parkietje met mank pootje aanschaffen?

Gestart door Margie, december 15, 2011, 14:52:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Margie

Hallo allemaal,

Zou iemand mij kunnen vertellen of ik een parkietje op marktplaats zou kunnen nemen, of haal ik mij dan een hoop ellende op de hals?
Het is een jong parkietje waarvan de verkoper er bij verteld dat het een mank pootje heeft, eerst niet maar nu wel.
Ik heb al een parkietje en wil er voor hem/haar eentje bij nemen. Als deze stakker verder gezond is/blijft en alleen een mank pootje heeft, zou ik hem met alle liefde willen nemen. Maar bij googelen, lees ik bij de verhalen van mensen met soortgelijke vraag als ik, dat de meeste het niet gered hebben, op een vogeltje na die op dit forum Nelis werd genoemd, scheen het goed te doen.  Ik plaats de link er even bij en hoop dat de ervaren mensen misschien zo al aan de foto kunnen zien of/wat er aan z'n pootje mankeert en of het vogeltje verder een zieke indruk maakt.

http://link.marktplaats.nl/511553076

Graag meningen....

Groetjes Margie

Nadine

persoonlijk als ik het vogeltje zie zitten vind ik hem er niet gezond uit zien. Hij zit in elkaar gezakt en wat bollig, ook op 1 poot zou een parkiet toch zeker rechtop moeten kunnen zitten, ik denk dat hij pijn heeft en daarom zo zit, misschien is het pootje wel gebroken, je ziet ook dat hij op zijn been leunt en niet het pootje gewoon niet gebruikt.

Je zou hem wel kunnen nemen, maar zou dan wel langs een VA gaan misschien moet het pootje wel geamputeerd worden en knapt hij dan helemaal op, misschien is het ook wel niks.

Het blijven natuurlijk maar vogels en een gevoel wat ik erbij krijg, dus kan je ook niks verzekeren..

Margie

Bedankt voor je reactie Nadine.

Ja, ik vind het wel een schatje om te zien, en als hij alleen maar 'mank' is, vind ik dat geen enkel probleem.
Maar ik kwam verhalen tegen op internet waarbij mensen om raad vroegen omdat vogeltje in kwestie, ineens iets aan het pootje had. Deze mensen gingen er dan mee naar de DA. Die wist het niet, en gaf maar antibiotica. En een paar dagen later las je dan dat het vogeltje toch overleden was. Daar zit ik uiteraard niet op te wachten, voor de kinderen niet maar ook zeker voor mijn parkietje "Okkie" niet. Wie weet wordt hij dan ook ziek.
Vandaar dat ik wilde weten wat voor indruk het vogeltje maakt op kenners.
Jij vind hem er dus niet gezond uitzien. Ik wacht maar even af of het vogeltje er over een paar dagen nog steeds op staat. Misschien is het dan al overleden, en zoniet dan kan ik altijd nog even informeren hoe het met het vogeltje gaat en hem mss toch nemen.

Parkieten-Freak

#3
Parkietje ziet er naar min smaak echt niet echt ongezond uit. Heeft heldere oogjes, mooi verenpakje. Hij zit inderdaad wat bollig op zijn stokje, maar dat kan door het moment komen. Vraag eventueel nog een paar foto's om uit te sluiten dat hij altijd bol zit.
Het pootje lijkt mogelijk gebroken.
Ik zou het wel aandurven.  :)


Margie

Bedankt voor de tip. Ik heb net de mevrouw gemaild en om extra informatie gevraagd. Even afwachten maar.
En als het pootje gebroken is, heb ik al gelezen hoe je een pootje kunt spalken. (gaas en eiwit)
Ik zou de gok wel willen wagen, denk ik.

TenT

Ik had eerder de indruk dat het parkietje te dik is in plaats van bolzitten.

Margie

Ik heb vandaag antwoord gekregen van de verkoopster. Ze had niet de indruk dat hij pijn heeft, maar hij ontziet het pootje nog steeds, maar wordt wel steeds behendiger om op alleen zijn andere pootje steviger op een stok en zelfs op een wiebelende voercontainer te zitten. Verder bood ze mij aan om eerst te komen kijken en zelf beoordelen hoe hij erbij zit.

