En toen lag er bij -18 een parkietje voor de deur

Gestart door Fagur, februari 07, 2012, 02:00:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fagur

Afgelopen vrijdag om 23 uur lag er in de sneeuw voor onze deur een parkietje op de grond. Het beestje leefde nog, dus we hebben haar mee naar binnen genomen en voor zeer primitieve opvang gezorgd. Wij hebben geen enkele ervaring met vogeltjes en bij gebrek aan beter maar tuinvogeltjesvoer gegeven. Blijkbaar verging het diertje van de honger, want na een kwartiertje begon ze op het voer aan te vallen.
Nadat we zaterdag na een rondje bellen met diverse instanties erachter kwamen dat geen hond een parkietje op wil vangen zijn we maar inkopen gaan doen in de dierenwinkel en hebben een kooi, parkietenzaad en bodembedekking aangeschaft.

Inmiddels is het maandag en "ons" parkietje slaapt zowat het klokje rond. Wél op een pootje op het stokje (ik las op het forum dat dat vrij normaal is), maar ze eet erg weinig en heeft wat korstjes rond haar oogjes. Na alle stress die ze heeft doorstaan willen we haar niet nog meer ellende bezorgen door haar mee te slepen in de vrieskou naar een dierenarts. Een paar keer per dag is ze zeer levendig, maar na een kwartiertje lijkt ze weer uitgeput te zijn en valt weer in slaap.

Hebben jullie tips, goede raad, of advies hoe wij het leven voor dit dametje weer aangenaam kunnen maken?? (Dat het een meisje is, werd ons verteld door een vriend die duiven heeft!)

Alvast bedankt voor het meedenken.  Groetjes, Fagur.

Kleintjes

Hallo en welkom!

Tjonge wat 'n verhaal! Fantastisch dat jullie 't hummeltje hebben opgevangen, al helemaal geweldig dat jullie haar gevonden hebben.

Korstjes kan door verschillende dingen komen, zoals wondjes (door de vrieskou is dat goed mogelijk) maar ook andere oorzaken zoals mijten. Heb je misschien 'n duidelijke foto van 't parkietje? En van de neusdop?

Kan geen kwaad om uit voorzorg naar de dierenarts te gaan, die kan meteen nakijken of 't diertje gezond is of dat er iets mankeert. Houd haar wel goed warm door bijvoorbeeld 'n dikke deken om / over de kooi te hangen tijdens transport.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

In welke plaats is het diertje gevonden? Wie weet kijkt een bezorgde eigenaar op dit forum...

De gemeente is wettelijk verplicht gevonden dieren 2 weken op te vangen, of korter als de eigenaar zich meldt. Geen enkele gemeente doet dit voor zover ik weet zelf, daarvoor maken ze afspraken met asielen. Een asiel kan een dier na die twee weken, mits gezond, bij een nieuw baasje plaatsen.
Je kan je gemeente bellen om te vragen bij welk asiel zij deze plicht hebben belegd. Als je dat asiel eerder al aan de lijn hebt gehad en ze hebben opname geweigerd, dan kan je dit bij de gemeente aangeven. Als je het asiel nog niet hebt benaderd, kan dat alsnog.
Goed dat jullie de zorg hebben opgenomen nadat instanties niet thuis gaven. Hoewel je ook als burger een zorgplicht hebt, kan je de gemeente ook houden aan hun 'opvangplicht' mocht het niet te doen zijn.

Fagur

Dank jullie wel voor jullie reacties. En natuurlijk hebben we in de plaatselijke winkels een briefje opgehangen, maar tot op heden nog geen reactie gehad.
De regionale vogelopvang bestaat al sinds een jaar of 12 niet meer, maar wordt op de diverse sites nog wel vermeld. De dierenambulance verwijst naar Stichting Amivedi, maar die registreert alleen maar en doet niet aan opvang. En de man van de vogelclub wist ook geen oplossing, want fokkers zitten er niet op te wachten om een (misschien ziek) zwervertje op te nemen, wat ik overigens volkomen begrijpelijk vind.

Maar wij zijn blij met ons poppetje hoor! Ze was vandaag een stuk levendiger, heeft zo'n beetje de hele dag wat in haar kooi lopen rommelen en klimmen, en ze heeft flink gegeten en gemest (haha, hoe heet dat bij vogeltjes? Wij hebben alleen ervaring met IJslandse paarden en katten!) De korstjes om haar oogjes zijn ook wat minder, en zelfs bij 1 oogje bijna weg. Het lege wc-papier-rolletje was maar een paar minuutjes leuk om bovenop te zitten. Blijkbaar heeft ze de kracht nog niet om het ding te vernielen, maar dat komt nog wel!

