Bodembedekking.

Gestart door Chelsea, maart 06, 2012, 12:38:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chelsea

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik hebben nog geen grasparkiet(en), omdat we ons eerst willen orienteren, maar ik heb wel alvast één vraag (er zullen er ongetwijfeld meerdere volgen).

Wat raden jullie aan qua bodembedekking? Ik lees namelijk verschillende dingen. Oa dat vogel/schelpenzand eigenlijk afgeraden wordt en je beter houtsnippers kan gebruiken. Wat vinden jullie?

Groetjes!

Lilloontje

Ik gebruik schelpenzand, en niks mis mee hoor vind ik! Er zijn meerdere mensen in mijn omgeving die al jaren schelpenzand gebruiken, en nooit wat mis mee gegaan..Maar misschien zijn er mensen op dit forum die er andere ervaringen mee hebben! Dit is in elk geval mijn persoonlijke ervaring..

Dirk92

Gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen, staat al veel over geschreven net zoals andere dingen betreffende aanschaf vogel
Kleine Gijsje en Jip

Pam

Hallo Chelsea,

Natuurlijk heeft Dirk gelijk dat je veel kunt vinden met de zoekfunctie maar jij vraagt om ervaringen.
Ik gebruik al jaren houtsnippers. Bij mijn eerste vogeltje (een jaar of 20 geleden) gebruikte ik ook zand maar ik vind persoonlijk snippers prettiger. Je hebt minder "rotzooi" zeker als de vogeltjes veel op de grond zitten.
Zorg er wel voor als je snippers gaat gebruiken dat je dan een apart bakje grit aanbiedt want dat zit niet in de snippers terwijl dat wel bij zand is toegevoegd.
Heel veel succes met het uitzoeken van een leuk vriendje of misschien wel twee?

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Chelsea

Bedankt voor jullie reacties!

& Dirk, bedankt voor je tip. Die zoekfunctie had ik natuurlijk allang gebruikt. Maar ik ben (zoals Pam al zei) op zoek naar ERVARINGEN.

Snappie

Bij het vogelasiel werd mij ook houtsnippers aangeraden vanwege de vochtopname van dit product, wat schelpenzand niet heeft.
En inderdaad het aparte bakje grit....

Wouter

Overigens kunnen ervaringen ook prima gevonden worden met de zoekfunctie. Onlangs is er nog een soortgelijk topic geopend: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,27964.0.html.

Parkieten-Freak

Zelf prefereer ik beukensnippers en daarna Corbo. Schelpenzand staat bij mij op nummer 3.
Beuken en Corbo nemen meer vocht op, en de parkiet kan er fijner in scharrelen.
Gebruikte beukensnippers gooi ik gewoon in de open haard, zo heb ik er nog warmte van ook.  ;)


TenT

Ik gebruik schelpenzand omdat Tweety de houtsnippers uit de kooi gooide maar ik denk dat ik ga overschakelen op houtsnippers.

EvadNL

Wij gebruiken Corbo. Weinig rotzooi van en stuift niet.

Enzan

Ik gebruik sinds kort ook houtsnippers, nadat ik altijd schelpenzand had, en ik kan je in ieder geval vertellen dat het flínk scheelt in de hoeveelheid troep om de kooi heen. Één maffe landing op de bodem en ik kon alweer stofzuigen. Verder heb ik de snippers ook in het speeltuintje gegooid en ze sjouwen er overal mee rond, ze vinden het geweldig.
Verder heb ik het idee dat het wat "langer" meegaat: schelpenzand gooide ik er met het verschonen van de kooi allemaal uit, maar met de snippers kan ik het favoriete poepplekje er erg makkelijk uit scheppen, en de snippers van de plekken waar ze nooit boven zitten "hergebruiken". Dit doe ik niet puur om lekker goedkoop uit te zijn (ik zie geen kwaad in schone snippers wat langer dan één weekje laten liggen), maar dat schelpenzand goedkoper zou zijn, is op deze manier geen argument meer.
En verder is het, voor mijn gevoel, ook iets schoner voor de parkieten dat ze niet, als de kooi na een paar dagen weer wat viezer begint te worden, hun grit tussen hun poepjes uit moeten zoeken.