Ik heb een heel goed gevoel bij de verkoopster, lijkt me dat ze echt wel het beste voorheeft met de diertjes, dus ik heb hem al aan alle gezinsleden laten zien hier, en iedereen heeft hem eigenlijk nu al in zijn hart gesloten. Ik heb haar gemaild dat ik daar graag gebruik van maak. Dan kan ik namelijk zelf zien wat hij wel/niet kan, hoe hij op de andere parkietjes reageert en vooral...hoe de andere parkietjes ook op hem reageren. "

En ik heb voorzichtig laten weten dat ik wel wat bang ben dan het vogeltje mogelijk ziek zou kunnen zijn.
Daar reageerde ze heel vriendelijk op:
"Ik geloof niet dat het jonkie ziek is hoor, dan zou ik hem niet te koop zetten. Ik denk eigenlijk dat hij met zijn pootje in het gaas vast is gehaakt en toen hard heeft gefladderd of zo. Iets anders kan ik namelijk ook niet bedenken. Ik geloof ook niet dat het pootje is gebroken, want als hij na het vliegen gaat landen, gebruikt hij hem soms wel even, maar tilt hem daarna weer op. Ik denk dat het pootje pijn doet als hij het belast en anders niet (?? konden ze het maar zeggen)."

Kortom: Ik ga morgen bij haar langs en dan ga ik het vogeltje bekijken. Stiekem weet ik al dat we hem lekker mee naar huis gaan nemen. (Of hij zou kaal en half dood op de grond moeten liggen :P)
De naam weten we ook al......."Spruitje". Wordt vervolgd!


Loeky

Wat een leuke naam en houd je ons op de hoogte!
Veel plezier met Spruit want volgens mij ga je
hem of haar gewoon meenemen!

Groetjes Happy,Doeky, Hippie en Snowy
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Maaike*

Ik ben benieuwd, hoop mee dat alles meevalt en jullie morgen kunnen genieten van Spruitje!

inge

Veel succes vandaag om Spruitje te gaan bezoeken.

En stiekem hoop ik ook dat hij bij een een liefdevol gezinnetje mag terechtkomen ;)
(heb een zwak voor dieren die ietsje anders zijn dan de rest :()

Nadine

Ik bedoelde ook niet dat hij er echt ziek uitzag hoor, alleen dat je aan hem kon zien dat het niet helemaal lekker zat, inderdaad goed verenkleed en heldere oogjes.

Wat fijn dat jullie hem een kans willen geven, veel plezier met spruit!  ;D

TenT

Ik ga je nu nog geen plezier wensen met hem maar eerst succes!  ;)

Esther751

De advertentie staat niet meer op Marktplaats. Dus ik neem aan dat je Spruitje mee hebt genomen?  ;)

Ik ben heel benieuwd hoe het met hem gaat!

Groetjes, Esther

Margie

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie allemaal zo meeleven!
Nou, inderdaad heb ik het vogeltje vandaag bekeken. Ik zag hem gewoon eten op de grond en daarna op stok vliegen en tussen de andere vogeltjes gaan zitten bij haar in de volliere. Het viel mij meteen op, dat hij nu niet meer met het hele pootje vooruit op het stokje zat, maar dat hij nu het pootje in de goede stand had op het stokje. Alleen de teentjes zaten er niet strak omheen. Nadat ik zag dat hij kon vliegen ook en verder er gewoon uitzag als een jong beestje (hij is nu ongeveer 6,5 week oud) heb ik hem dus genomen. Zij was bang dat als het broedzeizoen weer zou beginnen dat hij dan buiten de boot zou vallen, en dat had ze zielig gevonden. Verder zag je dat de andere vogels hem niet hadden lopen pikken of iets dergelijks. Dus was de keuze snel gemaakt. Nu was ik alleen benieuwd hoe Okkie op Spruitje zou gaan reageren.

