Hulp, narcoleptische parkiet

Gestart door Tine, februari 12, 2012, 12:02:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tine

Hallo,

Een maand geleden ongeveer begon mijn parkietje veel te slapen. Hij is nog maar twee jaar ofzo, zit met een ander parkietje van een paar maanden ouder in de kooi. Ik heb dan de vogelarts geraadpleegd en die zei van hem minstens 12 u per dag slaap te geven. Sindsdien probeer ik de kooi om 20u savonds af te dekken, vaak heeft hij dan van half 6 tot mijn thuiskomst als het donker is al even geslapen, en sochtends rond 8 u doe ik alles weer open. Ze staan wel in de living dus kunnen de tv nog horen.

Nu blijft het parkietje echter narcoleptisch: hij eet,drinkt en is bij momenten heel actief en sociaal, maar de volgende moment zit hij dan weer met zijn veren bol te slapen. Hij wordt daarbij gestoord door de andere parkiet, die het precies niet zo leuk vindt dat hij dat doet.

Waaraan ligt dit? Misschien is het te koud in huis ofzo? De vogelarts zei dat ik hem ook eivoer en vitamienen moest geven, heb ik gedaan en ook oestergrit, waarvan hij veel eet. Ik doe nu elke dag vers krachtvoer en vitamienen in hun bakje.

Heeft er iemand dit nog al meegemaakt? Ik ben echt ten einde raad en wil de parkiet nu niet naar de arts brengen voor een onderzoek, omdat dit zo veel stress met zich mee brengt. Bij een huisbezoek nemen ze hem echter ook vast, en hij is niet handtam gemaakt, dus ook veel stress. :( ik weet niet wat ik moet doen... Kan iemand mij aub helpen?

*wendy*

Ik zou sowieso opnieuw contact opnemen met de/een vogelarts. Wat je met hem/haar kan overleggen is of het een goed idee is om de ontlasting op te sturen voor onderzoek; deze kan dan onderzocht worden op bacteriën, schimmels en andere rare dingen. Hiervoor hoef je hem niet te vangen en het levert dus ook geen extra stress op.

De vogelarts kan het echter nodig achten met hem langs te komen; dan is dat absoluut de beste keus; beter dan hem thuis ziek te laten zijn.

Tine

#2
Okay, die ontlasting opsturen lijkt me een goed idee. Mijn vorig parkietje (in de avatarafbeeling) is overleden toen ze ziek was en vastgepakt werd voor onderzoek.

Ik ga terugbellen naar de vogelarts en vragen of ze dit willen doen :)

Wat kan ik in tussentijd doen, is er iemand die dit al heeft meegemaakt en weet wat te doen? Wat is eigenlijk de minimumtemperatuur voor parkietjes?

De ontlasting van beide parkietjes is hier overigens helemaal wit. Ik heb net nog eens het topic van ontlastig doorgelezen maar vind niet welke kleur dat juist moet hebben. Vroeger bij mijn andere parkietje was dat wit met een zwarte sliert door, is wit zonder zwart ongezond?

(Berichtjes samengevoegd. Groetjes, Kleintjes)

*wendy*

Citaat van: Tine op februari 12, 2012, 12:34:26
De ontlasting van beide parkietjes is hier overigens helemaal wit. Ik heb net nog eens het topic van ontlastig doorgelezen maar vind niet welke kleur dat juist moet hebben. Vroeger bij mijn andere parkietje was dat wit met een zwarte sliert door, is wit zonder zwart ongezond?

Deze behoort groenig met een witte vlek te zijn en moet snel opdrogen. Als de ontlasting alleen maar wit is, dan is er iets niet goed.

Wat je in de tussentijd kan doen, weet ik niet. Daarvoor zou je even de reacties van de andere forumleden af moeten wachten.

Tine

Snel opdrogen doet het wel, het is heel mooi droog en een echt poepje, maar enkel wit. Ik heb er nu een doek over gedaan en de verwarming hoger gezet, ik ga nu een warmtelamp halen. De arts kon ik nog niet bereiken, het is ook weer zondag natuurlijk.

Moppers

Bij parkieten die niet ziek zijn maakt het niet zoveel uit welke omgevingstemperatuur ze hebben, zolang deze maar redelijk constant is.

Hou ook de ander poepjes in de gaten, misschien hebben ze 'een poepje later' wel gewone ontlasting.
Zwart hoor je in ieder geval niet te zien, dat is een teken dat het parkietje niet genoeg eet.

Parkieten-Freak

Heeft de dierenarts de diagnose narcolepsie daadwerkelijk gesteld?

Het verhaal wat je beschrijft doet me sterk denken aan een niet-fitte grasparkiet. (Na een sterke rui bijvoorbeeld slapen parkieten ook wat vaker). Narcolepsie is iets totaal anders. Los nog van de vraag of het bij vogels voorkomt, en zo ja, of het bij vogels te diagnosticeren valt.


inge

@Moppers

Oei, hier heb ik bij alle 4 van mijn parkietjes poepjes met zwart erin!

Wil dat dan zeggen dat ze allemaal te weinig eten :(?

Tine

Hallo,

Neen, ik beschrijf het zo omdat het echt narcolepsie lijkt, ik weet niet hoe het anders te beschrijven in het kort voor in het topic. Hij is het ene moment levendig, eet goed, drinkt goed, is sociaal, het andere moment valt hij in slaap waar hij zit. Dit gaat heel snel, en afwisselend. Dit is nu al een maand zo een beetje maar vandaag weer erger. De dierenarts raadde genoeg slaap aan en krachtvoer, omdat ik me niet goed had geinformeerd en geen eivoer gaf of oestergrit. Ik dacht dat dit geen absolute noodzaak was, maar iets extra. Voor alle duidelijkheid: deze parkieten hebben nu geen zwart in hun uitwerpselen, enkel wit.

