Overstap hulp

Gestart door RicoMika, maart 11, 2012, 14:31:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoMika

Hallo allemaal,

Ik ben mijn twee parkieten aan het overzetten op pellets en heb twee weken 'voorbereidingsfase' gehad. (Waarbij ik een papje van pellets en later hele pellets door het zaad heb geroerd.)

Vandaag was de eerste echte overstapdag, waarbij ik alleen pellets in het voerbakje heb gedaan. Mijn plan was om vanavond een klein beetje zaad bij te voeren, en dan morgen ochtend weer alleen pellets. En dat weer twee weken lang. Het gaat alleen veel beter dan ik verwacht had, ze zaten net beide bij het voerbakje en Mika heb ik gewoon al pellets zien eten. Rico zit er ook aan te knabbelen maar ze gooit de pellets wel af en toe weg. Ik weet dus niet hoeveel ze binnen krijgt, maar Mika voert haar ook regelmatig. En ze steken elkaar aan, als de één gaat zitten eten, komt de ander ook meteen weer proberen.

Ik vraag me dus af of ik nu misschien beter door kan zetten, zonder zaad bij te voeren. Ze zijn namelijk echt wel geïnteresseerd in de pellets (ha, nu zitten ze alweer te knabbelen!), en ik hoor ze de pellets verpulveren.

Wat denken jullie?

Kleintjes

Je antwoord is met de zoekfunctie heel makkelijk gevonden, aangezien er tientallen topics over pellets geschreven zijn.

Voorbeeld van zo'n topic
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

RicoMika

Ik heb hier gelezen dat het overstappen zowel 'rigoureus' te proberen is als gelijkmatig. Ik heb het overstapschema ook met behulp van eerdere posts op deze site samengesteld. Ik twijfel alleen.. en vroeg me af wat jullie in deze specifieke situatie zouden doen.


TenT

Ik weet niet hoeveel pellets je aan je vogels geeft of hoeveel ze moeten eten. Maar als ik het zo lees denk ik wel dat je het zo kan laten. Dus niet meer bijvoeren.

RicoMika

Ik geef ze een schepje van 5 gram per parkiet. Dat is meer dan 10% van hun lichaamsgewicht, dus ik verwacht niet dat ze alles opeten. Bedankt voor je mening! Ik denk dat ik dan niet meer ga bijvoeren. Tenzij iemand nog vindt dat dat een mega slecht idee is. :P

Petr@

Citaat van: TenT op maart 11, 2012, 16:16:55
Ik weet niet hoeveel pellets je aan je vogels geeft of hoeveel ze moeten eten. Maar als ik het zo lees denk ik wel dat je het zo kan laten. Dus niet meer bijvoeren.

Je moet toch echt zeker weten of ze het nu eten of alleen verpulveren en laten vallen.
Ook had je ze moeten wegen voor je aan de pellets begon want ze mogen maar 10% van hun gewicht verliezen. Ik gebruik voor mijn parkieten een Xtravital schepje en ze krijgen alle 5 een schep pellets(Harrinson) en rond half 10 in de avond is het op en krijgen ze nog een heel klein beetje.
Ik heb ze 4 jaar geleden op de harde manier over gezet, overdag de pellets, goed in de gaten gehouden of het werd gegeten, zoniet in de avond voor het slapen gaan een heel klein beetje zaad.

Er is al heel veel over allerlei pellets geschreven dus ik zou dat toch even opzoeken.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

RicoMika

#7
Ik wil toch even aangeven dat ik al heel veel op internet (en dit forum) heb gelezen, voordat er überhaupt pellets in huis waren (zie mijn eerdere reactie in dit topic). Ik ben ook al een tijdje op weg met de overschakeling, maar ik ben iemand die altijd wat extra bevestiging nodig heeft met belangrijke beslissingen als deze. Ik waardeer jullie mening dan ook heel erg!

