Parkiet maakt doek stuk!

Gestart door viooltje123, november 22, 2011, 10:30:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

viooltje123

Hallo allemaal,

Mijn parkietje is nu ongeveer een half jaar oud, iets ouder.
Mijn probleem is dat de vogel heel tegendraads lijkt te doen. (?) Het is een mannetje, als dat relevant is.

Hij kletst áltijd, hij houdt geen minuut zijn snavel.. leuk dat hij vrolijk is, maar parkieten van kennissen die houden gewoon wel hun snavel en kletsen af en toe wat. Parkietje van een vriendinnetje van me die kletst ook wel, maar ook niet zo veel als de mijne.
Ik hoop niet dat hij zich verveelt, hij heeft namelijk een hoop speeltjes in zijn kooitje waar 'ie allemaal tegen praat; hij lijkt er dus tevreden mee te zijn. Ook heeft hij een knaagblokje erin zitten waar ie gewoon gebruik van maakt en ook tegen kletst. Hij lijkt veel plezier te hebben van zijn schommeltje!

Het grootste probleem is dus dat hij maar niet van de doek af blijft die over de kooi ligt. Als ik tv wil gaan kijken (+/- 22u) doe ik de kooi erop omdat hij dus zoals boven omschreven anders óveral doorheen kletst. Op dat moment knaagt hij de hele doek kapot, hij trekt alle draden eruit. Als ie een stukje heeft gesloopt gaat hij gewoon weer verder. Als ik eenmaal het licht uit heb gedaan houdt hij dan wel op, maar het tijdens het tv kijken is het GRGGRTRTGRRRT-geluid en gedrag dus zeer storend. Mijn hele doek is naar de .. maan! Tot ong. een uur of 9 's ochtends laat ik de doek erop.
Hij gaat er gewoon uit, vliegt heen en weer van kamer naar kamer en soms laat ik hem badderen. Ik leer hem daarnaast ook nog trucjes en daar is hij goed in. Zijn vleugels zijn niet gewiekt trouwens.

Heeft er iemand een oplossing tegen het geknaag? De doek er niet op leggen is dus geen optie omdat hij zoooo veel kletst. Het liefst zou ik ook willen dat hij minder gaat kletsen.. is daar iets aan te doen? Een moment van stilte is ook wel eens lekker namelijk.
Hoe straf je een parkiet als hij aan de doek knaagt? Ik lees overal dat als de parkiet stout is de doek erover heen moet maar in mijn geval maakt ie de doek helemaal kapot  >:( (dat bedoel ik dus met tegendraads)

Groetjes!

Moppers

Hoe donker is het in de kooi als de doek er overheen ligt? Als ik het zo lees, lijkt het me dat het niet donker genoeg is. Als het nog te licht is, en hij hoort dan ook nog eens dat er in de omgeving vanalles gebeurt, dan zal hij niet snel de neiging hebben te gaan slapen. Je zou dit kunnen testen door een doek te gebruiken die het licht beter tegenhoudt, of nog een doek over deze doek doen.

Daarnaast is een knaagblokje (mineralenblok?) niet voor alle parkieten voldoende om aan hun knaag- en slooplust te voldoen. Hang eens een wc-rolletje in de kooi en maak een speeltje van sisaltouw. Deze kan hij dan naar hartelust slopen.

BudgieMe

Geef hem een vrouwtje heeft ie iets anders te doen,...

Mars

Reageer ook vooral niet op het knagen: niet positief en ook niet negatief. Beide zijn aandacht krijgen.
En verder.. tja, ik zou hem lekker de doek laten slopen, denk ik ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kleintjes

Ik zou ook eens kritisch kijken naar hoe donker 't is met de doek er voer. 'n Optie is dan, als 't te licht is, 'n donkerdere doek te kopen (gordijnen zijn geweldig ;) ).
Ikzelf heb 6 parkietjes, waarvan de oudste pop inmiddels ook al 'n gaatje geknabbeld heeft in de doek. Ik geef geen aandacht als ze aan de sloop gaat, haar maatje lost 't wel op: Hij wordt boos op haar als ze gaat knagen ;)

Verder zou ik ook proberen met ander knaagspeelgoed aan te bieden, dat zou hem wel kunnen bezighouden. Voorbeelden van sloop speelgoed vindt je overal: van WC rolletje tot eierdoosje tot (wilgen)houtjes.