Nog even een vraagje: wat is de normale hoeveelheid voer die ze op een dag eten? We hebben zo'n standaard bakje in de kooi zitten en ze heeft er zo'n 4 mm uit gegeten. Is dat genoeg?

Later deze week gaan we nog even naar de dierenarts met haar. Want tja, als ze een blijvertje wordt, dan willen we ook nog wel een vriend(innet)je voor haar kopen. Want alleen is ook maar erg alleen, maar ze moet geen besmettelijke ziekte hebben natuurlijk.

Groetjes, Fagur.

may

wat leuk Fagur, zo te lezen heeft ze t naar der zin bij jullie, ben wel benieuwd hoe ze eruit ziet??

Snappie

Jeetje, wat een verhaal ! Wat goed van jullie zeg om het beestje op te vangen !
Ik hoop dat het steeds beter gaat en dat jullie ons op de hoogte houden !

Groetjes

TenT

Als je het zelfde bedoeld met standaard bakje als mij wel. Ik denk trouwens niet dat je je parkietje nu te veel eten kan geven. (ik veronderstel dat hij mager is) Ben je trouwens vanplan om de parkiet zelf te houden?

Sara

@ Tent, als je goed gelezen had, had je het antwoord al zien staan ;):
CiteerLater deze week gaan we nog even naar de dierenarts met haar. Want tja, als ze een blijvertje wordt, dan willen we ook nog wel een vriend(innet)je voor haar kopen. Want alleen is ook maar erg alleen, maar ze moet geen besmettelijke ziekte hebben natuurlijk.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Fagur

Hoi allemaal,

Bedankt weer voor jullie reacties. Voor Tent: ik ben niet bang dat ze teveel eet, maar eerder dat ze te weinig eet!! Het stukje appel, het tomaatje, en zo'n snoepstok voor parkieten heeft ze namelijk nog niet aangeraakt, wel eet ze flink van het "gewone" voer.

Het is trouwens een mooi diertje om te zien, ze is uitgevoerd in pastelkleurtjes, zachtgeel en zacht groen/blauw. Toen we haar in de sneeuw vonden leek ze bijna wit, we zagen pas de volgende dag dat ze een kleurtje had.

Onze duivenvriend raadde ons aan om haar oogjes voorzichtig te wassen met koude thee om de korstjes los te krijgen, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel zo'n goed idee is. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ze eerst maar een aantal dagen rustig bij moet komen van haar Siberische avontuur en dat ze zoveel mogelijk met rust gelaten moet worden.  Hebben jullie hier nog ideeën over?

Groetjes, Fagur.

Esther751

Hoi Fagur,

ik weet niet hoe erg de korstjes zijn en of ze er last van heeft, maar ik zou haar nu even lekker laten bijkomen.
Als ze niet tam is, kan dit een hele strijd zijn en dat kost haar dan veel te veel energie en stress!

Groetjes, Esther

Parkieten-Freak

#10
Ik zou het even aanzien, met name omdat je binnenkort toch naar een dierenarts gaat.
Het lijkt me niet verstandig om de korsten rond de ogen zelf te gaan verwijderen. In feite is een korst een beschermlaagje, als de tijd rijp is, valt de korst er vanzelf af.  Wel is het belangrijk om achter de oorzaak van deze korstvorming te komen (mogelijk heeft je vogeltje een tekort aan bepaalde vitaminen of andere voedingsstoffen).


Fagur

Hoi allemaal,

We zijn net terug van de dierenarts en hoewel hij toegaf dat hij niet heel veel verstand van parkietjes heeft, vond hij toch dat ze er heel goed uitzag!
Die korstjes om haar oogjes blijken mini-mini wratjes te zijn, die er ook al heel lang zitten. Voor de zekerheid zal de dierenarts morgen nog even een
vogel-expert raadplegen, en hij belt ons dan daarover terug. Zijn het inderdaad wratjes, dan is daar niks aan te doen, maar hij dacht niet dat ze er last van heeft.

Groetjes, Fagur.

TenT

Goed dat je naar een DA bent geweest. Ik wil er nog even bij vermelden dat je goed moet oppassen met dingen rond een oog te behandelen zeker met dingen die er niet voor gemaakt zijn.(ik veronderstel dat als het korstjes waren en je het ging wassen met thee je een wattenstaafje ging gebruiken)

@ Sara ik wouw gewoon even weten of de mening ondertussen veranderd was.

Parkieten-Freak

@TenT
Fagur vraagt of hij er verstandig aan doet om de oogjes schoon te maken. Twee mensen hebben hem al geadviseerd om dat niet te doen met uitleg erbij.
Er is totaal geen reden om aan te nemen dat Fagur wattenstokjes zou gaan gebruiken om de oogjes schoon te maken.
Suggestieve opmerkingen leiden alleen maar tot verwarring.
Laten we gewoon bij de feiten blijven, OK?