nestkast

Gestart door parkietje25, februari 05, 2012, 12:11:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietje25

Ik wil graag bij mijn parkieten een nestje kweken. Ik heb ze in de huiskamer zitten met een broedblok in hun kooi, maar
geen van beide parkieten komen in het nestkastje. Is daar een reden voor?
Misschien dat de kooi te klein wordt met zo 'n nestkastje er in?
Wie kan mij hierbij helpen?

Sara

Je moet je eerst een aantal dingen afvragen:

Zitten je parkietjes al lang samen? Hebben ze de juiste leeftijd? Vormen ze wel een koppeltje? Heb je je goed ingelezen over broeden? enz, enz,...
Je kooi moet natuurlijk ook nog ruim genoeg zijn met het broedblok erin. Is het een broedblok voor grasparkietjes? Heb je ook nog een extra kooi voor als er iets misloopt?

Als je parkietjes en jij echt klaar zijn voor een nestje, kan je een broedblok ophangen. Als je parkietjes er geen interesse in tonen, kan je het niet dwingen. Je kan het er eventueel uithalen en in de lente nog eens proberen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

*wendy*

Ik sluit mij aan bij wat Sara zegt. Daarnaast is het denk ik van belang dat je eerst met je andere vogeltje naar de dierenarts bent geweest en daar besmettelijke ziektes zijn uitgesloten, voordat je begint aan een nestje.

Bij het kweken van grasparkieten komt heel erg veel kijken. Ik hoop dat je je dit beseft en je heel goed inleest voordat je hieraan gaat beginnen.

TenT

Nog een redelijk belangrijk ding. Ben je zeker dat er 1 parkiet aan mannetje is en de andere een vrouwtje?

parkietje25

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties.
Met die ene parkiet ben ik naar een vogelarts geweest, hij is daar helemaal gezond verklaart.
Hij kon er niks vreemds aan zien. volgens de arts was hij inderdaad al wat een ouder vogel.

Ik heb het nestkasje er nu eerst uitgehaald, en ben op zoek gegaan naar een broedkooi, misschien dat dat helpt.


TenT

Je moet wel oppassen met het kweken met oude parkieten.

Sara

Met een broedkooi heeft het niets te maken dat ze niet aan een nestje beginnen.  ;)
Als je trouwens niet zeker weet of je parkietje niet ouder is dan 5 jaar raad ik je af om het broedblok nog terug te hangen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes