schurftmijt?

Gestart door TenT, maart 10, 2012, 10:51:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TenT

Hallo iedereen,
ik heb vandaag een nieuwe parkiet gekocht. Maar toen we thuis kwamen zag ik iets op de snavel en ik denk dat het een beginnende vorm van schurftmijt is. Ik ga straks even een foto maken dan kunnen jullie ook even jullie mening zeggen. Maar wat kan ik nu best doen: hem terug naar de winkel brengen of hem behandelen?

Sara

Ik zou het in ieder geval gaan melden in de winkel en zien wat ze erover zeggen. Of zij hier iets aan gaan doen, is natuurlijk een andere vraag. Dat is 1 van de redenen waarom hier ook afgeraden wordt om parkietjes te kopen in de dierenwinkel...
Of je het parkietje houdt en behandelt of terugbrengt, kan ik niet echt voor jou beslissen denk ik... Misschien dat je eerst eens kan zien wat de winkel zegt?

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

TenT

#2
Hier zijn de foto's. Ik heb een paar vragen: als het schurftmijt is, is er een probleem. Ik kan vandaag onmogelijk naar de VA gaan en morgen dus ook niet. Maar ik lees overal dat vaseline goed is. Ik heb in huis vaseline, kan ik dat dan al gebruiken tot ik maandag naar de VA ga? Als dit kan hoe moet ik het dan gebruiken en hoeveel. En moet ik Tobby ook behandelen. Meer tips zijn altijd welkom.

[verwijderd door de beheerder]

Sara

Dat lijkt me inderdaad schurtmijt.
Antwoorden op je vragen vind je met de zoekfunctie en op de site:
http://parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

ILoveMyBirds

#4
Hey,
Als je vaseline gaat gebruiken pak wel zuurvrije vaseline en zorg dat de twee gaatjes in zijn neusdopje niet verstopt raken door de vaseline.
Mijn eigen parkiet grietje heeft het ook gehad, we hebben haar ongeveer een week elke dag ermee ingesmeerd en daarna was het over.
Op zich is het niet dat hij meteen heel ongezond is en niet vrolijk enz., als je er op tijd bij bent en met de vaseline behandeling begint is hij zo genezen.
Maar inderdaad je kan het het beste wel even tegen de dierenwinkel zeggen.

Groetjes

TenT

#5
We hebben ondertussen zijn snavel behandeld. Maar als we hem dan terug in de kooi zetten gaat hij op de bodem zitten (niet lang) en dan gaat er zand aan zijn snavel hangen. Ik denk niet dat dit goed is dus dacht ik om nu al over te stappen op houtsnippers. Maar ik weet niet of die wat we nu in huis hebben geschikt zijn. Ik heb even een foto opgezocht. Zijn dit goede houtsnippers of niet?

P.S. Bedankt voor de snelle reacties Sara en ILoveMyBirds.

In plaats van een link naar een plaatje gewoon het plaatje zelf in de tekst gezet. Gr Wouter

ILoveMyBirds

De houtsnippers moeten niet te groot zijn
de houtsnippers die je gebruikt zijn volgens mij wel goed ;)
je moet dan wel een apart bakje voor grit in de kooi zetten

Helpt de behandeling al een beetje??

groetjes

TenT

Het is bijna weg. Het gaat wel een tijdje duren voor ik hem handtam heb want hij is doodsbang van handen geworden.

ILoveMyBirds

#8
Ja, dat is te begrijpen als hij steeds gepakt moet worden :O
Maar ik weet zeker dat het je wel lukt om hem tam te maken, tenslotte boft hij met zo'n zorgzaam baasje. ;)

Nog veel succes!

Leestekens en hoofdletters toegevoegd & de 'das' veranderd in 'dat is'. Vele groetjes, Sara

Enzan

Je had hier op het forum trouwens kunnen lezen dat het een goed idee is om je parkietjes met een (zachte) handschoen aan vast te pakken. Zo doe ik dat ook altijd, en het werkt echt heel goed. Als ik eraan kom met de handschoen, weten ze meteen hoe laat het is, maar zonder handschoen kan mijn handen ongeveer om de parkieten heen vouwen en dan verdenken ze me nog steeds niet echt. Bijkomend voordeel: als ik eens zweterige handjes heb, heb ik achteraf niet zo'n verfomfaaide parkiet ;)
Maar het komt vast wel weer goed, veel oefenen en geduld: begin gewoon weer bij het begin van tam maken, steek je hand een aantal keer per dag in de kooi om hem weer te laten wennen, enzovoort. Hij zal denk ik pas weer wat van je hand willen weten en vordering maken als die hand hem niet alsnog af en toe vastpakt: gebruiken dus, die handschoen.

TenT

Vandaag zagen we een soort van aangroeisel aan de snavel zelf. Het ziet er hetzelfde uit als de snavel en voelt ook hetzelfde. Kan dit ook van de schurftmuit zijn en kan ik hier ook vaseline op doen?

ILoveMyBirds

heb je daar en foto van??

TenT

Het lukt niet om er een foto van te maken het is te klein.

ILoveMyBirds

Ik weet niet wat het kan zijn..
Het zou natuurlijk schurftmijt kunnen zijn maar je had gezegd dat het al beter ging. Misschien even na laten kijken door de dierenarts...
Heeft hij er veel last van? Doet hij nog vrolijk en eet hij/drinkt hij genoeg?

groetjes

TenT

Met de vaseline is het beter gegaan. Hij heeft altijd goed gegeten en gedronken. Maar ik denk dat het nu terug erger is geworden. Is het inderdaad erger geworden of komt dit door de vaseline of is het nog iets anders?

[verwijderd door de beheerder]

Loeky

Als je het idee hebt dat het erger is geworden zou ik maar naar de dierenarts gaan!
Parkieten kunnen heel lang normaal eten en drinken omdat ze in de natuur in groepen leven
en daar in een groep moeten overleven.

Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Moppers

Ik snap het niet helemaal, door de vaseline gaat het beter, maar het gaat tegelijkertijd niet beter...
Op de foto's zie ik geen aangroeisel of iets wat daarvoor door kan gaan, maar de foto's zijn niet zo scherp. Het lijkt me al met al het beste om even langs een dierenarts te gaan. Die kan vaststellen of het inderdaad schurftmijt is, en of het nodig is mijtdodende medicatie toe te passen.

TenT

Ik heb ze 1 week behandeld met vaseline en toen ging het beter maar toen ik stopte met behandelen ging het niet meer beter.

Sara

Als het je nog niet gelukt is met vaseline, lijkt het met zoals er al gezegd is, dat je beter naar de dierenarts kan gaan.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

TenT

Hallo iedereen ik ben naar de dierenarts geweest. (al een tijdje terug) En die heeft mij een flesje gegeven waarvan ik 4 weken 1 keer per week 1 druppel in de nek van de parkieten moest doen. Dit hielp heel goed en je zag de schurft minderen. Maar nu hebben ze nog een heel fijn streepje aan de onderkant van de neusdop. De behandeling is al een paar weken gedaan en het is er nog maar het wordt niet groter. Kan iemand zeggen of dit nog schurft is of dat dit normaal is? Voor de rest zien ze er perfect gezond uit maar beoordeel zelf maar: