Leeftijd & verandering in neusdop popje

Gestart door Maaike*, januari 19, 2012, 20:33:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maaike*

Inmiddels is Ceylon, het gele pietje van ThornlessRose, hier aanbeland. We waren al wat maanden aan het pb'en hierover en ze zit al gelijk te kwetteren met de rest mee. Ze staat nog even apart zodat ze kan wennen.

In dit topic rees de vraag wat haar leeftijd zou zijn.
Volgens de dierenwinkel, medio september 2011, zou ze negen jaar zijn.
Het lijkt me wat vreemd, ze ziet er totaal niet uit oud, maar goed, ik weet dat dat ook lastig te zien is.
Nu heb ik wel een aanwijzing waarvan ik vermoed dat die nog weleens zou kunnen helpen.
Ceylon had namelijk toen ThornlessRose haar kreeg september 2011, een blauw-witte dop (zie ook de foto in het andere topic) waarna deze verkleurde tot bruin.
Mijn idee is dat een popje tot max 6 maanden een lichtblauwe neusdop heeft en deze hierna veranderd in bruin en ook zeker niet terug verkleurt.

Klopt dit? En wat denken jullie?

inge

Blij te lezen dat ze goed terecht gekomen is ;)

Hopelijk klikt het met je andere parkietjes ,veel succes.

_White_

bij Caze veranderd haar neusdop van bruin terug naar lichtblauw, ze is nu rond de 8 maanden.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben, nog veel plezier met Ceylon!

Wouter

De kleur van de neusdop verandert onder invloed van hormonen. Het kan dus zijn dat de kleur van de neusdop schommelt tussen bruin en lichtblauw. Ik zag bij Ceylon al wel duidelijk een ruwe neusdop. Een ruwere neusdop is ook iets wat vrouwelijke parkieten na een tijdje ontwikkelen. Vaak gaat dit tegelijkertijd met de (eerste) verkleuring naar bruin. Ik denk dus dat ze best al wat ouder kan zijn. ;)

TenT

Als ik eerlijk mag zijn dan denk dat je zowieso niet veel aandacht moet besteden aan de geschatte leeftijd. (tenzij je verder wilt gaan met je kweekplannen) Want de dierenwinkel zei dat ze het hadden laten schatten maar als ik het zo lees kan je dat niet.

Moppers

Heb je misschien een foto van haar neusdop en een foto van haar helemaal zoals ze nu is? Dan kunnen we misschien wat beter inschatten of ze dichter bij 1 of 10 jaar zit. Geen garantie dat we het kunnen zien natuurlijk, maar wie weet...

Maaike*

bedankt mensen. Ik zal morgen wat foto's maken, wou madame vandaag nog even rust geven, al is ze behoorlijk actief.
Ze is wel duidelijk groter en ietsje dikker dan de rest, maar wilde dan ook nooit de kooi uit heb ik begrepen.
En ik zie nog een verschil met oogjes, die zijn beduidend kleiner dan van de rest van het spul hier.

En TenT, 3x raden waarom ik het zo graag wil weten ;-)


Margie

Wat leuk voor haar dat ze bij jou woont. Ik ben benieuwd hoe ze zich tussen hen gaat gedragen, of ze dan ook zo fel en bazig is. Maar we hopen natuurlijk van niet ;)

Maaike*

Hierbij de foto's. Ben benieuwd.

PS: overigens heb ik haar omgedoopt tot Lizzie.

[verwijderd door de beheerder]

Moppers

Wat een snoepie.
Ik denk niet dat ze al 9 jaar is, daarvoor vind ik haar neusdop nog te glad. Maar dat kan ik absoluut mis hebben, het is alleen maar mijn instinctieve gedachte.
Ik heb eigenlijk geen idee of je de leeftijd van een vogel kan laten testen aan de hand van bloed of een veer. Weet iemand dat? Anders zou je dat misschien eens bij een vogelarts na kunnen vragen. Als het mogelijk blijkt en je wil het echt per se weten, dan zou dat een optie zijn.

Margie

Ik vind haar er ook helemaal niet oud uit zien. De veren zijn (nog) mooi en haar oogjes tonen ook nog 'jong' vind ik.
Ze is mooi! En d'r nieuwe naam vind ik ook veel beter bij haar passen, leuke naam. Gaat het goed met de anderen?

Wouter

Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat een bloed- of verentest aan zou kunnen geven wat de leeftijd van de parkiet is.

Margie

Zoiets zal best wel kunnen hoor, denk ik. Ze kunnen dat toch ook met mensen of met gevonden fossielen....dus waarom niet met parkieten-DNA???

Maaike*

#13
Citaat van: Margie op januari 21, 2012, 21:52:17
Zoiets zal best wel kunnen hoor, denk ik. Ze kunnen dat toch ook met mensen of met gevonden fossielen....dus waarom niet met parkieten-DNA???

Ik kan wel wat met het geopperde idee van Moppers, zat er zelf ook al aan te denken. Zal eens een vogelarts mailen uit pure nieuwsgierigheid.
Maar waar jij het over hebt Margie, zijn best dure onderzoeken, dat wordt m niet hoor.. :D

Met de rest van de parkieten gaat t goed. Heb vanavond Ceylon/Lizzie bij Delphine gezet en ze houden nog wat gepaste afstand maar het gevreesde gevecht vond niet plaats, sterker nog, dat begon -voor het eerst- ondertussen ineens tussen Ivy en Timo tot een beetje bloedend neusdopje van Ivy (velletje eraf). Zo te zien is alles goed, ze vochten om eten, ik hou t in de gaten.

Wouter

Citaat van: Margie op januari 21, 2012, 21:52:17
Zoiets zal best wel kunnen hoor, denk ik. Ze kunnen dat toch ook met mensen of met gevonden fossielen....dus waarom niet met parkieten-DNA???
Volgens mij komt daar vooralsnog geen DNA-onderzoek aan te pas, maar wordt er gekeken naar de beenderen en tanden om de leeftijd te schatten..

TenT

Ik wil eigenlijk ook wel graag weten of ze dat kunnen bij een levende parkiet. Ik denk niet dat ze het kunnen zien aan de veren aangezien die bij de rui steeds vervangen worden. Maar ik raad je aan als je de leeftijd niet weet er niet mee te kweken.

Margie

Ja, daar heb je geloof ik wel een punt, Wouter.  :-[
Nou ja, we hebben zoveel technologie tegenwoordig, dus ik neem gewoon zomaar aan dat zoiets kan. Maar er zal inderdaad een prijskaartje aan hangen, Maaike. En hoe belangrijk is het eigenlijk??