oppasparkiet

Gestart door EliseAvi, december 29, 2011, 20:47:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EliseAvi

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen hebben wij een oppasparkietje, omdat zijn baasjes op vakantie zijn. Dit vogeltje is in z'n eentje, en heeft wel een soort van gedragsproblemen. De laatste keer dat wij hem hadden, zat hij nog in een heel klein kooitje, maar door onze tussenkomst zit hij nu wel een in grote kooi. Maar ja nog wel in z'n eentje.
Mijn twee parkietjes zitten in hun eigen kooi ernaast, en trekken zich eigenlijk niet zo veel van deze "vreemde" parkiet aan. Ze gaan gewoon lekker hun eigen gangetje.
De "vreemde" parkiet (Tweet) daarintegen is wel onwijs geïnteresseerd in Avi en Dori. Hij probeert vrij veel contact te zoeken met die twee van mij. We hebben ze wel een paar keer met z'n 3e laten vliegen, maar dan gaat Tweet die twee van mij aanvallen. Dus we hebben nu besloten om ze niet meer met z'n 3e los te laten..

Nu was mijn vraag in hoeverre Tweet gaat onthouden dat er twee parkietjes bij hem zijn geweest? (dit is overigens de eerste keer dat Tweet andere soort genootjes ziet in ongeveer 2,5 jaar)

Ik hoop dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen. Is het misschien slim om ze niet naast elkaar te zetten of er iets van een doek ofzo tussen te doen?

Groetjes,
Elise, Avi en Dori


Parkieten-Freak

#1
Ja, dit herken ik wel.

Bij mij komt met enige regelmaat één grasparkiet logeren: Twiggy. De eigenaresse van Twiggy zorgt ook voor Croky als ik met vakantie ga.
Dit gaat uitstekend, de vogels spelen soms samen, soms gewoon alleen. De kooien staan naast elkaar of vlak bij elkaar in de buurt zodat de vogels elkaar kunnen zien.
In het verleden heb ik ook wel eens twee parkieten te logeren gehad: een koppeltje. Croky vond dit wel interessant: hij viel voor het vrouwtje. Dit pikte haar gevleugelde partner niet met als gevolg dat Croky opgejaagd werd door het mannetje tijdens het vrij vliegen. Ik heb toen besloten om de heren om beurten los te laten en dat ging uitstekend. De kooien stonden gewoon naast elkaar in de kamer, ook dat was geen probleem.

Parkieten herkennen elkaar wel degelijk als ze elkaar weerzien. Ze herkennen ook de omgeving: mijn parkiet weet moeiteloos de weg in zijn "oppas-huis". Hij heeft daar net zo goed vaste zitplaatsen als thuis waar hij gezellig gaat zitten kletsen/poetsen als hij uit de kooi is.
Zodra Croky weer thuis is, kost het hem een halve dag om weer te wennen. Eenmaal uit de kooi gaat hij al zijn favoriete zitplaatsen opzoeken, is wat rumoeriger dan normaal en zit veel bij me.

Je kunt de parkieten gerust naast elkaar zetten, zonder doek ertussen.
Probeer eerst gewoon een paar keer uit hoe het gaat als ze met zijn drieën los zijn. Blijft het na een keer of drie samen vliegen nog hommeles, laat ze dan gewoon gescheiden vliegen.
Succes!


TenT

Aangezien je de eigenaars hebt kunnen overtuigen een grotere kooi te nemen kan je ze misschien ook overtuigen een tweede parkiet te nemen. Dat lost je problemen nu niet op. Maar wel de volgende keer.