Pop van 3 jaar zit vaak met veren bol en laag op stok, kopje hangt (legnood?)

Gestart door Fladder en Fieke, januari 17, 2012, 09:01:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fladder en Fieke

Goedemorgen allemaal,

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen want ik maak me ernstig zorgen om mijn parkietje Molly.

Molly (een pop) is inmiddels 3 jaar en ze zit samen in een kooi met Fladder, een mannetje. Beide parkietjes zijn niet tam, en eigenlijk best wat schuw.

Er is ons altijd verteld dat wanneer je geen nestgelegenheid maakt voor de vogels ze ook niets zullen doen. Echter sinds september heeft Molly inmiddels al zo'n 18 (onbevruchte) eieren gelegd. Er wordt wel gepaard, maar ze kijken totaal niet om naar de eitjes die gelegd worden. Deze haal ik dan ook altijd maar uit de kooi.

Sinds een paar dagen heeft Molly geen ei meer gelegd, en is haar gedrag wat veranderd. Wanneer zij in rust is gaat ze bijna helemaal horizontaal en laag op haar stok zitten. Haar veren staan dan bol en komen helemaal over de stok heen. Haar staart hangt recht naar beneden en met haar kopje hangt ze naar beneden in het speeltouw dat in de kooi hangt. Zo ken ik Molly helemaal niet! Wanneer ik naar haar toe ga gaat ze wel helemaal rechtopzitten met haar veertjes glad, en dan kan ze ook gewoon springen en vliegen. Voor zover ik weet eet ze ook gewoon en is haar ontlasting normaal. Ze knuffelt zelfs nog steeds met Fladder. Maar zodra ze weer in rust is gaat ze weer in die vreemde houding zitten.

Kan het zijn dat Molly legnood heeft? En weet iemand wat ik daaraan kan doen? Of kan het wat anders zijn?
Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want ik zit nu met pijn in mijn buik op m'n werk en maak me alleen maar zorgen!

Bedankt alvast..

Fladder en Fieke

Vergeten te vragen:

Kan het helpen als ik een echt nestkastje aanschaf? Wellicht dat ze dan (letterlijk en figuurlijk) haar ei kwijt kan?

jelle

Ik weet er niet veel van, maar ik zal contact opnemen met de dierenarts.

Maaike*

Ik zou zsm naar een dierenarts gaan en daarna even kijken hoe je het eieren blijven leggen kan voorkomen. Wellicht met een nestkastje en vervang de eieren voor nep eieren. Weghalen betekend dat ze ze voor haar gevoel moet blijven leggen.