Vermoeid?

Gestart door WD1984, februari 29, 2012, 12:04:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

WD1984

Beste Allemaal,

Sinds afgelopen vrijdag (24-02) ben ik ook parkietenfreak geworden. Wij hebben een blauw grasparkietje (pop) aangeschaft nadat wij de kooi en overige spullen al hadden gekocht en ingericht.

Nu zijn we druk aan het trainen om Kiet/birdy (naam is nog in discussie) tam te maken.

Mijn hand mag ik al in de kooi stoppen en ook hopt ze wel eens op en af. Nu ben ik maandag weer begonnen met werken. Bij thuiskomst zat Birdy op een stok. Ze was heel actief geweest en blijkbaar erg moe. Vanaf 1800 uur heeft ze geen veer meer bewogen. Gisteren hetzelfde verhaal.

Kan het zijn dat ze gewoon moe is van de hele dag druk door de kooi klimmen, klauteren, vliegen etc. En daardoor `s avonds moet bijkomen? Ze zit alleen wel op 2 pootjes maar ik heb ergens gelezen dat als ze jong zijn dat vrij normaal is.

Daarnaast wordt de trosgierst volledig genegeerd en ook de appelstukjes die we in de kooi hebben gedaan wordt niet naar om gekeken. Dit maakt het trainen wat lastig maar met geduld kom ik (hopelijk) ook een eind.

Verder wil ik een compliment uitdelen naar alle forumleden. Het valt mij op dat hier erg netjes met elkaar omgegaan wordt. Ik ben ook lid van een aquaria forum, helaas is de toon hier vaak iets anders.

Alvast bedankt voor jullie reacties

grt. Wouter


Dirk92

#1
Heb je maar 1 parkietje? Zo ja, dan zou ik er een bij nemen; zeker als je zelf hele dagen werkt. Zo heel de dag alleen thuis is niet zo gezellig voor het beestje.

Je hebt haar pas net, dus ik denk dat het beestje gewoon nog moet wennen aan alles.

Trosgierst en al het lekkers komt allemaal wel, als ze het eenmaal gevonden hebben zijn ze er dol op. Bij mij duurde het ook een week voordat er 1 parkiet op de trosgierst af kwam. Met groente en fruit heb ik het zo gedaan in het begin dat ik er wat normaal voer had bij gedaan, en dit werkte. Sinds deze week heb ik ze zover gekregen dat ze andijvie eten en ik heb ze nu 5maand dus, heb gewoon geduld het komt allemaal goed.
Kleine Gijsje en Jip

EvadNL

#2
Bij ons werd de trosgierst ook volledig genegeerd. Wij hebben dit een aantal dagen in de kooi laten hangen en bij thuiskomst na een aantal dagen was het helemaal kaalgevreten ;). Daarnaast kan je inderdaad beter zoals Dirk92 aangeeft een tweede parkietje aanschaffen als vriendje voor je huidige parkietje. Het is en blijven groepsdieren. Wij waren ook begonnen met 1 parkietje, maar toen na 3 weken kwam ons geweten omhoog over het alleen zitten... En toen hebben we een vriendinnetje voor hem gekocht, sindsdien is hij helemaal opgewekt en het is enorm leuk om te kijken naar die twee!

Waarom ze zo dood stil zit, geen idee. Dit kan zijn omdat hij/zij nog een beetje bang is van zijn nieuwe omgeving. Over het op twee pootjes zitten zou ik me niet al te veel zorgen over maken, onze Pino doet dat ook terwijl Roxy altijd op 1 pootje slaapt/relaxed. Waar je wel even op moet letten is of je parkietje bol zit met haar veertjes (van een afstandje bekijken). Vogels verbergen ziekte om geen zwakte te vertonen!

WD1984

Beste Dirk & Eva,

Bedankt voor jullie reacties. We beginnen met 1 parkiet. Het is nog niet uitgesloten dat het er op termijn wellicht 2 worden.

Overdag is ze super actief. Mijn vriendin is de hele dag thuis ivm vakantie. Zodra het buiten donker wordt, gaat ze zitten en kan ik bij wijze van spreken op mijn kop gaan staan maar kijkt ze niet op of om.

Ze is overdag wel iets slanker maar om nu te kunnen zeggen dat ze helemaal "bol' zit durf ik niet 123 te zeggen. Ik ga het in de gaten houden.

dank

EvadNL

http://www.parkietenfreak.nl/z-ziekegrasparkiet.php

Mischien heb je hier iets aan? De eerste twee foto's laten echt bol zitten zien.

WD1984

Dank je dave (evadNL) ga het in de gaten houden. Overdag ziet ze er zeker gezond uit en is ze super actief. Maar `s avonds weet ik het nog niet zo 123. Ik kijk het deze week even aan. Anders moeten we actie ondernemen.

grt. Wouter

WD1984

Beste allen,

heb het aangekeken maar Bol zitten is het niet. Er zit alleen echt geen actie in `s avonds. Lijkt wel of ze veel slaap nodig heeft oid. Maar haar hoofdje zit wel gewoon normaal ipv in haar nek of onder haar vleugel. Volgens mij slaapt ze dus niet.

Iemand nog tips om Kiet (dat is het geworden) actiever te maken `s avonds...

grt.

robijntje86

Hoi Wouter,

Mijn parkietje Mojito heeft de eerste twee/drie weken ook geen veer bewogen 's avonds. Volgens mij heeft het gewoon te maken met gewenning, alle geluiden, indrukken etc.
Op het moment dat ze zich op hun gemak gaan voelen gaan ze vanzelf wel bewegen. Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat ie nog jong is. Dan was de mijne ook toen ik haar kreeg.
Veel succes en plezier!

TenT

Ik raad je dan toch aan om of naar de DA te gaan of toch een 2de parkiet te kopen.

WD1984

Dank je robijntje

@TenT 2e is ook absoluut nog niet uitgesloten. grt.

Enzan

Ik ben het met Robijntje eens. Mijn parkieten zijn nu alweer een paar maanden oud, maar zijn 's avonds nog steeds een stuk rustiger dan overdag. De eerste reactie hier, als je als bezorgde nieuwe parkietenouder niet zeker weet of iets normaal is, is vaak meteen "misschien is hij wel ziek, ga naar een vogelarts". De expertise hier heeft me heel fijn geholpen toen Perry mijt bleek te hebben en de dierenarts geen verstand van vogels had, maar verder ben ik me ook zo'n 20 keer doodgeschrokken van de reacties van mensen toen ik gewoon wat rond aan het lezen was. Als Perry even met z'n staart wiebelde ("staartwippen!"), ietsje boller zat ("bol zitten!") terwijl het gewoon even koud was, en toen hij als kleintje veel sliep hetzelfde dus als hier.
Ik snap dat je bij parkieten slecht ziet of ze ziek zijn of niet, en zekere voor het onzekere enzovoort, maar laat je ook vooral niet gek maken.

Wat trainen betreft: dat kan ook prima zonder trosgierst. Belonen met je stem wil ook best, zeg enthousiast "Goedzo!" als je parkietje iets goed doet. Uiteindelijk krijgen ze het echt wel door. Zo ben ik ook met Perry begonnen, die at de eerste maanden ook geen trosgierst. Perry landde een keer aan de rand van mijn spiegel (aan de zijkant vastgeklemd), en vloog toen gelijk weer terug naar z'n speeltuintje. Ik was van verbazing "goedzo!" gaan roepen en was heel enthousiast. Toen keek hij me even aan van "Meen je dat nou?" en vloog toen weer terug naar de spiegel! Hij landde op de bedrand, 10 cm van de "hangplek" af, en zat toen echt te kijken van "wat deed ik nou net wat ze zo goed vond?"   :-*

WD1984


WD1984

Nog steeds is ze na ca. 1900 uur (zomertijd) klaar. Gaat zitten en komt niet meer van dr plek af tot de volgende morgen. Ach het zal erbij horen.

grt.

*wendy*

Ik herken dit wel van bij Sky. Weet niet hoe oud Kiet is, maar Sky kreeg dit steeds meer naarmate hij langer alleen zat. De oorzaak van zijn steeds rustiger wordende gedrag was tweeledig: hij had een ziekte onder de leden en hij miste een soortgenootje. Na behandeling van de ziekte merkte ik dat Sky weer levendiger werd, maar toch sliep hij wel 's middags nog  regelmatig en ook 's avonds was het vroeg klaar met de activiteit. Toen heb ik een tweede parkietje erbij gehaald. Sky en zijn vriendje Milo zijn de hele dag actief, behalve als zij moeten eten of poetsen. Slapen wordt er niet gedaan overdag. 's avonds worden zij vanaf half 9 rustig, vooral omdat ik dan het grote licht uit doe en alleen de sfeerverlichting laat branden. Om een uur of 10 gaat al het licht uit en gaan de heren slapen.

Misschien is het voor je eigen gemoedsrust een idee om ontlasting op te sturen naar een vogelarts? (bijvoorbeeld hedwig van der horst), om eventuele ziektes uit te sluiten? Dan weet je in ieder geval zeker dat het daar niet aan ligt..