Ik bleef altijd tamelijk laat op, en de dierenarts zei dat het daar aan kon liggen, dus nu doe ik een donkere doek over de kooi om 20u. Ze staan in de woonkamer. Ik ben nu onderweg om een warmtelamp te gaan halen en contacteer sowieso morgen de dierenarts. De parkiet laten vastnemen doe ik echter echt niet graag, omdat ik hier dus een heel slechte ervaring mee heb.

Ik heb gelezen dat het op een lever of galziekte kan wijzen, die witte ontlasting? Ik geef ze wel trosgierst moet ik zeggen, zo een halve sliert per week, dat had ik hier ergens gelezen. Ik gaf ze ook heel vaak van die honingsticks, heb nu gelezen dat dat niet mag.

Ik had nochtans een boek gekocht over parkietjes jaren geleden, maar daar staat dat allemaal niet in, slecht boek dus. Ook over ontlasting staat er niets, ook niet over veel slapen.

Tine

Mag ik nu eigenlijk de temperatuur zomaar met tientallen graden verhogen dan?

Het is me opgevallen dat mijn parkietjes overigens altijd zo een beetje haren verliezen... Dus ik weet niet wanneer ze écht in de rui zijn en wanneer niet.

Ik heb ze al vaak vitamienen in hun drinkwater gedaan om die rui goed te laten verlopen, maar ze blijven altijd dons en veren verliezen.

inge


Tine

Normaal gezien is het bij ons in de living zo een 10°C, nu ben ik het aan het opstoken tot 15-20°C, en straks dacht ik de warmtelamp erop te zetten, dus da's dan 25-30°C

Kleintjes

10 graden? Wauw... da's ehm... frisjes. Even nieuwsgierig: Zitten jullie zelf ook in de living or ergens anders?

Als 't kouder is dan zijn de meeste vogels rustiger, ook degene die 'winterhard' zijn.
Of je 't plots kan gaan verwarmen met vele graden tegelijk lijkt me niet zo handig, ik zou 't geleidelijk over de dag / dagen verdelen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

inge

#13
Ik zou het zeker niet tot 30 graden laten oplopen.

Een temperatuur van 20 ,21 graden zal hij zeker en vast heel tevreden mee zijn  ;)

Als je deze temperatuur van 20 aanhoudt denk ik niet dat een warmtelamp nog nodig is.
Zou wel te verschillend zijn !

Tine

Okay, ik zal de warmtelamp dan niet te dichtbij zetten.

Kleintjes, wij zitten ook gewoon in de living hoor, niet in onze tshirt maar met een gezellig dikke trui aan. Ik ben heel energiebewust, en het is helemaaaaaaal niet nodig om bij 20°C de hele dag te vertoeven. In tegendeel, ik ben zelden ziek sinds ik de temperatuur op een natuurlijke manier laat fluctueren. En we doen het milieu er heel goed mee. Dus ik ben gezonder en het milieu ook.

Als het voor een ziek geadopteerd parkietje is, zet ik echter met plezier de verwarming hoger voor een aantal dagen.

Tine

Net vogelarts gebeld, en deze zei dat dit soort ontlasting eigenlijk geen probleem is. Hij zei dat ik wat breed spectrum antibioticum in het drinkwater mag doen, ontlasting onderzoeken kan hij zei em, maar zei ook dat de beestjes die ze daarin zoeken bijna nooit voorkomen bij huiskamervogels. Dus dit achtte hij niet nodig.

Als ik echt een grondig onderzoek wil, moet ik hem naar daar brengen. Maar alle vogelartsen zitten keiver weg eigenlijk en ik heb geen auto, heb gevraagd of hij langs kwam (en nog een andere gebeld met die vraag) en ze hebben daar geen tijd voor zeiden ze. En ik ga écht niet weer een helse reis maken met mijn grasje om hem dan in mijn armen te moeten zien sterven zoals de vorige keer. Toen heb ik gezegd dat ik dat nooit meer doe, was afschuwelijk.

Dus ik zal die antibiotica maar gaan halen. Over lever of gal zei de dierenarts niets overigens! Ook de tweede niet.

*wendy*

Mag ik vragen met welke vogelartsen je contact hebt gehad?

Tine

Ik kan de nrs wel terug opzoeken als je op zoek bent naar een vogelarts, maar het zijn er uit België he, weet niet of je daar veel mee bent?

Wouter

"Zomaar" breedspectrum antibiotica geven lijkt me een wat vreemd advies, zeker omdat hij het parkietje niet eens gezien heeft. Als een antibioticumkuur niet wordt afgemaakt kan er resistentie ontstaan. Daarnaast dood een breedspectrum antibioticum veel meer dan alleen de bacteriën waar het parkietje ziek van is geworden, als het al een bacteriële ziekte is.

Ik vind het maar een vreemd advies, maar misschien dat anderen daar anders over denken.

*wendy*

Ik hoef niet voor mijzelf nummers van de vogelarts; ik weet wel welke vogelarts ik raadpleeg als dat nodig is. Ik vroeg het omdat ik - net als Wouter al aangeeft - het advies van de vogelarts heel erg reemd vindt.

Misschien is het een idee om met Hedwig van der Horst contact op te nemen. Je kan dan misschien niet langs, maar daar was je toch al geen voorstander van. Hedwig kan adviseren, ontlasting onderzoeken indien nodig en medicatie opsturen, ook naar België.