Parkiet valt sla, trosgierst en hand aan

Gestart door ChildoftheWestwind, december 16, 2011, 17:45:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChildoftheWestwind

Hoi Allemaal,

Ik heb een parkietje Scotch, die inmiddels ongeveer 4-5 maanden oud is denk ik.
Het is een heel grappig parkietje maar de laatste weken heeft hij een vervelende nieuwe eigenschap ontwikkeld: Hij valt alles wat ik in mijn hand houd aan, inclusief mijn hand zelf.
Zodra ik met mijn hand naar hem toe ga (in de kooi) dan wilt hij wel opstappen maar begint 'm vrijwel meteen "te flippen" hij gaat dan bijten, maar niet eenmalig maar op een hele boze nijdige manier, hij valt je aan lijkt wel, niet alleen je hand maar ook de sla of trosgierst die je in je hand houd.
Soms gaat dat over in spelen, dan gaat hij heel blij en zachtjes tegen je vinger tikken en wil hij ermee voetballen etc. net als hij met zijn speelgoedbelletjes doet. Maar soms gaat hij ook echt achter elkaar door met bijten.

Ik vind dit heel raar gedrag, hij bijt in principe niet heel hard, doet ook niet echt pijn.
Nou ben ik ook iemand die niet snel schrikt, ik blijf dan ook rustig zitten en trek mijn hand niet terug. Maar ik wil hem na kerst bij mijn ouders en bij mijn andere parkiet (die na 4 jaar nog NOOIT heeft gebeten) zetten, en wil niet dat dit gedrag erger wordt.

Kan dit misschien pubergedrag zijn? Hoe kan ik hem het beste corrigeren? Soms praat ik op zo'n moment heel boos tegen 'm, zeg heel hard NEE!! of UH UH!! Maar daar doet hij niets op uit. (oost indisch doof?  :P)
Moet ik 'm nou wel of niet een tikje op zijn snavel geven???

Pfff ik weet het niet meer hoor! Hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes Maaike

Hij doet dat aanvallen/bijten trouwens alleen maar als hij in de kooi is. Tot nu toe heeft hij het nog nooit buiten de kooi gedaan.
En bij dat "spelen" probeert hij ook mijn vinger te voeren met zaadjes die weet ik 't waar vandaan komen, in ieder geval uit zijn snavel.
Ook vreemd:P

(samengevoegd op verzoek :) )

Kleintjes

CiteerWilde dit aan mijn bericht toevoegen maar kan 'm op de een of andere manier niet veranderen/verwijderen dus doe ik het maar even in een tweede berichtje

Berichten aanpassen kan tot maximaal 5 minuten na 't posten, daarna niet meer.

Met 4 a 5 maanden oud zijn parkietjes in de puberteit :)) Er zijn vele leden je al voorgegaan in deze soms vervelende tijd, en er zullen je nog vele volgen (heb zelf ook weer 2 pubertjes *zucht* ).
Wat echt goed helpt is ongewenst gedrag negeren; bijvoorbeeld door geen aandacht te geven om hem gewoon rechtstreeks terug te zetten in de kooi (wederom zonder aandacht te geven) en er pas weer uit te halen of aandacht te geven als ie lief is (time-out).
Negatieve aandacht, zoals Nee! of Uh-uh kan averechts werken. Negatieve aandacht is immers ook aandacht (denk maar aan jonge kinderen ;) ).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Nadine

Wat je omschrijft lijkt ook heel erg op wat mijn mannetje deed, deze was ondertussen al 3 jaar oud en heeft dit gedrag een jaar lang volgehouden, sinds hij samen zit met een andere man (kon geen pop vinden van de zelfde leeftijd) is dit gedrag helemaal over!
Bij mij was het dus echt geen pubertijd, maar hij miste een maatje om te voeren en te knuffelen. hij deed ook heel lief chiepe terwijl hij in me vinger hing, dus je kon echt duidelijk zien dat dit geen agressie was, ik heb nog een filmpje ervan als je daarin geïnteresseerd bent.

en inderdaad een time-out en gelijk terug zetten doet echt wonderen bij de pubertijd ;)

mittenslief

ik heb ook zo'n parkietje van 5 weken die met de moeder en de broer/zus naar binnen moest halen (door omstandigheden), die ook zulk gedrag vertoont. als ik met mijn vinger het eten ec. weg wil halen rent hij naar me toe en pikt me. hij/zij is nu nog wel niet zo oud dus doet het niet zoveel pijn... maar je voelt zijn bijtkracht toenemen. als ik de sla (voor de moeder maar zij snoepen ook best wel wat mee) wegpakt en hij is er op tijd, pikt hij die ook. ook als ik trosgiert wil ophangen pikt hij het gelijk.
nu is er nog een probleem... het broertje/zusje neemt het gedrag nu ook over, :(  het is nog niet zo erg maar ik zie het wel erger worden.
kan de moeder dit ze hebben aangeleerd? zij is ook een echte wildebras en is niet tam.
ik hoop ook echt dat dit ze nog kan worden afgeleerd

p.s.
de parkiet waar het bij begon is nog best wel een bange poepert
het broertje/zusje heeft daarintegen al best wel lef en praatjes
ik vroeg me ook af of ze een ''normaal'' geluidje hebben want deze 2 klinken nogal zoals een klein schaapje :D (een piepje met een schaapgeluidje erin)

Parkieten-Freak

Misschien vind je het interessant om het onderstaande artikel even door te lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/r-croky%27s_column3.php