Gekortwiekt en niet / slecht paren?

Gestart door _White_, januari 08, 2012, 11:58:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

_White_

Leuk!  ;)

Maar ik had dus een vraagje over over broeden heeft het gekortwiekt zijn een invloed op paren, want mijn koppels proberen al een paar dagen te paren maar het lukt ze niet. Ze zijn beide gekortwiekt. Heb tot nu toe maar 1 keer het mannetje helemaal op het poppetje gezien waarna hij na paar seconde der van af viel. En voor de rest maar een aantal keren met 1 poot op de rug van het popje. Nagels zijn al goed geknipt van het mannetje!

???
(Ik heb je 'n eigen topic gemaakt, dit gaat niet over Maaike's nestje.)

TenT

Dat hij er na een paar seconde af 'valt' is normaal hoor.

Wouter

Dus wat is nou precies je vraag? Zo gaat dat in het begin. Ze moeten het even onder de knie krijgen.

_White_

Bedankt voor de gene die er een aparte topic ervan heeft gemaakt ik wist het dus niet  ;)! Vandaar dat ik niet heb kunnen reageren.

Mijn vraag is dus kan gekortwiekt zijn invloed hebben op het niet/bijna kunnen paren. Want ik heb ze echt een aantal keren zien poging tot paren maar iedere keer valt de mannetje er van af. Eigenlijk waren de twee helemaal geen koppel voor ik ze zag een paar poging te doen sindsdien zijn ze vaker bezig met elkaar. Ik had al een blok opgehangen en het popje gaat er wel wat vaker in en komt er dan uit. De mannetje is al 4 jaar oud en popje is al ouder dan 1 jaar.

Hierbij mijn vraag dus ik hoop dat iemand mij kan helpen  :-\

Sara

#4
Ik heb je bericht weer verwijderd. Er was een reden voor dat je vorig berichtje verwijderd was, dus dan is het niet de bedoeling dat je hetzelfde gewoon opnieuw plaatst.

Had je vraag wel al eens gelezen, maar ik had het gevoel dat ik zou overkomen als een zeur als ik er op zou antwoorden. Zal hier dan toch mijn antwoord geven:

Allereerst is het niet de bedoeling dat je bij twee parkietjes, die nog niet eens een koppel zijn, gewoon even een broedblok gaat hangen om te zien of het dan niet toch wat wordt.
Daarbij ben ik tegen het kortwieken van grasparkietjes (dat is natuurlijk een andere discussie), maar vind ik het zeker onverantwoord om met gekortwiekte parkietjes te kweken. Ik raad je dus aan om nog veel informatie te lezen over broeden en mooi te wachten tot je parkietjes weer kunnen vliegen. Ik weet niet hoe groot je kooi is, maar ik neem aan dat ie redelijk ruim is aangezien je er een nestje in wilt hebben, dus vind je het nu ook niet een beetje zielig dat je gekortwiekte parkietjes maar goed moeten mikken om van stok naar stok en op het stokje van het broedblok te springen, omdat ze niet kunnen vliegen?

Of je mannetje daarom van het popje valt weet ik niet, dat kan zover ik weet altijd wel eens gebeuren na het paren, maar bij mijn koppeltje viel het mannetje niet omdat ie dus kon vliegen en volgens mij daardoor dus ook beter zijn evenwicht kon bewaren en van de rug van het parkietje af kon 'fladderen'. Dat het paren niet lukt kan echter ook liggen aan de lengte van de nageltjes (bijvoorbeeld als ze te lang zijn).
Ik hoop in ieder geval dat je het broedblok er weer uithaalt tot je parkietjes weer terug kunnen wat parkietjes horen te kunnen: vliegen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

_White_


_White_

Ik wilde even zelf mijn vraag beantwoorden voor de mensen die hier misschien nog naar gaan zoeken, hier op de forums, in de toekomst.

Ja het maakt voor ze niet uit of ze gewiekt zijn of niet het lukt ze alsnog! :$

Sara

#7
Edit: Ik heb me vergist van parkietennaam in mijn vorig berichtje.
Maar alsnog, vind ik het jammer dat je het advies niet gevolgd hebt.
Als je parkietjes oud genoeg zijn en je alles goed gelezen hebt, is het echter geen probleem om te beginnen met broeden. ;)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

_White_

#8
Toen ik dat bericht had gelezen besloot ik niet te meer te broeden! Maar nadat ik het had gelezen lag er een eitje in  :o. Ze is ouder dan 6-7 weken! Ik heb haar gekocht in de winkel ze was zeker ouder dan een jaar, want ze had al witte ringen in haar ogen. Nadat ik jou bericht hier had gelezen had ik besloten het weg te halen maar het was jammer genoeg te laat. En nogmaals mijn excuses hiervoor :-[.

En nog iets, ik begrijp je heel goed dat er heel veel verkeerd kan gaan en dat je je heel goed moet inlezen (deed ik wel vaker!) Zoals ik in mijn topic heb geschreven ik zou ze pas volgend jaar laten broeden. Zoals ik al zei ik was te laat  :-\.

(samengevoegd. Tot 5 minuten na 't posten kun je 't bericht nog aanpassen. Gr, Kleintjes)

Sara

Ik heb nergens gezegd dat je parkietje 6-7 weken is ;) Ik zei 6-7 maanden, en dat is te jong.
Maar ik zie nu dat je berichten over de leeftijd van het popje overal tegenstrijdig zijn. In de dierenwinkel weet je nu eenmaal niet hoe oud je parkietje is, dus ze kan evengoed ouder zijn.
Je moet je niet te aangevallen voelen, ik ben blij dat alles goed gaat met je nestje (maar dat is voor in het andere topic ;))
Het was gewoon mijn bedoeling dat je nu weet dat je er te veel risico's vasthangen aan broeden met een popje waarvan je de leeftijd niet juist weet.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes