wel/geen tweede parkietje?

Gestart door Irma, april 13, 2005, 23:12:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Irma

Hoi allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum en heb al een hoop interessante dingen gelezen.
Wij hebben in huis ons parkieten vriendje Pietje Bell (verzonnen door mijn zoontje).
We hebben hem sinds de pasen en dat is nu dus 2,5 week. Hij komt rechtstreeks vanuit het blok en heeft met de voliere in de huiskamer gestaan. Ook hebben de fokkers de kleine parkietjes al laten wennen aan de handen, met als gevolg dat ons pietje nu al ontzettend tam is. Hij vliegt continu bij ons op onze schouders en hoofd en is al echt gewend.
Maar nu mijn vraag: zal ik er nog een parkietje bij nemen? Deze fokker krijgt nog een nestje van Pietje Bells zijn ouders. Ik heb wel het een en ander hier gelezen over mensen die 1 of 2 parkietjes hebben maar ik zou graag reacties horen van mensen wat hun beweegredenen zijn om er 2 of juist 1 parkietje te hebben. En of het bij twee echt zo is dat ze veel minder tam zijn/worden. En kan het zo zijn dat ze elkaar niet mogen, zodat je er dan weer eentje weg moet doen? En maken ze dan ook voor twee lawaai?
Dus eigenlijk de vraag of iedereen hun ervaring met 2 of 1 parkietje mij wil vertellen.

Ik heb eigenlijk twee redenen voor de eventuele komst van een tweede parkietje. De eerste omdat je toch overal leest dat een parkietje pas echt gelukkig is met een soortgenoot en de tweede reden is dat ons Pietje totaal geen rust heeft in zijn kooi. Hij is, zodra we thuis zijn, los in de kamer. Dat is dus zo\'n 3 tot 5 uur per dag. Maar eenmaal in zijn kooi dan heeft hij geen rust en probeert hij alles om eruit te komen. Misschien is hij met een soortgenootje wat rustiger. (Ik hoor jullie denken, misschien heb ik er dan twee die er graag uitwillen :D )

Ik hoor graag jullie mening,

Thanx en jullie zullen me hier nog vaker zien.

Meltjuh

hallo Irma,

Welkom op het forum :D

mijn ervaring is dat mijn parkietje veel gelukkiger is nu ik er nog een bij heb.
Ze hebben op die manier altijd iemand bij zich zodat ze zich niet vervelen.

wat betreft of ze elkaar mogen is het het best om 2 mannetjes of een popje en mannetje te nemen omdat 2 popjes meestal niet erg goed met elkaar gaan, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn!

2 parkietjes maken wel meer geluid maar ik vind het totaal niet storend maar juist leuk! :D
als je besluit een tweede parkiet erbij te nemen raad ik wel aan om ze eerst appart te laten om ze aan elkaar te laten wennen en ook, voor de nieuwkomer, aan zijn/haar omgeving. probeer eerst het nieuwe parkietje hand tam te maken voordat je hem/haar bij peitje bell zet

Succes! :D

Ingrid

Hoi Irma,

Ik heb 2 deugnietjes Blizzard (popje) en Luna (kereltje) en ze vermaken zich prima, zowel in de kooi als er buiten. Ze zijn ontzettend tam, komen vaak even gezellig bij mij zitten, op mijn hand, schouder, hoofd of schoot. Ze trekken wel veel naar elkaar toe, maar om nu te zeggen dat ze minder tam zijn omdat ze met zijn tweeën zijn? Nee dat ervaar ik niet zo. Vaak speel ik samen met ze op de grond, met een balletje of met hun skateboardje of gelijk wel speelgoed. Ik beleef er veel plezier aan en ook zij genieten van de aandacht!
Mocht ik ooit weer voor de keuze staan dan neem ik zeker weer 2, niet alleen voor mijzelf maar zeker in hun belang. Zo hebben ze toch een soortgenootje en ik vind dat persoonlijk toch het iets natuurlijker voor hun.
Wat lawaai betreft kan ik zeggen dat mij dat 100% meevalt. Schreeuwen doen ze af en toe om te laten merken wie de baas is of om aandacht te trekken. Het merendeel van de tijd kletsen en fluiten ze gewoon vrolijk.
Dat parkietjes elkaar niet zouden mogen komt niet snel voor, er zijn uitzonderingen maar over het algemeen geeft het geen problemen. Wel het nieuwe parkietje apart zetten voor een tijdje zodat beide vogeltjes kunnen wennen aan de nieuwe situatie.

Gr. Ingrid

Anita & Marisa

Hoi Irma,

Welkom op dit forum!

Erg leuk dat je een parkietje hebt en een super leuke naam!  :wink:
Wij hebben één parkietje en zouden het ook erg leuk vinden om er een 2e bij te nemen, maar onze broer heeft bronchitus en dan is het toch lastiger. Ook is Chico zijn kooitje te klein voor een 2e parkietje, dus moet er eerst een andere kooi komen  :wink:  
Chico vermaakt zich overigens prima hier in huis en is erg dominant haha!

We zijn benieuwd of Pietje Bell een vriendje/vriendinnetje krijgt? Laat je ons het weten! En vooral naar zijn naam zijn we erg benieuwd haha  :wink:

Veel liefs,
Anita en Marisa.