Zoals Mars zei: Sloopgedrag negeren (totaal). Mits dat 't ongewenst slopen is, natuurlijk kun je trots met hem babbelen als hij sloopt wat ie mag slopen. Parkietjes zijn slim en hebben dan al snel in de gaten wat mag en wat niet mag.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

viooltje123

Bedankt allen voor de reacties!!!

Ik heb meteen het kooitje donkerder gemaakt 's avonds, en het geknaag tijdens het tv kijken ofzo lijkt te zijn gestopt! Dat bleek dus heel simpel. :-) Hopen dat het zo blijft dan.

Alleen van het negeren heb ik nog wel een vraag, namelijk of de vogel dan niet ongestoord zijn gang kan gaan? Ik negeerde het namelijk, gaf expres geen aandacht en mijn parkietje stopte niet na een tijd ofzo..  :(

Ik heb ook voor wat sloopwaar gezorgd nu, eierdoos had ik zou gauw niet maar wel wat WC rolletjes. Ik hoop dat hij het als sloopwaar gaat zien dan en niet iets om tegen te kletsen zoals zijn echte speelgoed.  ;D (Daar zal wel een paar dagen overheen gaan?) En zijn knaagblokje is van mineraal, ja.
Is bijv. trosgierst in een WC rol leggen een leuk idee? Hij lijkt nml erg gek te zijn op gierst, af en toe krijgt 'ie een traktatie.


En een vrouwtje is een leuk voorstel :-)) maar daar ga ik niet aan beginnen, aangezien hij al wat teveel kletst voor mij! (Kan soms nieteens rustig mijn series kijken, haha) Bij ieder geluidje/muziekje/stemgeluid, al komt het dus van de tv, begint 'ie al! Als ik beneden ben en de tv is boven uit hoor ik hem zelfs beneden, zonder horen van ander geluid dus.  :o Weten jullie per ongeluk iets waarmee je hem ook gewoon even een moment stil kan maken behalve eruit te halen (stiller zijn in zijn kooi zelf dus)? (Als ik dus bijv mijn serie kijk) Liefst niet de doek er overheen doen als optie..

Sorry als ik jullie bestook met vragen!!!

Maaike*

Misschien kletst hij ook wel veel bij 'gebrek' aan n partner. Het valt hier wel mee hoor met al dat geklets van Timo en Ivy.

BudgieMe

Citaat van: viooltje123 op november 24, 2011, 09:32:33


Ik heb meteen het kooitje donkerder gemaakt 's avonds, en het geknaag tijdens het tv kijken ofzo lijkt te zijn gestopt! Dat bleek dus heel simpel. :-) Hopen dat het zo blijft dan.

Ik heb ook voor wat sloopwaar gezorgd nu, eierdoos had ik zou gauw niet maar wel wat WC rolletjes. Ik hoop dat hij het als sloopwaar gaat zien dan en niet iets om tegen te kletsen zoals zijn echte speelgoed.  ;D (Daar zal wel een paar dagen overheen gaan?) En zijn knaagblokje is van mineraal, ja.
Is bijv. trosgierst in een WC rol leggen een leuk idee? Hij lijkt nml erg gek te zijn op gierst, af en toe krijgt 'ie een traktatie.

En een vrouwtje is een leuk voorstel :-)) maar daar ga ik niet aan beginnen, aangezien hij al wat teveel kletst voor mij! (Kan soms nieteens rustig mijn series kijken, haha) Bij ieder geluidje/muziekje/stemgeluid, al komt het dus van de tv, begint 'ie al! Als ik beneden ben en de tv is boven uit hoor ik hem zelfs beneden, zonder horen van ander geluid dus.  :o Weten jullie per ongeluk iets waarmee je hem ook gewoon even een moment stil kan maken behalve eruit te halen (stiller zijn in zijn kooi zelf dus)? (Als ik dus bijv mijn serie kijk) Liefst niet de doek er overheen doen als optie..


Mag ik je vragen waarom je eigenlijk een parkiet genomen hebt? Het lijkt er op dat je helemaal geen plezier er van hebt en je alleen maar aan hem ergert,...

