Parkiet en vriendin

Gestart door EvadNL, januari 27, 2012, 11:04:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvadNL

Hallo allemaal.

Sinds zaterdag heb ik samen met mijn vriendin een grasparkietje gekocht. Ik heb al één maal een ervaring gehad met het verzorgen en tam maken van een valkparkiet bij een vriend van mij. Mijn vriendin heeft nog nooit een vogeltje verzorgd of tam gemaakt.

Nu is het zo dat ons parkietje al vrij snel laat merken dat hij mij interessant vind en mijn vriendin totaal niet. Ik weet dat dit nog niets zegt in het begin omdat dit ook totaal kan omslaan maar mijn vriendin reageert hier heel erg op. Ze komt met argumenten dat als ze tegen de parkiet praat hij zich wegdraait en dergelijke. Ook word ze jaloers als ik de parkiet aandacht geef. Ook is ze enorm ongeduldig en ik kan haar niet wijs maken dat een vogel heel anders is dan een hond of een kat. Hebben jullie hier tips voor hoe ik dit kan aanpakken? Hebben anderen dit ook al eens mee gemaakt?

Alvast bedankt!

D.

Dirk92

Ik denk dat je vriendin er aan moet wennen nu dat er iemand anders in huis hebt. Mijn Gijs heeft ook meer met mij dan met mijn vriend. Maar zeker de eerste dagen veel aandacht is belangrijk. En anders een vriendje erbij het zijn tenslotte groepsdieren.
Kleine Gijsje en Jip

Kleintjes

Van Harte welkom bij de groep :D

Gefeliciteerd met je kleine vriendje :)

Ik vind 't heel erg sneu dat je vriendin zo reageert. Ze zal er in ieder geval aan moeten wennen dat 'n klein verenbaaltje in jullie leven is gekomen. Je bent erg dapper met 't proberen duidelijk te maken dat vogels anders zijn dan honden en katten, veel jongens/ mannen zouden dat liever niet doen en 't diertje weg doen (raar maar waar).
Betrek haar zo veel mogelijk bij de dagelijkse dingetjes zoals voeren, verzorgen, etc.

Hoe doet je vriendin tegenover 't parkietje? Doet ze dingen anders dan jij? Andere handelingen? Drukker of iets wilder, bijvoorbeeld? Dat kunnen dingen zijn waar 't parkietje anders op reageert. Probeer eens erachter te komen of jullie dingen heel anders doen ten opzichte van elkaar als jullie met 't parkietje in de weer zijn.

Hier zijn m'n parkietjes wat schuw voor m'n man, hele tijd geleden waren ze bang voor hem. Hij is 'n heel stuk groter dan mij, veel zwaardere stem en grotere handen. Door hem ook de dagelijkse dingetjes mee te laten doen zoals voer verwisselen zijn ze al stukken minder bang voor hem.

Groetjes, Kleintjes.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

EvadNL

@Kleintjes:
Tegenover Pino (zo heet ie) doet ze redelijk normaal, ze is niet agressief maar wel vrij druk... Ze doet ook zo tegen de hond van d'r ouders. Heb haar al meerdere malen geprobeerd uit te leggen dat ze rustiger moet doen. Ik ben meer de rustige en zij is meestal veel meer gestresst/druk. Mischien dat Pino daar anders op reageert. Ook ben ik altijd eerder uit bed en verschoon ik het water bakje en het voerbakje iedere dag zodra ik uit bed kom.

@GenD:
Een vriendje erbij komt er zowiezo wel denk ik maar we kregen het advies van iemand die al langer parkietjes houd eerst met ééntje te beginnen en dan een maand later een tweede jonge te nemen zodat die de eerdere parkiet als voorbeeld heeft, waardoor hij mogelijk sneller tam wordt.... weet niet of dit waar is???

Moppers

Het duurt meestal een tijdje voordat een parkietje aan zijn neiuwe omgeving en baasjes is gewend. Dat hij jou nu al leuk vindt is al heel goed. Omdat je vriendin wat drukker is, duurt het waarschijnlijk wat langer voordat hij haar vertrouwt. Hij moet eerst even de kat uit de boom kijken, hij krijgt vanzelf door dat jouw vriendin ook oke is.

Misschien kan ze eens rustig een boek gaan lezen naast de kooi. Doordat ze geconcentreerd is op haar boek, kan Pino haar op zijn gemak observeren. Het duurt dan vast niet lang voordat hij nieuwsgierig wordt naar wat ze aan het doen is. Misschien zal hij zelfs haar aandacht proberen te trekken.

TenT

Ik denk dat je wel eens een redelijk groot probleem kan hebben. In mijn ogen is druk doen zoals mijn moeder het hier doet en dat kan ik dus niet omschrijven omdat het zo erg is. En ik kan je dus vertellen dat Tweety en Toby liever wegvliegen als ze in de buurt komt dan iets anders. Ik hoop voor jou en je parkiet dat je vriendin minder erg is dan mijn moeder. Ik denk dat je behalve haar te betrekken in de dagelijkse verzorging ook echt wel duidelijk moet maken dat ze minder druk moet doen.

EvadNL

Ik heb even een goed gesprekje gehad met mijn vriendin en gelukkig begrijpt ze wat ik bedoel nu. Ik betrek haar nu ook dagelijks ('s ochtends)  bij het verschonen van de voeder en drink bakjes. Pino reageert er voor zover ik zie positief op.

Maaike*

Citaat van: EvadNL op januari 28, 2012, 18:35:06
Ik heb even een goed gesprekje gehad met mijn vriendin en gelukkig begrijpt ze wat ik bedoel nu. Ik betrek haar nu ook dagelijks ('s ochtends)  bij het verschonen van de voeder en drink bakjes. Pino reageert er voor zover ik zie positief op.

Mooi!

Kleintjes

Blij te lezen dat 't nu beter gaat :D
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

TenT

Is je parkietje ook al wat meer geïnteresseerd in je vriendin of is dat nog wat vroeg?

EvadNL

Hij gaat zich nu steeds wassen als ze tegen hem praat, dat is al beter dan doodstil zitten lijkt me :).

MissDorien

Dat hoeft niet, het kan ook redirectiegedrag zijn (wat mij in deze situatie vrij logisch lijkt).
Om de stress af te reageren gaat de vogel dan iets geheel anders doen, zoals met name zich poetsen.  ;)
Het komt vanzelf wel!

EvadNL

We zijn alweer een paar dagen verder en onze pino heeft voor het eerst vandaag uit zichzelf op mijn hand gezeten. Na een paar keer heen en weer springen van mijn hand terug naar de kooi bleef hij zeker een halve minuut zitten  ;D. Daarna bij mijn vriendin ook. Echt super gaaf :).

Dirk92

Blij te lezen dat het nu beter gaat.
Kleine Gijsje en Jip

Kleintjes

Dat is mooi nieuws :D
Ik denk dat 't nu nog beter gaat tussen je vriendin en je parkietje? ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Als hij al bij je vriendin op haar hand heeft gezeten, dan kan ik me niet anders voorstellen dan dat zij nu ook helemaal verliefd op hem is.
Fijn dat het nu zo goed klikt tussen iedereen!