Parkiet ontsnapt en mogelijk shock

Gestart door yeldi, december 11, 2011, 18:05:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yeldi

Hallo iedereen, ik ben nieuw hier op het forum, ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Bianca, en heb sedert 5 weken een jonge grasparkiet (gekregen voor mijn verjaardag 5 weken geleden toen was vermoedelijk hij 8 weken oud)
De afgelopen weken ben ik volop in training geweest met hem om hem tam te maken, en we gingen verrassend goed eigenlijk.

Maar goed wat is er nu aan de hand, vanmorgen vroeg kwam ik uit mijn bed, ik was nog niet helemaal wakker, en ik hoorde dus een parkiet roepen, ik dacht nog he hoe kan dat nou, dit geluid komt uit een hoek waar wij geen parkiet hebben staan.
Dus ik ging kijken in de hoek, niks te zien, draai me eigen om en zie dat het deurtje van zijn kooi open is, en dat die dus ontsnapt was, ergens vannacht.
Dus gauw mijn vriend wakker gemaakt, de katten de huiskamer uit gesmeten, de honden opgesloten en op zoek naar waar hij zat, hij zat behoorlijk te schreeuwen.
Uiteindelijk hebben we hem gevonden, diep verstopt in een hoekje, behoorlijk gehavend, geen veer zat meer recht bij wijze van spreken.
De kat zat trouwens op de leuning van de bank en de hond zat ernaast, die hebben wij geleerd dat de kat niet bij de vogel mag komen, dus die heeft de hele nacht daar op wacht gezeten.

We hebben de parkiet opgepakt en terug gezet in de kooi, hij beet verschrikkelijk hard, maar niet zo vreemd, want opeens in de hand vast gepakt te worden was die nog niet gewend.
In de kooi aangekomen, stortte die als het waren gelijk neer op de bodem van zijn kooi, hij probeerde omhoog te vliegen maar dat lukt niet, uiteindelijk is die met tussenstappen naar boven geklauterd.
Om vervolgens op zijn stok te gaan zitten, en hier zit die dus al de hele dat, flink opgeblazen, af en toe laat die zijn vleugels afhangen, en niks anders doen dan slapen en nog eens slapen.
We hebben er een fleece deken om de kooi heen gedaan vandaag, voor de warmte en om het wat donker te maken en hem zodoende wat rust te geven.
Nu is het avond, gegeten heeft die nog geen hap, een geluid is er ook nog niet uit gekomen, ik heb net wel wat aanpassingen in de kooi gemaakt, omdat die niet kan vliegen, stokken verplaatst bij de voerbakken, krachtvoer uitgezet, en de bodem vrij gemaakt van speelgoed voor het geval dat.
Hij was bij mij niet paniekerig stapte makkelijk op om zich te laten verplaatsen naar een andere stok.

Nu is mijn vraag of beter vragen, we weten niet wat er gebeurd is, we vermoeden dat een van de katten getracht heeft hem aan te vallen, gezien de hoeveelheid veertjes en 2 penveren, en dat de hond ingegrepen heeft of zelfs verplaatst heeft, dat doet ze namelijk ook met vlinders en zo, heel voorzichtig in de bek pakken om verderop weer los te laten.

Zou hij mogelijk in een shock toestand nog kunnen wezen ?
Hoelang moeten we dit aankijken ?
Wanneer zou die weer moeten gaan eten, of beter gezegd hoelang kan die zonder eten en moeten we dan overstappen op dwangvoeren ?
We zagen daarnet wel dat die heel even zijn veren begon te poetsen cq strijken, is dit een goed teken ?

Kortom de schrik zit er hier goed in, hoe dit heeft kunnen gebeuren geen idee, maar alle adviezen om hem te helpen zijn welkom, alvast bedankt.

Bianca

Parkieten-Freak

Hallo Bianca, dat is een heel verhaal.....! Het is vrijwel zeker dat je parkietje in shock is en mogelijk heeft hij letsel opgelopen. Het feit dat je parkietje nu aan het poetsen is, is wel een goed teken. Ik zou een en ander vanavond even aankijken en de parkiet 100% rust geven. Als hij niet wil eten, laat dat dan maar even zo. Geef hem maar wat trosgierst of iets anders wat hij lekker vindt. Als de toestand morgenvroeg niet aanzienlijk verbeterd is, kun je het beste even naar de dierenarts gaan voor nader onderzoek.
Succes!


yeldi

Hoi,

dank je voor je reactie, net hoorde we wat gerommel in de kooi, leek op geklauter, was die naar zijn voerbak geklauterd en zat die te eten, niet veel paar zaadjes en is weer naar zijn stok geklommen, we zullen voor deze voerbak ook maar een stok hangen, schijnbaar heeft die een vaste voorkeur voor zijn voerbak.
Wij hebben namelijk een rond kooi met 2 bakjes.
Geeft ons in ieder geval weer een klein beetje positieve hoop.

Loeky

Veel sterkte en ik hoop dat jullie parkietje gauw weer opknapt!
Laat je morgen even weten hoe het met hem gaat?

Groeten Loeky
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

yeldi

Natuurlijk update ik de komende dagen over zijn welzijn, en ik ben weer een forum rijker :)

Parkieten-Freak

Prima yeldi!
Fijn dat hij alweer belangstelling toont voor zijn voerbakje. Het is nu even afwachten hoe het verder gaat.
Ik ben benieuwd hoe het morgen met je parkietje gaat!  :)


Maaike*

Ivy is bij mij eens achter de kast belandt, toen duurde het wel een paar uur eer ze weer in vorm was, al die tijd zat ze hoog in de woonkamer. Uiteindelijk kwam het goed.

Ik wens jouw gevleugelde vriendje een even spoedig herstel!

yeldi

helaas heeft djuno het niet mogen redden, vanmorgen lag die overleden op de grond van zijn kooi.
best wel wat verdriet aan deze kant want ik had best wel een band al met dit jonge beestje, en zijn waakhond snapt er ook niets van, die is 10 x bij de kooi gaan kijken waarom hij geen geluid meer geeft, en het is stil hier in huis nu.
Ik moet dus de jacht gaan openen op een nieuwe jonge parkiet, als die op dit moment nog te krijgen zijn, en of ik dan weer zoveel mazzel heb, hem had ik met 3 dagen al behoorlijk tam, en hij zag mij ook echt als zijn verzorger altijd oog voor me, en hij reageerde altijd op mij.
Zit er best wel mee in me maag mogen jullie gerust weten.
Dus als er nog een kweker in de buurt van oss zit met jonge parkieten hoor ik het graag.

Loeky

Bah wat naar en verdrietig  :'( :'(
Heel veel sterkte, ik denk aan jullie

Je kunt ook altijd een parkietje adopteren,
geef je een parkietje een goed huis!
Kan vaak wel bij vogelopvangcentra bij jou in
de buurt.

Ik denk aan jullie ook namens
Happy en Doeky
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19


Parkieten-Freak

Heel erg naar.  :'( Ik snap je verdriet heel goed.
Veel sterkte!


Maaike*