Carprofen drops toedienen

Gestart door Parkietje_82, december 16, 2011, 12:05:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkietje_82

Hallo allemaal,

ons parkietje Speedy heeft een verstuikt pootje, daar zijn we al een jaar of 2 mee aan de sukkel maar tot nu toe kon hij zich best prima redden en had hij er weinig pijn aan. Sinds afgelopen weekend is zijn pootje echter heel dik en kan hij het eigenlijk niet echt meer gebruiken om op te staan. We hebben een zachte theedoek in zijn kooi gelegd waar hij lekker op kan zitten en daar zit hij het grootste deel van de dag ook op. 's Nachts kruipt hij nog wel op zijn schommel om te slapen en hij eet en drinkt verder ook gewoon.

We zijn er mee naar de dierenarts geweest maar die kan er helaas weinig aan doen en heeft ons Carprofen drops meegegeven. Ook die hebben we wel al vaker gehad maar nu is het echt een drama om Speedy een druppel met een spuitje in zijn bekje te geven. Hij gilt het hele huis bij elkaar en wil niet meer bij ons komen zitten. Zodra we nu in de buurt van z'n kooitje komen is hij al op z'n hoede. Heeft iemand misschien een tip hoe we dit met minder stress voor hem kunnen toedienen? Misschien in zijn water ofzo?
De dierenarts waarschuwde al dat als er een open wondje aan zijn pootje komt het dan helemaal een drama gaat worden en we dan beter kunnen overwegen om hem te laten inslapen. Speedy hebben we al 8 jaar, daar wil ik dus eigenlijk liever niet aan denken!

liefs,
Anniek



Moppers

Ik maak het altijd een beetje donker als ik medicijnen moet toedienen. Dan heb je ze ten eerste sneller te pakken, ten tweede blijven ze ook wat rustiger tijdens het toedienen.
Het komt maar zelden voor dat een parkietje niet tegenstribbelt als hij/zij wordt vastgepakt en er medicijnen in de snavel worden gedaan. Dan gaat het ofwel om een parkietje dat heel erg tam is, of om een parkietje dat heel erg ziek is.
Het is heel vervelend om allemaal te doen, maar het is wel voor Speedys eigen bestwil. Je kan nu beter de medicijnen op deze manier toedienen zodat hij ze snel niet meer nodig heeft. Daarna kan je weer de vertrouwensband opbouwen. Dat lukt vrijwel altijd wel weer.

Parkietje_82

Hallo moppers,

bedankt voor je reactie. We proberen het inderdaad ook in een rustige omgeving te doen, niet te veel licht en zo snel mogelijk. Gisteravond was voor het eerst dat we zo snel waren dat Speedy eigenlijk geen tijd had om er echt over te gillen. We worden er wel handiger in dus levert het minder stress op voor hem. Ik hoop wel dat hij er een beetje aan gaat wennen want we moeten dit gewoon blijven doen. Het is niet iets wat nog over gaat helaas.


groetjes,
Anniek