Beestje mag geen geluid maken, liever niet te vaak uit de kooi, niet te luidruchtig spelen in zijn kooi anders hoor je je series niet,...

Er wordt helemaal voorbijgegaan aan wat de vogel wil,... of het welzijn ervan want een vriendinnetje om hem zoet te houden zodat hij jou niet meer zo verveeld is ook niet aan de orde.
Ik wordt hier heel verdrietig van en volgens mij had je je beter in moeten lezen over een parkiet voordat je er mee begon.

Als je aan een huisdier begint moeten je zorgen en vragen gericht zijn op 'wat kan ik doen om het voor mijn huisdier(en) aangenaam te maken', niet hoe kan ik ze zo stil en rustig mogelijk krijgen zodat ik kan doen wat ik liever wil,...

hillie

Ons mannetje praat ook erg veel.
Maar of dat nou zo erg is, zo herrie is dat niet hoor.
Ik kijk eerder op als die stil is, want dan is die iets aan het uitvreten.
Als die niet slaapt, maar dat doet die niet vaak.

Dus ik snap eigenlijk het probleem niet.
laat je parkietje lekker kletsen.

Taz

Mijn vroegere vogeltje Bertus kwam ALTIJD op mijn schouder zitten en kletste dan een uur in de rondte... Een kwestie van wennen! Na verloop van tijd kun je jouw gehoor zo instellen dat je alleen datgene hoort wat je wil horen.

Ben het met BudgieMe eens... Het klinkt best wel alsof jij alleen maar slechte dingen ziet / hoort van jouw parkietje!

Moppers

#10
Mijn vogels staan in de woonkamer, dus ik heb er ook wel eens 'last' van dat zij lekker aan het kwebbelen zijn als ik bijvoorbeeld de tv wil horen. Als het 's avonds is, doe ik het grote licht uit, schemerlampje bij de bank aan, dan is het meestal wel stil. Wat ook ideaal is: de koptelefoon. Zij kunnen lekker blijven kletsen, ik word niet afgeleid door de vogels en andere omgevingsgeluiden.

Tja, het zijn dieren, en die hebben geen aan/uit knop.

(Fixed it ;) )

DobbyFloppy

Mijn parkieten staan in de computerkamer omdat ik ook nog een kat heb rondlopen.
Dat kamertje is eigenlijk min of meer voor hun, kooi staat hele dag open tot het voor hen bedtijd is. Radio staat gehele dag wel voor ze aan, en ik loop daar ook vaak in en uit. Ook om ze eens leuk aandacht te geven.
Mijn parkieten weten ook wel wanneer ze teveel volume maken of wanneer ze ondeugend zijn. Mogen best kwebbelen alleen het echte vogelgeschreeuw is beetje te en dat weten ze.
Ik heb in de avond ook een grote strandhanddoek over de kooi. Deze is grotendeels zwart dus donker genoeg voor hen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

viooltje123

Dat mensen vinden dat het alleen slechte dingen zijn.. tja, als alles perfect zou gaan zou ik hier niet om tips hoeven vragen hè?
Vooral de reactie van BudgieMe vind ik belachelijk. Ik heb het idee dat jij graag leest wat je wilt zien. Tsja, als je dingen gaat markeren komt het er vanzelf wel extra slecht uit te zien. Echt heel behulpzaam hoor! Ik ga daar verder niet eens op in, ik hoef mezelf niet daar tegen te 'verdedigen'. Het is ook heel fout om zomaar dingen te roepen waarvan je niks vanaf lijkt te weten.

Mijn parkietje is vaak buiten te horen. Een kind dat zo luidruchtig is zou ook afgeleerd worden dat het ook op normaal volume kan. Ik woon in een monumentaal pand en de muren zijn dus niet heel dik. Ik weet wel zeker dat de buren het beestje ook horen. Mijn parkietje mag prima gezellig kwebbelen en doen, dat doet hij helaas maar soms. Wanneer hij dat doet beloon ik hem ook.
Mijn parkietje probeert ook overal zo hard mogelijk bovenuit te roepen, dit is niet nodig en zeer hinderlijk. De buurman doet helaas meerdere keren per dag (!) bladblazen of wanneer ik aan het stofzuigen ben of andere luidruchtige dingen doe probeert dat beestje er zo HARD mogelijk bovenuit te komen. Zelfde verhaal, iemands kind of hond of ander wezen zou dat ook niet mogen.

