Parkiet zit heel stil in een hoekje

Gestart door Lychee, januari 22, 2012, 18:15:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lychee

Hallo parkietenfreaks,

Ik ben weliswaar wel nieuw op dit forum, maar mijn parkietje Lychee is al 10 jaar oud! Hij is altijd heel vrolijk en praat de hele dag door. Maar de laatste tijd gaat hij best vaak heel stil in een hoekje zitten zonder geluid te maken. Hij zit dan met zijn buik en hoofd tegen de grond aan, maar wel op 1 pootje. Als je hem dan oppakt is hij weer meteen alert en zit hij rechtop! Ik heb een foto bijgevoegd maar die is niet heel duidelijk, want hij ligt ook echt met zijn hoofd helemaal tegen de grond aan.

[verwijderd door de beheerder]

Wouter

Dat doet hij sinds kort? Dit hij dit ook in zijn kooi? Ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken met een vogelarts!

(Overigens is een ronde kooi voor een parkiet erg onveilig en onprettig)

Lychee

Hallo Wouter,

Bedankt voor je snelle reactie. Hij vertoont dit gedrag sinds ongeveer half jaar/driekwart jaar en nooit in zijn kooitje, maar altijd op dezelfde plek naast zijn kooitje. Voor de rest is hij echt heel vrolijk, hij eet veel en vliegt ook gewoon rond. Ik denk zelf niet dat dit iets met zijn gezondheid te maken heeft, omdat hij dan denk ik ook ander gedrag zou vertonen (lijkt me niet dat een vogel die pijn heeft vrolijk rond gaat vliegen). Hij zit overigens nooit in zijn kooitje, behalve wanneer hij daar zelf voor kiest en als hij gaat slapen. Zijn kooi staat altijd open en hij heeft verschillende lievelingsplekjes in het huis.

Wouter

In dat geval lijkt het me niet nodig om een vogelarts te raadplegen. Dit is uitzonderlijk gedrag voor een parkiet. Parkieten houden er meestal niet zo van om echt te liggen.

Ik weet toevallig dat forumlid Caradow ook zo'n "liggertje" heeft. Op haar blog kun je daar het een en ander over lezen. ;)

Maaike*

Ivy doet dat ook weleens, soort 'hangen'. Ook altijd buiten de kooi.

Wel apart dat hij het steeds meer doet, moet een beetje aan zijn ouderdom denken.

Lychee

Bedankt voor de reacties! Ik heb op de site van caradow gekeken en hij zit er inderdaad precies zo bij. Ik maak me nu geen zorgen meer!

Wouter

Citaat van: Lychee op januari 22, 2012, 18:53:45
Bedankt voor de reacties! Ik heb op de site van caradow gekeken en hij zit er inderdaad precies zo bij. Ik maak me nu geen zorgen meer!

Even een lomp vraagje: Waarom, als je je zo'n zorgen maakte, kom je pas na een half/driekwart jaar met de vraag?

TenT

Ik zou me ook geen zorgen maken. Is het je enige parkiet? Als dat het geval is denk ik dat je hem te veel eten geeft.

Esther751

Mijn vorige parkietje, Teuntje, deed dat ook altijd! Alleen deed hij het al vanaf dat hij jong was: hij lag altijd gewoon lekker op tafel........
Ik vond het de eerste paar keren ook erg vreemd, maar hij lag heerlijk.

Groetjes, Esther

Kleintjes

Toen Pino ouder werd ging hij ook vaker lekker knus liggen.
Ik denk dat hun oude voetjes dat wel prettiger vinden, net als oude(re) mensen vaak liever rustig liggen of zitten in plaats van staan.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Margie

Ik denk ook dat hij het zichzelf gewoon lekker comfortabel maakt op zijn oude dag.
Mijn parkietjes zijn nog heel jong en die liggen zo samen op bed. Dat is een zelfgemaakt bedje die ik had ingevoerd in de kooi omdat ik Spruitje toen had aangeschaft met een mank pootje. Nu willen ze niet meer zonder bed en liggen ze daar net zo op als jouw parkietje. Net hondjes in een mand ;D

Wel een schattig oud parkietje, die er nog goed uitziet!