Extra maatregelen opvoeding jonge kruipertjes

Gestart door Skip, januari 24, 2012, 19:42:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Skip

Hi, sinds vrijdag ben ik in het bezit van mijn eerste 2 grasparkieten Skipper en Sky van 8,5 weken oud. Ze hebben de kruipersziekte. Ik heb erover gelezen en begrepen dat ze met deze ziekte toch enkele jaren oud kunnen worden. Ik ben nu al helemaal verliefd op ze. Sky zit nu al op mijn hand en als ik tegen ze praat komen ze heel dichtbij zitten en doen ze hun oogjes af en toe dicht, alsof ze genieten( als ik dit verkeerd interpreteer hoor ik het graag!) Dit is mijn vraag:

Ik wilde graag weten welke bijzondere bijvoeding en/of andere maatregelen ik kan nemen om hun levensconditie zo aangenaam mogelijk te maken.

Liefs, Iris

TenT

Ik weet niet veel maar toch een paar dingen. Zorg dat ze veel kunnen klimmen (ik veronderstel dat ze niet kunnen vliegen) en zorg dat de kooi niet te hoog is als ze dan vallen vallen ze niet van een heel hoge hoogte.

Ayarea

Hey Iris,

Sinds kort heb ik ook een kruipertje. Zijn kooi heb ik ingericht dat hij van stokje naar stokje kan springen. Een trapje zodat hij kan klimmen. Een een hangtrapje was ook een draad/ trapje aanzit. Dat gaat hem goed af. Al laat hij zich soms op de grond vallen. De kooi is niet te hoog. Ik heb Xtravital als voer, hopende dat hij toch vleugeltjes zal krijgen door de extra vitamientjes (hij krijgt op het moment hele kleine vleugel/ staart veertjes, dus hopelijk zet dat zo door (hij is nu ongeveer 8 a 9 weken). Kruipertjes kunnen net als gewone parkietjes oud worden :).

Post je een voorstel topic met foto's ;)?!

Skip

Bedankt voor de reacties!  Ik heb wat speelattributen in de kooi en ga ipv een speelplant een speelmat voor ze maken. Zodra dit gebeurt is voeg ik deze foto's en die van Skip en Sky toe. Ik denk ook dat ik xtravital voor ze ga aanschaffen. Nogmaals bedankt!

Moppers

CiteerKruipertjes kunnen net als gewone parkietjes oud worden
Helaas is er nog maar heel weinig onderzoek gedaan naar polyoma bij grasparkieten die de eerste weken overleven. Het is dus helemaal niet bewezen dat ze net zo oud kunnen worden (maar ook niet dat dat niet zo zou kunnen).
Kruipertjes zijn vaak wat vatbaarder voor ziektes, zo is mijn totaal-niet-wetenschappelijk-onderbouwde persoonlijke ervaring. Maar dat wil uiteraard nog niet zeggen dat je niet net zo hard van ze kan genieten als van 'gewone' parkietjes :D

Naast een goed basisvoer is het ook belangrijk dat je ze regelmatig groenvoer geeft en ze een mineralenblok ter beschikking hebben. Dat is bij niet-kruipertjes ook belangrijk, maar kruipertjes kunnen de volledigheid al helemaal goed gebruiken. Ook zou je erover kunnen denken over te schakelen op pellets. Daar kan je op de website en het forum veel meer informatie en ervaringen over vinden.

Ayarea

Ikzelf heb Xtravital, een mineraal blok en een grit blok erin hangen :).

Ik denk dat je sowieso maar geluk moet hebben hoe oud je parkietje zal worden. Aangezien er een hoop kruipertjes zijn die er niet meer zo uitzien ook, dus dat haalt het "gemiddelde" ook weer omlaag, denk ik dan. Iemand zei dit een tijdje geleden dat ze net als alle andere parkietjes oud kunnen worden, net als "gezonde" parkietjes kunnen overlijden met de 2 jaar ofzo :). Ik hoop dat Charlie en alle andere kruipertjes lekker oud zullen worden in ieder geval (en alle andere parkieten uiteraard!).