Wat onzeker over onze benadering.

Gestart door Puck88, december 21, 2011, 00:49:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Puck88

Beste parkietenfreaks!

Wij (vriendin en ik) hebben ongeveer een maand geleden een 7-8 weken grasparkiet aangeschaft, genaamd Puck.
De eerste dagen tot een week heeft hij lekker kunnen wennen aan zijn kooitje en kwam hij gemakkelijk op de vinger zitten. Puck vloog wat rond maar botste overal tegenaan. Dan bleef hij zitten roepen tot wij hem kwamen redden en dan rende hij snel naar mijn hand toe en sprong hij erop. Puck is gek op Trosgierst en eet dit ook uit de hand.

Dit ging allemaal perfect TOTDAT hij onze grote dressoir spiegel ontdekte. Hij zat uren en uren naar zichzelf te staren en begon zichzelf ook kopjes te geven. Wij hadden het gevoel dat dit het bindingsproces aan ons zou storen, dus hangt daar nu al een week lang een doek overheen en hebben wij een parkieten speeltuin gekocht aan de andere kant van de kamer zodat hij een "chillplek" heeft om naartoe te vliegen... ECHTER... krijgen we Puck bijna zijn kooi niet meer uit.

's Ochtends danst hij op en neer voor zijn deurtje dat hij eruit wilt en als je het deurtje opent knalt hij eruit voor ongeveer een uurtje. Daarna keert hij terug naar zijn kooi en that's it voor de rest van de dag.
Als je hem eruit wilt halen grijpt hij met zijn snavel de tak en trekt hij zich snel terug. Als je hem eruit hebt vliegt hij direct terug.
Vanuit zijn kooi zingt hij altijd mee op de muziek, maar we willen toch wat meer knuffelen met onze Puck..

We dienen nu eigenlijk meer als redders en taxi's als hij ergens naartoe wilt en het hem niet lukt, maar bij ons zitten of op de bank rondhuppen zit er echt niet in..

Hebben jullie freaks tips om hem meer aanhankelijk te maken naar ons toe?


Alvast bedankt!

buddy

Ja die spiegels zijn inderdaad lastig. Maar ik zou Puck gewoon als hij niet meer behoefte heeft dan een uur buiten het zo laten en deurtje opzetten en hem zelf laten kiezen wat ie wil. Want als je m dr de hele tijd zelf uot gaat halen is er ook een kans dat ie helemaal niet meer wil :P

Loeky

Hallo,

Laat Puck zelf weten wat hij wil anders wordt hij alleen maar banger denk ik.
Bij mij staat de hele de dag de kooi open en mijn parkieten mogen zelf weten
of ze er uit willen of niet. Ze zit op en rond de kooi en ook in de kooi.
Knuffelen kun je niet met een parkiet dan kun je beter cavia's nemen daar
kun je prima mee knuffelen. Dat hij verliefd wordt op de spiegel is logisch, hij
ziet het als zijn partner. Misschien een idee om een vriendje of vriendinnetje er
voor Puck bij te kopen. Parkieten zijn echt groepsdieren en veel gelukkiger met
zijn tweeen is mijn ervaring.

Succes,

Groetje uit Loeky's dierentuin ;)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

TenT

Citaat van: Loeky op december 21, 2011, 11:58:59
Dat hij verliefd wordt op de spiegel is logisch, hij
ziet het als zijn partner. Misschien een idee om een vriendje of vriendinnetje er
voor Puck bij te kopen. Parkieten zijn echt groepsdieren en veel gelukkiger met
zijn tweeen is mijn ervaring.


Ik zou er ook een vriendje of vriendinnetje bijzetten. Als ik je bericht lees ga ik ervan uit dat je parkiet een mannetje is. Dus maakt het geslacht van de nieuwe parkiet niet uit. En misschien wil de nieuwe parkiet wel heel graag bij jullie zitten en dan volgt puck ook wel.

Puck88

Bedankt voor de adviesvolle reacties. De kooi van Puck staat de gehele dag open, dus hij kan eruit wanneer hij dat wel.

Ik zeg de hele tijd "hij" maar gezien hij pas 11 weken oud is weten we het geslacht nog niet zeker. We willen zeker er een vriendje voor Puck bij nemen alleen werd ons geadviseerd daarmee te wachten tot hij tam is, dan kan Puck helpen met het temmen van het nieuwe parkietje.

Wat vinden jullie daar van?

Maaike*

Hoeft niet hoor. Ik maak Tommy en Delphine nu ook tegelijk tam, gaat prima. Beter zelfs dan toen ik Timo tam ging maken bij de al tamme Ivy, hij blijft schuwig.

*wendy*

Wellicht kan je een foto plaatsen van de neusdop, dan kunnen de experts met je meekijken voor wat betreft het geslacht van je parkietje. Man/man en man/pop kan met elkaar. Pop/pop gaat vaak niet goed.

Puck88

Bedankt voor alle reacties en adviezen. Als het kan willen wij er nog een parkietje bij nemen. Hier voor willen wij graag advies of het dan slim is om een jong parkietje te nemen of eentje die al wat ouder is?

TenT

De leeftijd maakt niet uit voor je andere parkietje. Als je hem tam wilt maken kan je best een jonge grasparkiet nemen dan gaat het over het algemeen wat sneller. Oude grasparkietjes kan je ook tam maken maar dat gaat over het algemeen wat trager.

Moppers

Jullie willen graag dat hij bij jullie komt om te knuffelen. Als je een parkiet hebt die graag met je kroelt, dan heb je mazzel. Maar zelfs die parkieten hebben echt niet altijd zin in gevrij. Soms willen ze slopen, soms kletsen, soms spelen. Als hij nog niet heeft geleerd dat hij daarvoor ook prima bij jullie terecht kan, dan zoekt hij het wel ergens anders: in zijn kooi.
Neem eens zijn favoriete speeltje in de hand als hij los is en ga er mee spelen. Pak een wc-rolletje en scheur deze aan stukjes. Gooi een paperclip op tafel en pak hem weer op. Hij komt dan vast kijken of hij mee kan doen.

Puck88

Oke dat is duidelijk, zaterdag gaan we een maatje voor Puck halen.

Gisteravond was een rare avond hoor. Puck zat mee te zingen met de muziek en ineens begon hij keihard met zijn vleugels te slaan en te krijsen alsof hij de dood in de ogen keek. Dat was echt scary!

Anyway, nou moeten we alleen nog het geslacht bepalen. We hebben een foto gemaakt van zijn snavel. (zie bijlage) Wat denken jullie?

Ik dacht namelijk dat de kleur later nog kon verschieten naar rose omdat hij/zij nog zo jong is.


 
     

[verwijderd door de beheerder]

TenT

Ik denk dat het beter is dat je morgen opnieuw een foto maakt zonder flits met normaal daglicht.