Radeloos!!

Gestart door sillie, januari 20, 2012, 13:23:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sillie

Ik weet niet wat ik moet doen...

Mijn 2 parkietjes zijn nu 9 maanden oud...ik heb ze bijna 7 maanden in huis.
Ik heb geprobeerd ze tam te maken, maar dit is niet gelukt...mede doordat ik veel van huis ben voor mijn werk en regelmatig een nacht weg blijf.
Ze zitten in een ruime kooi, met voldoende speeltjes en afwisseling.
Ze zijn ook vrij "bang" met voeren of verschonen van de kooi.
Ik durf ze niet uit de kooi te laten, ik krijg ze er nooit meer in en ben bang dat ze zich doodvliegen uit angst.
's Nachts laat ik een klein lampje aan voor ze, ze zijn een keer vreselijk in paniek geraakt toen ik naar het toilet ging...ze hoorden iets, maar zagen me niet. Ik dacht dat ze zich dood zouden vliegen in de kooi, zo hard ging het...heel naar!

Wat ze de laatste tijd steeds meer en harder doen: schetteren. Ik word er soms helemaal gek van!
En doe dan maar weer een doek over de kooi...waarna ze wel weer rustig worden.
's Avonds en 's nachts is er niks aan de hand, maar zodra ik de gordijnen open doe begint het...en gaat bijna de hele dag door...het is stil als ze even een dutje doen of aan het eten zijn.

Iemand tips??

(paar foutjes eruitgevist. Gr, Kleintjes)

Kleintjes

Ik heb er hier 5, die ik 'training' geef met tammaken. De jongsten zijn ongeveer 'n goed half jaar en de oudste 12 jaar, dus wat is 't probleem?

Schetteren doen ze hier ook. Laat ze gewoon even hun gang gaan, 't stopt vanzelf. Ga er vooral geen aandacht aan geven, dat maakt 't "ongewenste" gedrag nog erger. Maak 'n praatje met ze als ze rustig zijn, beloon 't gedrag dat je graag zou willen zien en negeer 't andere.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

TenT

Ben je nu nog bezig met het proberen tam maken? Je moet gewoon blijven oefenen met hun en geduld hebben. Ik denk trouwens wel dat het mogelijk is je parkieten buiten de kooi te laten zonder dat ze tam zijn. Je hebt dan alleen een probleem als ze in een noodgeval in de kooi moeten.

Margie

Wat ontzettend jammer dat het je niet gelukt is om ze tam te maken, Sillie.
Ik kan mij zomaar voorstellen dat het nu heel anders is, als dat je eigenlijk voor ogen had bij aanschaf.
Maar volgens mij moet je ze nog steeds tam kunnen maken. Ik heb ook geen tijd om ze meerdere malen per dag te laten wennen aan de hand e.d.
Ik doe het alleen even aan het eind van de middag of het begin van de avond. Daarom gaat het bij mij ook niet zo snel, denk ik, maar toch merk ik wel dat ze elke dag 'ietsjes' minder bang van mij worden.

En dat schetteren, doen ze bij mij als ze teveel aan energie hebben. Ze gaan dan tegenover elkaar op een stok zitten en vliegen dan rakelings langs elkaar op de andere stok. Ze kruizen elkaar dan in de lucht. Dan stopt dat weer en dan gaan ze weer gewoon naast elkaar zitten op dezelfde stok maar gaan wel een partij lopen schetteren.

Meestal laat ik ze dan even los vliegen en dan is het daarna over. Maar ja, bij mij vliegen ze wel uit zichzelf weer terug in de kooi, al kan dat soms wel uren duren. Lastig met een open keuken en je wilt graag gaan koken..... :(


Margie

En als je ze toch niet wilt laten losvliegen...geef ze dan iets te doen.
Ik zelf hang  dan wel eens het loof (groen) van een bospeen aan de kooi. Ik snij de wortel dan zo af, dat er een klein stukje wortel aan het loof blijft zitten. Het loof laat ik dan tussen de tralies naar beneden zakken en blijft dan hangen aan het stukje wortel. Ze gaan er in klimmen, hangen en proberen het mee te sleuren over de zitstok enz...en ze eten gelijk groente!

