Verliefd...

Gestart door Pippin, december 19, 2011, 21:16:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pippin

Twee weken en twee dagen hebben we ze nu, de twee koppeltjes van mijn dochtertjes. Bij het ene koppel heeft de dame duidelijk de broek aan. Zij slaapt 's nachts op het schommeltje boven in de kooi, als de man zit te eten jaagt ze hem met hoofdgebaren bij de voerbak weg (wat hij gelaten over zich heen laat gaan) en er wordt regelmatig gekibbeld. :)

Groter contrast is amper denkbaar met het andere koppel. Die lijken smoorverliefd te zijn. Zitten vaak samen op een stok, knuffelen regelmatig en 's nachts slapen ze knusjes samen op het schommeltje. Volgens mijn jongste dochter eten ze zelfs samen uit de bak, maar dat heb ikzelf nog niet gezien. Toch gaat het om parkietjes die in de winkel ook in dezelfde kooi zaten. Ik vraag me soms af of we niet een ander stel wreed uit elkaar gerukt hebben.

Vrijdag begint de kerstvakantie en dan mogen ze voor het eerst de kooi uit. Dan hebben we de hele kerstvakantie om ze weer terug de kooi in te krijgen mogen ze dat niet willen...  8)

TenT

Leuk om te lezen. Zal daar nog een leuke boel worden vrijdag!

Pam

Hé Pippin,

Zorg ervoor dat je 2 schommeltjes hebt dan kunnen beiden op een schommeltje slapen !!!
En dat van wegjagen bij de voerbak ken ik. Dus zorg ervoor dat je er daar ook 2 van hebt.
Helaas is mijn Gijsje vorige week overleden maar hij was ook echt een pestkop. Overal waar Okkie was daar was hij ook.
Het is nu wel heel erg raar zo zonder Gijs maar ik heb wel het idee dat Okkie rustiger is geworden. Hij komt meer bij mij en laat zich eigenlijk weer een beetje knuffelen.  Ze zijn nooit "echte vrienden" geweest. Eigenlijk was het net zo'n stel als die twee van jou. Maar verder is het bijna 6 jaar goed gegaan dus........
Heel veel succes met het los laten vliegen ! Wees gerust ze komen echt wel weer vanzelf in de kooi !
Ik heb wel in het begin als hulpmiddel een stokje gebruikt omdat ze bang waren voor mijn hand (buiten de kooi dan hè).

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Pippin

Kijk, hier voel ik dus een enorm hiaat in mijn kennis over het gedrag van vogels. Tot op heden heb ik aan de "pesterij" van Venus (what's in a name  ;)) geen aandacht geschonken. Bij mijn eigen honden thuis, maar ook bij honden die kwamen trainen heb ik het hen altijd zelf laten uitzoeken. Een jonge reu die zich niet weet te gedragen en maar op elke andere hond begint te "rijden", kan door mij nooit zo effectief worden terug gefloten dan door een teef die zijn avances beu is. Twee reuen die beide hetzelfde idee hebben wie de eerste viool mag spelen zoeken het maar uit; dat is minder desastreus dan menselijke bemoeizucht daarin.

Vandaar dat ik de twee tortelparkietjes lekker laat tortelen en de geëmancipeerde Venus mocht van mij de broek aan. Het is niet dat Mars zich diep ongelukkig lijkt te voelen daarin. Maar..., en dit is een groot maar, dit is mijn observatie die gekleurd wordt door mijn gebrek aan ervaring en door mijn menselijke bril; ik merk dat ik lekker zit te antropomorfiseren, een doodzonde in de ethologie.  ;D

Lost het erbij plaatsen van nog een schommeltje dat probleem op (is het überhaupt wel een probleem?), of grijp ik dan in bij een zich ontwikkelend natuurlijk proces en gaat Venus dan helemaal voluit op Mars?

Waar doe ik nou zo moeilijk over? De meeste tijd als hondentrainer ging bij mij op aan het herstellen van een voor de hond begrijpbare situatie; dat ging soms met ogenschijnlijk pietluttige details maar in de belevingswereld van een dier maakte dat een wereld van verschil. Vandaar dat dat schommeltje er ook nog niet hangt. Mars lost het trouwens elegant op, hij slaapt ook boven in de kooi maar houdt zich vast aan de spijlen...

Moppers

Sommige popjes zijn extra pittig, sommige mannetjes zijn extra soft. Het is geen bijzonderheid dat Venus de baas is, bij grasparkieten zijn de popjes dat meestal.
Ik zou er niet per se een tweede schommel bij plaatsen. Ik heb ook niet in elke kooi/voliere twee schommels, en dat geeft geen problemen. Wat ik wel heb, en ik maak uit jouw berichten op dat je dat niet hebt, is stokjes op ongeveer gelijke hoogte als de schommel. Er is nergens 1 hoogste plek. Als parkieten gaan slapen, dan doen ze dat graag zo hoog mogelijk. Door ze genoeg hoge plekken te bieden, kunnen ze zelf kiezen waar ze zich veilig genoeg voelen om te gaan slapen. Kiest Mars er dan alsnog voor om in de tralies te slapen, dan weet je in ieder geval dat het er niet aan ligt dat hij per se hoog wil zitten. Er zijn meerdere parkietjes met rare slaaphoudingen.

