Wat moet ik allemaal aanschaffen?

Gestart door LOVEBIRDx, februari 20, 2012, 17:10:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

LOVEBIRDx

Heeyy.

Ik ga in de vakantie een grasparkietje kopen. Dit is de 1e keer dat ik de verzorging van een vogel op me neem. Eerst mocht ik van mijn ouders geen vogel omdat we al heel veel huisdieren hebben. Maar uiteindelijk mocht het toch, alleen moet ik wel zelf voor de kosten opdraaien en alles zelf kopen. Ik krijg soms wel wat van mijn ouders, maar de bedoeling is dus dat hij op mijn slaapkamer komt te staan en ik hem helemaal zelf verzorg. Dat is voor mij helemaal geen probleem, want ik vind het leuk om de verantwoordelijkheid voor een dier op me te nemen, en mijn kamer is ook niet te koud en ook niet te warm.

Ik heb al een mooie kooi. Ik heb ook al schelpenzand gekocht en een zak parkietenzaad, en ik heb een mineralenblok en van die sticks die je in de kooi moet hangen. Ik moet natuurlijk nog wel meer, maar daarvoor had ik een lijstje gemaakt. Dit is het lijstje van wat ik allemaal nodig heb voor de verzorging:

Bodembedekking (ik gebruik schelpenzand. Het merk dat ik nu heb is van Cocini)
Badje
Speelgoed (ik heb al een schommeltje)
Zaad voor grasparkieten (ik heb nu het merk; Best for your friend.)
Ei krachtvoer
Vogelgrit + maagkiezel
Mineralenblokje (ik heb zo'n grote roze blok)
Trosgierst
Houten stokken

Hebben jullie misschien nog tips voor wat ik nog meer aan moet schaffen? En welk merk voer + bodembedekking gebruiken jullie precies? Hebben jullie verder nog tips of opmerkingen? Ik hoor het graag (:

Groetjes Jessica, LOVEBIRDx

daniel :D

Wat leuk dat je een parkietje mag ;D Ik heb ook 2 parkietjes op mijn kamer, en moest ook alles zelf betalen :( Maargoed ik zal proberen je vragen te beantwoorden (let wel op dit geldt voor mij, dus misschien heb je er niks aan)
Ik zelf gebruik het merk Xtravital (voer) Dan heb je geen eivoer nodig ;)  van die snoepsticks zou ik niet gebruiken, omdat er te veel suiker in zit. Het liefst hebben vogels ook zitstokken met verschillende dikte's, dat is beter voor de pootjes ;) Ook zou ik 2 parkietjes kopen, dan zijn ze minder eenzaam + parkieten zijn groepsdieren, en jij kan zo'n groep niet vervangen :( Ik had er ook eerst 1 maar die vereenzaamde (als dat een woord is) helemaal :'(

Wouter

Hallo Jessica,
Welkom op het forum!
Veel van je vragen zijn te vinden via de zoekfunctie. Zoals te lezen in de forum regels (tip: lees ze even door, mocht je dat nog niet gedaan hebben!) is het gebruiken van de zoekfunctie verplicht voor je een vraag stelt, maar aangezien je nieuw op het forum bent zal ik je een eindje op weg helpen.

Citeeren van die sticks die je in de kooi moet hangen
Van die snoepsticks zoals deze? Deze zijn erg zoet en zitten vol met suikers. Dat maakt ze ook, in tegenstelling tot wat soms beweerd wordt, alles behalve gezond. Ik geef ze persoonlijk nooit aan mijn parkieten, maar áls je ze al geeft zou ik ze in zeer beperkte mate geven.

Verder heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur en heeft elke keuze zijn eigen voor- en nadelen. Zoals hier te lezen is geeft de meerderheid het XtraVital Premium zaadmengsel voor grasparkieten. Het voordeel van XtraVital is dat alle benodigde zaden erin zitten en dat er al eivoer in gemengd is. Je hoeft dan dus geen apart eivoer meer te geven. Het nadeel is wel dat het voer vrij prijzig is, vergeleken met een huismerk zaadmengsel.

Qua bodembedekking zitten er nog meer verschillen in wat mensen gebruiken. Het nadeel van schelpenzand is dat het erg stoft. Dit is voor jou onprettig, aangezien de parkiet op jouw kamer staat, maar het stof kan ook in de luchtwegen van je vogel gaan zitten. Het voordeel van schelpenzand is weer dat er grit in zit, waardoor je dus geen grit apart hoeft aan te bieden. Zelf gebruik ik beukensnippers, maar je kan ook Corbo (soort gepofte maïs, geen popcorn) of kranten gebruiken. Kranten zijn een goedkoop alternatief, maar het nadeel van kranten is weer dat parkieten er snel aan gaan knagen en de inkt is niet erg gezond. (Het is niet meer giftig, zoals nog wel eens beweerd wordt, maar gezond is anders.)

Verder ziet het lijstje er prima uit, al mis ik een kooi (kan ik wel aanraden :D) en voerbakjes. Ook bij het aanschaffen van een kooi dient goed nagedacht te worden. Verder ben ik het met Daniel eens dat je beter twee parkieten aan kunt schaffen.

Kijk eens rond op de homepage. Daar is veel te vinden.

Groetjes,
Wouter

LOVEBIRDx

De kooi en de eet + drinkbakjes heb ik al.
Maar verder bedankt voor alle tips, ik zal nog even verder kijken naar nog meer informatie.

Maar kan ik die snoepsticks (want zulke zijn het inderdaad) nou beter weggooien, of kan ik het gewoon voor deze keer geven en dan de volgende keer gewoon trosgierst kopen?
Op de verpakking staat namelijk: Er zou altijd een Natura stick in de vogelkooi moeten zijn.

Ik zou misschien 2 parkieten kopen, maar aangezien ik hem graag tam wil maken en woordjes wil leren spreken, kan ik dan niet het beste een paar maanden later een 2e aanschaffen?

Groetjes Jessica

EvadNL

#4
Twee parkietjes tegelijk tam maken gaat prima hoor. Ik ben er ook mee bezig sinds een aantal weekjes en het gaat heel erg goed. Het ligt geheel aan het karakter van de pietjes hoe snel dat gaat. Bij ons is Pino (totaal onverwachts) de avonturier en is Roxy een beetje de bangerik. Wij hadden Pino eerder dan Roxy, Pino is nu ongeveer een maandje bij ons en Roxy anderhalve week. Over dat praten, tsja dat doen ze volgens mij zowiezo niet echt als ze samen zijn, omdat ze dan altijd in hun eigen taal praten. Alhoewel, nu ik dat zeg, onze Pino doet mij soms wel na met geluidjes die ik maak.

Zowiezo is het voor de parkiet veel leuker om een maatje van zijn eigen soort te hebben, als jij dan even geen tijd hebt voor hem/haar kan hij/zij altijd nog even terugvallen op zijn maatje.

Lilloontje

Citaat van: LOVEBIRDx op februari 20, 2012, 17:59:36
Op de verpakking staat namelijk: Er zou altijd een Natura stick in de vogelkooi moeten zijn.

En dat is uiteraard gewoon reclame maken voor het merk zelf.. ;) Maar ik denk dat het niet zo'n hele erg kwaad kan om het ze te geven, alleen met mate..Als deze op zijn, zou ik gewoon lekker voor de trosgierst gaan, is beter dan dat spul met zoveel suiker erin! Ook trosgierst moet je trouwens met mate geven, aangezien dit wel vet is!

Moppers

Het is ook handig je parkiet zo snel mogelijk in aanraking te laten komen met groenvoer: biedt dagelijks wat fruit, groente of verse kruiden aan. (geen avocado of rabarber, dat is giftig voor parkietjes).

Wat betreft merken schelpenzand: ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit op gelet. Ik gebruik inmiddels al een aantal jaar houtsnippers, maar daarvoor had ik altijd schelpenzand. Er is in mijn ervaring geen slecht of goed merk. Sommige hebben een toegevoegde anijsgeur, het is persoonlijk of je daarvan houdt of niet.

MissDorien

Als jij naar school gaat en het beestje zit alleen op je slaapkamer, vind ik dat best wel zielig.
Ik zou er gewoon gelijk twee kopen; het tam maken gaat dan eigenlijk net zo snel.

Verder schrijf je dat je alles zelf moet betalen. Als je vogeltje ineens ziek wordt en je moet naar de vogelarts, kun jij dat dan wel betalen? Anders zou ik daar duidelijke afspraken over maken met je ouders, want dat zie ik nog wel eens fout gaan.

TenT

Je kan die snoepstiks inderdaad nog wel geven ik geef hen er 1 per maand.