Blauwe grasparkiet gevonden (omgeving Ravenstein 08-03-2012)

Gestart door Jean-Paul, maart 08, 2012, 17:01:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jean-Paul

Hoi parkietenfreaks!

Mijn naam is Jean-Paul, voor sommige misschien bekend als de ontwerper van jullie vrolijke logo. (Hoi Anneke!! :) )

Maar goed, dat is nu niet relevant natuurlijk. Ik heb een account aangemaakt omdat ik vandaag een verzwakte blauwe grasparkiet heb gevangen. Het arme beestje was helemaal verzwakt en onderkoeld. Ik heb snel even wat parkietenvoer gekocht en er een warme lamp opgezet. Hij knapt er direct van op en transformeerde van een pluizige dikke donsbol naar een prachtige strakke grasparkiet.

Ik heb hem bestudeerd en het lijkt er op dat het geen jonkie is.

Is er iemand bekend met een weggevlogen parkiet uit deze omgeving? Ik wil hem absoluut niet zomaar van de hand doen omdat ik wel op zoek wil naar het echte baasje.

Ik heb nog niet naar de ring kunnen kijken omdat hij liever op mijn vinger zit dan dat hij vastgepakt wordt (*auw).

Willen jullie meehelpen zoeken naar het thuis van dit lieve beestje? Mocht het te lang duren dan ben ik alsnog op zoek naar een fijn tehuis.

Hopelijk brengt het iets door hier een oproep te plaatsen! Alvast bedankt!

Dirk92

#1
Welke omgeving zit je? Da's best wel handig om te weten.

Staat in de titel?
Kleine Gijsje en Jip

Jean-Paul


Moppers

Enkele tips:
www.amivedi.nl
www.mijndieriszoek.nl

Je kunt ook dierenartsen inlichten, briefjes ophangen in supermarkten etc.
Hopelijk is de eigenaar snel gevonden.

(ps, complimenten voor het logo ;))

Jean-Paul

Dank je wel! :)

Ik heb trouwens op beide sites gekeken maar nergens een mogelijkheid gevonden om een bericht voor een gevonden huissdier te plaatsen?! :(

Sara

Bij Amivedi moet je op de voorpagina klikken op : uw meldpunt zoeken. Dan geef je de plaats in waar je het dier gevonden hebt en dan kom je bij stap 2 en kun je de andere gegevens ingeven.
Vind het ook niet echt duidelijk, maar heb er (jammer genoeg) ervaring mee, daarom weet ik waar ik het kan vinden...

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Jean-Paul

Dank je wel! Ik heb zojuist een oproep ingezonden. De parkiet zit nu bij onze Japanse meeuwtjes. Wel wat onrustig maar alles beter dan buiten.

Ik laat van me horen zodra er een baasje is gevonden. Tot die tijd ben ik op zoek naar een gastgezin want wij hebben al onze handen vol aan de meeuwtjes. ;)

Jean-Paul

#7
Verschrikkelijk nieuws.... We zijn niet zo thuis in het doen en laten van de parkiet. Vanmiddag kwamen we thuis en ontdekte dat de parkiet was uitgebroken. Blijkbaar een stuk sterker en slimmer dan onze meeuwtjes. De kat heeft waarschijnlijk het gefladder gehoord en stormde dus als eerste naar binnen zonder dat we wisten dat de parkiet in de woonkamer rondvloog.

Eind goed al goed, de parkiet is gered uit de bek van mijn kat. Direct naar de dierenarts gegaan en er was gelukkig geen ernstige schade. De parkiet heeft twee kleine beetwonden (in de vleugel en in de zijkant van de borst) zonder organen te hebben geraakt. Er is gelukkig niks gebroken en geen bloed verloren. Volgens de dierenarts is er niet heel veel aan de hand en moet het vogeltje tot rust komen. We moeten opletten voor ontstekingen en opletten of hij/zij eet of drinkt. Dat laatste zit sowieso wel goed gelukkig. De parkiet zit nu uitgeput op de grond van de kooi bij te komen, inmiddels verwijderd van de meeuwtjes. We hebben er ook nog een lamp op gericht en de warmte lijkt hij/zij fijn te vinden.

Ik ben natuurlijk hartstikke bezorgt omdat het er allemaal best wel heftig aan toe ging. Ik heb vandaag meteen een parkietenkooi gekocht zodat er geen mogelijkheid tot uitbreken meer is.

Hebben jullie nog tips? Wat zijn jullie ervaringen met de genezing van dergelijke verwondingen? Is dit een kwestie van dagen? En dat de vogel nogal kreupel beweegt, heeft dat met de pijn te maken en zal dit snel verdwijnen? Misschien dat iemand wat tips kan geven of onze zorg een beetje kan wegnemen. Alle informatie is welkom!


Sara

Dat moet schrikken geweest zijn! Met katten is het altijd wel uitkijken, en ook al kan je parkietje nu niet meer uitbreken, je kan er best ook voor zorgen dat de kat niet bij de kooi kan. Het is in ieder geval goed nieuws dat je meteen hebt kunnen ingrijpen.

Aangezien er niet veel bloed verloren is, denk ik dat de wondjes wel goed zullen genezen. De dierenarts heeft gezegd dat je moet opletten voor ontstekingen, dus waarschijnlijk heeft hij ook gezegd dat je de wonde moet ontsmetten, of heeft hij deze zelf ontsmet?
Ontsmetten van wondjes kan met Betadinejodium, of een andere desinfecterende vloeistof op waterbasis. Je mag geen ontsmettingsmiddel gebruiken op basis van alcohol, omdat parkietjes via hun bloed de alcohol zouden opnemen.
Het parkietje zal waarschijnlijk nog een tijdje in shock zijn. Het 'kreupel bewegen', zou kunnen komen door de shock, maar je parkietje zal misschien ook nog pijn hebben. Als er niets gebroken is of wat dan ook, is het enige dat je kan doen (buiten het ontsmetten van de wondjes), zoals je nu doet en de dierenarts gezegd heeft: je parkietje laten bekomen en rust geven.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Jean-Paul

Dank je wel voor je goede adviezen Sara. Het heeft helaas niet mogen baten.

Dierenarts Cuijk:
We hebben vandaag pas antibiotica van de dierenarts (met tegenzin) meegekregen. Ontsmetten heeft de dierenarts gisteren ook niet gedaan. Ik heb vanmiddag nog gebeld met de vogelarts in Nijmegen en die vond het ook vreemd dat er niks aan de wondjes is gedaan.

Wat ze wel deden was een rekening van €30,- voor vijf minuten consult uitdraaien. Dat hebben ze verder prima in orde.... Gaat mij helemaal niet om het geld maar de waardeloze manier van handelen heeft het dit beestje wel extra moeilijk gemaakt.

We vinden het verschrikkelijk. :(

Sara

Oei, is het parkietje overleden?
Ik snap echt niet hoe licht sommige dierenartsen erover gaan als je er binnen gaat met een gewond grasparkietje.
Ben een aantal jaar geleden met een parkietje naar de dierenarts geweest, het parkietje was een pootje verloren. Naast een gemene cynische opmerking van de dierenarts, zei hij ook nog dat ik het pootje 'misschien' kon ontsmetten, maar dat hij dacht dat het zo ook wel helemaal goed zou komen en dat er niets aan te doen was. Zelf had hij het ook niet eens ontsmet... Het parkietje is na een tijd gestorven.
In ieder geval ga ik niet meer terug naar die dierenarts met mijn parkietjes...

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Jean-Paul

Sorry, door de schrik vergeet ik gewoon te melden dat de parkiet is overleden. We hebben hem een plekje in het bos gegeven. Het is erg treurig.

Zo ook jouw verhaal. Ook ontzettend treurig. Ik begrijp dat een vogeltje kwetsbaar is en iedereen weet dat er ontstekingsgevaar is. Onbegrijpelijk dat een simpele handeling als ontsmetten wordt overgeslagen door  notabene een dierenarts. Dat cynische herken ik wel. Sommige mensen doen een beetje flauw over wat je kan en mag voelen bij een klein huisdier. Alsof het dat minder erg zou maken. Gebrek aan inlevingsvermogen als je het mij vraagt.

Nogmaals bedankt voor alle info!

Kleintjes

Echt sneu dat 't vogeltje is overleden.'t Heeft in ieder geval wel 'n liefdevol thuis gehad, en dat is wat telt. 't Was niet alleen maar in goed gezelschap en goede zorgen.

Ondanks dat 't kort was: Sterkte met 't verlies van jullie kleine adoptie vriendje.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Lilloontje

Och jeetje...Raar van die dierenarts dat deze er niks aan heeft gedaan...:( Sterkte en ik wil toch even zeggen dat het top is dat je toch je best hebt gedaan!

Moppers

Ik had het verhaal van de kattenbeet nog niet gelezen, dus het eerste wat ik dacht was "wat stom dat de dierenarts geen antibiotica heeft gegeven". De beet zelf hoeft nog niet zo gevaarlijk te zijn, maar een kat heeft erg veel bacteriën in de bek. Het risico op ontsteking is daardoor ontzettend groot, vooral bij kleine dieren. Daarvoor hoef je geen kennis van vogels te hebben dus deze dierenarts had dat toch moeten weten! Heb je hem al laten weten dat het parkietje is overleden?

Wat ontzettend jammer dat het verkeerd is afgelopen. Aan jullie goede wil heeft het in ieder geval niet gelegen.

daniel :D

Wat jammer :'( :'( En hij is nog maar zo kort bij jullie geweest :(

Snappie

heel veel sterkte, erg goed wat jullie allemaal gedaan hebben..

Loeky

Wat een vervelende afloop!  :'( Aan jullie goede zorg heeft het in ieder geval niet gelegen.
Jammer dat jullie nu net een mindere dierenarts hebben getroffen.

Veel sterkte!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Sara

Ik dacht inderdaad door je berichtje dat je parkietje dood was, maar wist 't heel zeker...
Dus ik wens je bij deze alsnog veel sterkte toe.
Je hebt echt goed je best gedaan voor het parkietje, daar mag je trots op zijn.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Jean-Paul

#19
Bedankt allemaal voor jullie aardige reacties. Ik zal nooit meer vergeten hoe behendig een parkiet kan zijn. Onvoorstelbaar dat hij zichzelf heeft weten te bevrijden. Iets dat we bij onze meeuwtjes niet kennen. Het kon eigenlijk niet vervelender lopen maar het gebeurde...

We zijn er nog steeds een beetje aangeslagen door.

Bedankt voor het gastvrije ontvangst en misschien nog tot een volgende keer. Eerlijk is eerlijk, een parkiet is een erg lief diertje. Jammer dat het niet met katten kan.

Ik moest nog even terug denken aan een leuk moment. :) Ik word er wel weer een beetje verdrietig van maar ik wilde het nog even met jullie delen... Toen de parkiet voor de derde dag bij ons was, hadden we plotseling een hoop herrie in de kooi. Meeuwtjes in rep en roer. Wat bleek nou, de parkiet hing midden in de kooi onderste boven aan het dak van de kooi. triomfantelijk als een soort vleermuis. Iets dat een meeuwtje nooit voor elkaar zou krijgen. Het leek wel alsof hij wilde laten zien aan de meeuwtjes wat hij in huis had. We hebben er erg om moeten lachen. Een prachtig gezicht om te zien. Ook de reacties van de meeuwtjes die hem, een stok lager aan het bewonderen waren.