Eén van mijn parkietjes (Rico) heeft wat overgewicht (54 gram), vandaar dat ik ook wilde overstappen. Ze kregen altijd Xtravital. Van Mika weet ik het gewicht niet omdat hij minder tam is en ik hem liever niet op hardhandige manier op de weegschaal wil zetten. Hij is wel degene die de pellets sowieso op eet, ik heb de hele tijd opgelet, hij gooit geen pellets weg en je ziet ook geen kruimels uit z'n snavel vallen. Rico knabbelt ook de hele tijd, maar ze zit helemaal met d'r kop in de voerbak zodat ik minder goed zie wat ze doet. Misschien kan ik haar vanavond nog even apart nemen en bijvoeren.

RicoMika

#8
Ik heb toch geen zaad bijgevoerd gisteravond uit angst dat ze voortaan gaan zitten wachten op die ene avondportie. In plaats daarvan heb ik ze vandaag allebei een stukje appel gegeven voor wat extra suiker en energie! Ze zitten nu dus twee dagen volledig op pellets en eten het regelmatig. Poepje van Mika zag er vandaag erg goed uit.. ik neem dus aan dat hij het gewoon binnen krijgt! Rico's poepjes zijn niet representatief omdat ze sowieso haar hele leven al afwijkende poepjes heeft gehad (vogelarts zegt mogelijk een aangeboren nierafwijking). Daarom weeg ik haar. Overigens is het wel de bedoeling dat ze afvalt, want ik ben onder andere overgestapt op pellets vanwege haar overgewicht. Moet niet te snel gaan natuurlijk.

Het spijt me bij voorbaat als men dit topic overbodig vindt omdat er al zoveel over pellets geschreven is. Ik vind het voor mezelf erg prettig om dit proces met jullie te delen, en eventueel feedback te ontvangen wanneer ik iets fout doe. En dit forum leek me daar de plaats voor.

Poepje van Mika:

Moppers

Hoewel er al veel geschreven is over pellets, kan ik me voorstellen dat je even bevestiging wil over jouw persoonlijke situatie.
Aangezien er sinds je laatste reactie niet meer is gereageerd, doe ik dat maar even. Zo te horen aan de situatie van enkele dagen geleden zitten ze nu vast al pellets te eten alsnof ze nooit anders hebben gekregen. Het poepje ziet er ook mooi uit, het heeft al een beetje de typische pelletkleur. Het moment dat een van de parkieten het eet is een moment waarop velen een stuk langer moeten wachten. Dat de ander er al mee speelde is helemaal geweldig.
Dat is het moment waarop je hard moet zijn, "je weet dat het eetbaar is, dus nu geen verwennerij meer." Want ze houden je voor de gek waar je bij staat. Als je dan volhoudt, eten ze binnen enkele uren tot enkele dagen de normale porties.
Is het verder goed gegaan en zijn ze nu over?
Zo ja, wel even een paar weken wachten met het geven van zaadjes of trosgierst etc. als extraatje, daarvoor is de overgang nog te vers.

RicoMika

Mika is helemaal over, daar heb ik echt super blij mee! Hij zit nu al vier dagen volledig op pellets en krijgt niets anders meer. Wat een braaf sulletje is het toch.. <3

Rico is helaas wat eigenwijzer en is teveel afgevallen (6 gram). Gister at ze helemaal geen pellets meer en was erg rustig en stil. Daarom heb ik haar een paar keer apart genomen en bijgevoerd. Ik hoop alleen niet dat ze me nu gaat manipuleren zoals je zegt.. maar ik was toch even bang dat ze in staat zou zijn om zichzelf compleet uit te hongeren! Vandaag heeft ze op de bodem zitten scharrelen naar stukjes pellets, dus ze probeert het gelukkig wel weer. Afhankelijk van hoeveel ze morgen weegt krijgt ze alleen nog maar 's avonds voor het slapen gaan een klein beetje zaad.

Als ze over zijn zal ik ze een paar weken niks extra's meer geven!