Wat voerbakken betreft raad ik je wel aan er minstens 1 bij te nemen. Vooral in het begin is het aan te raden 1 bakje meer te nemen dan dat je parkieten hebt. Voor Mars en Venus dus 3 bakjes. Niet alleen moet een parkiet altijd beschikking hebben over voer, maar eten is ook een sociale aangelegenheid. Samen eten versterkt tevens de band. Op een gegeven moment zal je waarschijnlijk zien dat ze een voorkeur hebben voor een bepaald bakje. Dan zou je het derde bakje weg kunnen halen. Ik heb in mijn kooi met 2 parkietjes 2 bakjes, want popje Bob eet altijd uit het linkerbakje, nooit uit het rechterbakje.

Zorg dat ze genoeg speeltjes hebben. Je zal absoluut zien dat ze dan alsnog gaan kibbelen om hetzelfde speeltje, maar dan hebben ze in ieder geval de keuze. Kibbelen hoort erbij, zeker in het begin. Ze proberen elkaar uit, testen elkaars grenzen en geven hun eigen grenzen aan. Is Mars het er echt niet mee eens? Dan zal hij dat heus laten weten.

Pippin

Er zitten 2 van die draaideur voerbakjes in elke kooi; in één zit zaad en in de andere maagkiezel. Beide kooien hebben ook nog een soort emmertje dat tot nu toe bijna altijd leeg blijft. Dan krijgen ze in het kiezelbakje zaadjes (of pellets, daar gaan we naar over maar eerst moest de schurft weg zijn).

Het verliefde stel is zo innig verliefd dat ze samen uit het bakje proberen te eten en elkaar tijdens de maaltijd nog lekkere hapjes toestoppen. Ook al zijn parkietjes maar kleine vogeltjes, dat voerbakje puilt toch uit met twee zoenende parkieten.  ;D Ook bestijgt Hendrik Aagje, ik weet alleen niet of het droogoefenen is of dat het daadwerkelijk tot een paring komt.

De kooi uit was een groot succes. De ramen waren met papiertjes beplakt en de enige botsingen die zich voordeden was omdat de parkietjes nog niet met de afmetingen van de kamer bekend waren (welke flapdrol zet hier nu een MUUR neer?!). Boven op de kooi zitten was hilarisch, want omdat onze kooien ronde vormen hebben, konden ze dus mooi naar beneden glijden. Hendrik en Aagje bleven verliefd doen want toen Hendrik al buiten de kooi was, bleef hij Aagje tussen de tralies door voeren en zoenen.

Het hele kwartet is uit zichzelf terug de kooi in gevlogen dus ze hebben het voorbeeldig gedaan, op Aagje na, die op het bed van onze jongste gepoept heeft. Vandaag mogen ze weer eruit, het is tenslotte kerstfeest... :)



inge

Mooi om te horen dat het zo goed gegaan is. :)


TenT

Citaat van: Pippin op december 25, 2011, 09:08:08
Er zitten 2 van die draaideur voerbakjes in elke kooi; in één zit zaad en in de andere maagkiezel. Beide kooien hebben ook nog een soort emmertje dat tot nu toe bijna altijd leeg blijft. Dan krijgen ze in het kiezelbakje zaadjes (of pellets, daar gaan we naar over maar eerst moest de schurft weg zijn).

Het verliefde stel is zo innig verliefd dat ze samen uit het bakje proberen te eten en elkaar tijdens de maaltijd nog lekkere hapjes toestoppen. Ook al zijn parkietjes maar kleine vogeltjes, dat voerbakje puilt toch uit met twee zoenende parkieten.  ;D Ook bestijgt Hendrik Aagje, ik weet alleen niet of het droogoefenen is of dat het daadwerkelijk tot een paring komt.

De kooi uit was een groot succes. De ramen waren met papiertjes beplakt en de enige botsingen die zich voordeden was omdat de parkietjes nog niet met de afmetingen van de kamer bekend waren (welke flapdrol zet hier nu een MUUR neer?!). Boven op de kooi zitten was hilarisch, want omdat onze kooien ronde vormen hebben, konden ze dus mooi naar beneden glijden. Hendrik en Aagje bleven verliefd doen want toen Hendrik al buiten de kooi was, bleef hij Aagje tussen de tralies door voeren en zoenen.

Het hele kwartet is uit zichzelf terug de kooi in gevlogen dus ze hebben het voorbeeldig gedaan, op Aagje na, die op het bed van onze jongste gepoept heeft. Vandaag mogen ze weer eruit, het is tenslotte kerstfeest... :)

echt een mooi verhaal! Geniet er nog van.