Bij mij zijn ze op deze manier aan het groente eten geslagen. Het zorgt denk ik voor een aangename break van de dag, ondanks dat ze speeltjes hebben.

patrick86


Ik heb er 2,zijn nu iets ouder dan een jaar.en ook nog niet echt tam.Het gaat inderdaad niet zo snel.Helemaal als je er een tijdje mee stopt ben ik achter gekomen.

Ik probeer ze tam te maken met trosgierst ,en dat helpt wel een stuk.Het duurt vaak minder lang om ze dan aan m,n hand te laten wennen


Probeer dit eens(en probeer het ook vol te houden)

Als je parkieten nog nooit trosgierst hebben gehad,leg dit dan eerst in de kooi zodat ze weten wat het is,ze vinden dit over het algemeen heel lekker.

*leg nu de trosgierst in open hand,en steek hem voorzichtig in de kooi .De eerste reactie zal paniek zijn,maar probeer het zo,n 10 minuten per dag te doen,en snel zullen ze geintereseerd raken in de trosgierst en zullen op je hand springen als het goed is.(dit lukte bij mij na de 5e keer pas,dus geduld is een vereist :P )

Herhaal dit een paar keer

Als ze eenmaal rustig zijn als je je hand in de kooi doet,kan je proberen ze eruit te laten.Doe je gordijnen dicht en zorg voor zo,n min mogelijk obstakels die hun eerste vlucht kunnen hinderen.Zorg ook dat er overal voldoende licht is.en alle deuren dicht.

Stop nu je hand in de kooi met wat voer of trosgierst,en probeer ervoor te zorgen dat ze op je hand springen.Haal nu voorzichtig je hand uit de kooi.en blijf gewoon even zo staan.Het kan zijn dat ze direct weer naar de kooi vliegen.geen probleem,dat is gewoon angst voor het onbekende. gewoon weer proberen.Zodra ze merken hoeveel ruimte ze echt hebben,gaan ze er echt wel gebruik van maken.Dit zal alleen de eerste keer waarschijnlijk moeizaam gaan,en ze moeten echt hun richting even vinden.Die van mij vlogen tegen de muren op etc.Op ten duur weten ze dat die muur daar staat en zal het niet of minder voorkomen.Die van mij maakte vanmiddag nog een rare noodlanding op het bankstel omdat hij tegen de muur opvloog.niks ernstigs gelukkig.maar hij weet al een jaar dat die muur daar is :D

wat ook wil helpen is een parkieten boom buiten de kooi te plaatsen(zie bijlage)Dan hebben ze een ander plekje om rond te hangen dan je gordijnen  ,en ze vinden het zelf ook geweldig.

Om dit lange verhaal kort te maken:Tam maken kost nou eenmaal tijd.Ze hebben niet hetzelfde denkvermogen als wij mensen helaas,Maar ze kunnen wel goed dingen  associëren .Door bijv de trosgierst manier te gebruiken,gaan ze je hand associëren  met eten.Ik haal nu soms het eten weg,en die blauwe vliegt toch meestal wel even naar m,n hand om te kijken of er wat te eten is.Het zal misschien nog jaren duren voordat ze naar m,n hand vliegen om het gezelschap.Het tam maken van 2 parkieten is zoiezo al pittig en vereist een hoop geduld

hopelijk heb je hier wat aan,ik gebruik deze manier met succes in ieder geval.

en succes met je vogeltjes. ;D







[verwijderd door de beheerder]

sillie

Dank voor al jullie reacties!