Er is vast een tussenweg en dat is mijn doel. Slecht of ongewenst gedrag (woorden zeggen het al) moet afgeleerd worden. Ik zie niet in hoe het bovenstaande gedrag ooit gewenst zou kunnen zijn. Ja het parkietje mag lekker kwebbelen, een gekke 5 minuten is prima. Nooit gezegd dat het beestje de hele dag zijn kop moest houden. Zoals ik al gezegd heb, ieder beestje is verschillend, maar dit is het meest luidruchtige parkietje dat ik ooit heb gezien. (Verschillende vrienden hebben parkietjes of gehad en nee ik heb geen parkietje genomen om bij de club te horen voor ik dat op mijn dak krijg)

Helaas doet mijn parkietje nog niks met de toiletrolletjes.

DobbyFloppy

Het is voor een parkietje normaal om boven de geluiden uit te komen, die van mij vonden dat in het begin voornamelijk heel erg leuk. Nu is dat al een stuk minder. Ze kwetteren nu mee als ik aan het stofzuigen ben, ze willen alleen wel eens luid tsjilpen bij het geluid van water, zoals de douche, en de kraan.

Als je elke avond dat kleed gebruikt rond het zelfde tijdstip leer ze dan ook dat als het kleed erop ligt ze dan rustig moeten zijn.
Bij mij weten ze als het kooitje dichtgaat en het kleed over de kooi dan is het bedtijd. Dan mogen ze geen herrie meer maken omdat we zelf ook op bed gaan.
Zogauw het kleed er bij mij over gaat gaan ze ook gelijk naar hun schommeltje dat is voor hun, hun bedje.
Wanneer je het kleed er de volgende ochtend weer af haalt dan mogen ze weer herrie maken.

Je kunt het altijd proberen te beperken door het woord foei aan te leren of er minder aandacht aan te besteden. En als ze dan rustiger zijn dan pas beloon je ze

En hetgene wat BudgieMe bedoelt is dat als je een parkiet hebt je er ook voldoende tijd en aandacht aan schenken.
Dat is verder niet negatief bedoelt, het is alleen bedoeld om even na te denken of je er wel juist aan hebt gedaan een parkietje aan te nemen, en of je ook aan zijn wensen kunt voldoen.

Je kunt voor zijn knaagbehoeftes ook een knaagstang kopen. Deze zijn best wel groot en niet echt dun, maar daar kunnen ze wel een eindje mee vooruit.
Laat hem zien dat hij er aan mag knagen door bijvoorbeeld iets lekkers bij de knaagstang neer te leggen zodat ie snapt dat het niks doet en het niet erg is als ie ook aan die stang gaat knagen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Maaike*

Viooltje123, ik vind het jammer dat je de goed bedoelde tips zo veroordeelt. Ik krijg in jou posts ook de algehele indruk dat je je vooral ergert en het parkietje je op allerlei manieren niet zint en in de weg zit.
Wellicht kun je, naast wijzen naar een ander, ook even terug lezen en kijken naar de manier waarop jij het beschrijft. Wij hebben immers alleen dat om op te reageren en horen jou parkietje niet.

Misschien zou je een filmpje op kunnen nemen met het geluid, om duidelijk te maken hoe hard het is. Of zou je aan kunnen geven dat je wat anders bedoelt dan waar wij op reageren.
Wij denken met liefde mee, maar nogmaals, kunnen jou situatie alleen maar horen naar inschatting van jou woorden en ik merk dat ik het ook lastig vind door jou wat negatieve schrijfstijl heen te lezen naar wat je nou echt bedoelt. Dit is niet lullig bedoelt, anders had ik het wel links laten liggen.

Kijk maar of je er wat mee kunt en zo niet is het ook goed.

Veel succes in ieder geval.

Kleintjes

@Iedereen: Letten we er op dat 't geen discussie wordt? Als dat wel gebeurd gaat 't topic dicht, daar is 'n ander onderdeel voor bedoeld.