Eenmaal thuis heb ik hem maar direct bij Okkie in de kooi gedaan. Hij zat zo onhandig op de grond. Zielig gezicht. Okkie vond hem maar raar, denk ik en begon hem te pikken. Hij schold wel van zich af, maar zat er wat hulpeloos bij. Even had ik twijfel of ik er wel goed aan had gedaan. Om het te laten stoppen heb ik de kooi maar open gezet zodat één van de twee in ieder geval eruit kon als die dat wilde. Okkie ging er uit en ging snel verhaal halen op de kooi bij onze kanarie Arie. Na even twijfelen, kwam Spruitje ook uit de kooi. En wonder boven wonder deden ze buiten de kooi niet veel voor mekaar onder. Ze vlogen samen en zaten naast elkaar op de kast, de lamp, de bank enz...

Ik heb Spruitje na verloop van tijd met trosgierst kunnen lokken en weer in zijn kooi terug kunnen zetten. Hij ging weer van de grond eten en Okkie kwam er ook weer in gevlogen. Maar zo goed als dat ze buiten de kooi met elkaar kunnen vinden, zo plagerig wordt Okkie weer in de kooi. Okkie gaat Spruit aan zijn staart lopen trekken en aan zijn veren bijten. Als Spruit met een hoop moeite naast haar op de stok weet te komen, wordt ze boos op hem.

Buiten de kooi merk je niks aan Spruitje, maar in de kooi is hij zo onhandig. Maar hij eet klimt langs de tralies, en hij gebruikt dan wel zijn pootje, maar het werkt maar half, zal ik maar zeggen. Hij krabt wel met zijn "slechte" pootje op zijn koppie. Andersom lukt het natuurlijk moeilijker. Maar als het pootje gebroken zou zijn, zou hij er dan aan kunnen hangen en ermee kunnen krabben vraag ik mij af?

Nu zie je dat Spruit op een stok zit te slapen. Okkie zit op de zelfde stok een beetje te spelen met haar speeltjes. Echt aggressief doet ze nu momenteel niet, maar ze kan het toch niet laten om hem zo nu en dan even te pikken. Ik weet nu even niet of ik ze vannacht bij elkaar moet laten. Ik heb hier wel een tijdelijk kooitje staan, waarmee ze op tentoonstellingen staan bij vogelbeurzen (daarin kregen we de kanarie). Maar dit kooitje deed ik haar vanmiddag in eerste instantie in en vanwege dat het zo klein is, was Spruit daar helemaal zo onhandig in en ging ze klimmen tegen de verticale tralies. Dat vond ik zo zielig, want dat lukt natuurlijk met pootje bijna helemaal niet.

Ik zal wat foto's bijvoegen. Als jullie verder tips hebben hoor ik ze graag. Ik zal jullie op de hoogte houden.



[verwijderd door de beheerder]

Margie

Weet niet hoe ik meer foto's tegelijk kan versturen bij bericht, dus hier nog een foto.

[verwijderd door de beheerder]

Margie


TenT

Je kan misschien de inrichting van de kooi veranderen dan moeten beide parkietjes wennen aan de omgeving en wordt je oude parkietje wat minder dominant. Bij deze dus ook veel plezier met je nieuwe parkietje!

inge

Hey,super ben blij dat jullie Spruitje een goed tehuis willen geven :)

Wat TenT zegt klopt inderdaad ,het is beter de inrichting helemaal te veranderen.

Dan is het voor Okkie ook weer helemaal nieuw!

Heel veel succes ermee hoop echt dat het dikke maatjes worden.

Hopelijk wordt dit vervolgt ben benieuwd.

Maaike*

Leuk, veel plezier met de kleine mooie Spruit!

Parkieten-Freak

Heel leuk en goed van je dat je Spruit hebt geadopteerd! Echt een mooi vogeltje, en over de poot zou ik me niet te druk maken.
Tussen Okkie en Spruitje zal het ook wel goed komen. Misschien helpt het als je de kooi eens helemaal anders indeelt, zodat het ook voor Okkie weer een beetje "nieuw" is!
Succes!