Ik pak nu iedere avond een stoel en ga voor de kooi zitten.
Ik weet dat ze mij "kennen" want als een ander dat doet zijn ze angstiger.
Ik ga regelmatig met mijn hand in de kooi, de kooi is alleen zo groot dat ik niet bij de vogeltjes kan komen, ze gaan namelijk bovenin zitten en komen niet van hun plekkie  :P Ik zou ze zo graag los willen laten, maar als ze niet de kooi in gaan....wat dan?? Kan moeilijk naar bed gaan, en de hele nacht op blijven is ook niet handig  :o
Ik heb op zich best veel geduld...maar heeft het zin als ik niet iedere dag thuis ben?
Ik zal dr zo weer even gaan zitten....   :)

patrick86

Ze gaan de kooi op ten duur zeker weten weer in.Want daar is altijd eten en water.Zorg er daarom ook voor dat je ze niet te veel eten geeft buiten de kooi,


En het is ook niet de bedoeling dat je steeds met je hand de parkieten achterna gaat in de kooi denk ik,Geef ze de tijd om aan die hand te wennen.

Ik leg m,n hand altijd stil op 1 van hun zitstokken,zo hoef je je je hand ook niet in balans te houden,waardoor je geen onverwachte bewegingen maakt,want dan gaan ze vaak flippen.

Laat ze naar jou toe komen ,Het is niet erg om af en toe eens met je hand wat dichter bij de vogels proberen te komen,maar blijf ze niet achtervolgen.Trek je hand ook nooit weg als ze flippen,want dan doe ze dat de volgende keer ook.En probeer ze zelf naar jouwn hand toe te laten komen.Dit gaat wel even duren voordat het wil

Je moet een hoop geduld hebben,en een lekker zittende stoel voor je kooi  :P




sillie

Nee, ik ga de parkietjes ook niet achterna..probeer soms op een stokje te rusten met mijn hand die dichtbij de vogeltjes is...maar is lastig. Als ik mijn vingers van buiten door de tralies naar binnen steek met een stukje brood (daar zijn ze gek op) dan eten ze wel "uit mijn hand".
Ze zijn zo leuk en ik probeer ze een zo goed mogelijk leven te geven...daarbij hoort denk ik ook lekker door de kamer kunnen vliegen....dus ik geef niet op  ;D
Ze hoeven echt niet zo tam te zijn dat ze bij me willen zijn enzo....als ze maar veilig in en uit de kooi kunnen komen...

patrick86

Het in en uitvliegen kan misschien wat angstig zijn voor de eerste keer.Dat ging bij mij ook niet helemaal goed.Ze vlogen de kooi wel mooi uit,maar zodra ze erin moesten, vlogen ze naar de buitenkant tegen de tralies aan.en bleven daar hangen,vaak ook nog aan de kant waar het luik niet zit.

dit heb ik opgelost,door een zitstok naast de opening van de kooi te bevestigen,aan de buitenkant:



Al snel maakten ze er gebruik van.Vanaf de stok konden ze de woonkamer goed overzien,en al snel vlogen ze er ook zo sierlijk als maar kon doorheen.De eerste paar keer zullen ze waarschijnlijk even op de stok zitten,en snel de kooi weer in gaan,dat gaat vanzelf wel over,Zodra de eerste succesvolle vlucht is gemaakt,zullen ze er vanzelf meer vertrouwen in krijgen.

Ook heb ik net onder het luik een moertje met een boutje bevestigd.Hierdoor valt het luik niet helemaal open,en blijft diagonaal hangen.Zo kunnen ze makkelijk weer landen en de kooi weer in komen.,(nog wat lichtstroken aan de zijkanten en het is net een landingsbaan haha. :P)

Misschien even een foto van je kooi ?




Pixelsan

Hé wat goed! Een zitstok onder dat klepje is ook handig inderdaad!
Hier komt ie nu wel zelf uit zijn kooi, maar lokken we hem met trosgierst om hem weer terug te zetten, zelf gaat ie tot nu toe niet. Het liefst zit ie op de kast of op ons hoofd en vliegt regelmatig wat rondjes.

patrick86

Het is vaak gewoon een kwestie van wachten tot hij honger krijgt,dan weet ie de kooi vanzelf wel te vinden denk ik.