdje (zal niet direct gaan... voor een mens duurt het al weken voordat je iets afleert, en daarna moet je weer iets anders aanleren, laat staan voor een parkietje) zal het een stuk beter gaan... :)

Zorg alleen wel dat je goed begint met je nieuwe parkiet. Meteen positieve dingen belonen, en negatieve dingen negeren. :)

En nu wil ik natuurlijk wel een foto zien van je nieuwe pietje! :D