@Viooltje: Ook ik heb die indruk gekregen, dat je je meer stoort aan je parkietje dan wat anders. Als je zelf je text terugleest zul je dat denk ik zelf ook wel zien.
Je geeft zelf al aan dat hij ook rustig babbelt en speelt, geef hem juist op die momenten aandacht, dat helpt beter dan 'negatieve' aandacht.
Dat hij nog niks met de kartonnetjes doetis normaal, heeft even tijd nodig. Hier is inmiddels de helft van de eierdoosslinger vrolijk afgeknaagd :) Heeft ook weken geduurd, gewoon laten hangen en geduld ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

TenT

Ik ga me niet uitspreken over het feit of je je parkietje fijn vind of niet. Maar als ik het goed begrijp wil je ook dat je parkietje stil is voor je buren? Maar als je buur een instrument bespeeld denk ik toch niet dat je parkietje zo hard kan storen?

Parkieten-Freak

#17
Citaat van: TenT op november 28, 2011, 16:17:26
Ik ga me niet uitspreken over het feit of je je parkietje fijn vind of niet. Maar als ik het goed begrijp wil je ook dat je parkietje stil is voor je buren? Maar als je buur een instrument bespeeld denk ik toch niet dat je parkietje zo hard kan storen?

Een bladblazer is geen muziekinstrument maar een apparaat wat je in je tuin gebruikt om bladeren uit het struikgewas te blazen.

@Viooltje:
Het karakter van een parkietje verander je niet zomaar.  De ene parkiet is wat drukker dan de andere. Iedere parkiet schreeuwt wel eens, maar als het schreeuwen voor jou onaanvaardbaar wordt, dan zou ik hem ter adoptie aanbieden.
Wellicht dat hij in een volière met meerdere parkieten beter uit de voeten kan en wat rustiger wordt.


TenT

Oeps. Moraal van het verhaal blijft hetzelfde als je buur veel geluid maakt zal hij zich waarschijnlijk niet storen aan je parkietje.

Jip en Juultje

Ik ben nieuw op het forum en wil ook graag even reageren omdat ik denk dat ik Viooltjes probleem wel begrijp...
Sinds 3 weken hebben wij Jip en Juultje in huis, opgehaald uit het asiel. Jip is een enorme kletskous en een schreeuwerd :o, Juultje is stil en heeft het vooral druk met eten ;). In het asiel hadden ze ons al gewaarschuwd voor het geschreeuw, maar omdat wij vroeger onze 2 lawaaierige parkietjes niet als storend ervoeren, dachten we dat het wel zou meevallen. Maar Jip heeft dus echt een hele schelle harde stem..... man, het doet zeer aan m'n oren. En ja, wij wonen ook in een oud huis met hele dunne muren en ik vind het voor de buren ook vervelend als ze last hebben van Jip.
Ik was benieuwd naar dit topic, omdat ik merk dat ik door het schelle geschreeuw niet optimaal van ze kan genieten. En dat wil ik wel, dus zoek ik ook naar de goede oplossing. Voor Jip, Juultje en voor ons.

Ik heb al wat aan jullie adviezen: geschreeuw negeren en lieve geluidjes belonen met aandacht. Leuk, daar kan ik alvast mee verder.

Trouwens, het zijn 2 hele leuke vogeltjes hoor! Jip is (bijna helemaal) wit, Juultje voornamelijk blauw. Jip is een stuk groter dan Juultje, en waarschijnlijk veel jonger dan Juultje. In het asiel wisten ze dat niet precies; Jip en Juultje zijn daar 2 maanden geleden gedumpt door onbekenden.
Ze houden van badderen (samen in het grote bad!), van gierst, van de halsbandparkieten en andere vogels die ze buiten zien vliegen en roepen, maar ze houden vooral van elkaar! Ze zitten innig te knuffelen en lieve geluidjes naar elkaar te maken, zo schattig.

Ik hoop dat ik ze nog een beetje tam kan maken. Ze zijn niet bang van gezichten dicht bij de kooi maar handen vinden ze wel nog heel eng. Met een beetje gierst in de hand kan ik ze wel een beetje naar me toe lokken, heel dapper zijn ze dus!

Ik zal binnenkort een foto bijvoegen.