Eerst 1 parkiet.. of meteen 2?

Gestart door Marcel87, november 16, 2011, 11:24:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel87

Hoi!

Zoals in een ander topic te lezen is ben ik een beetje langzaam opzoek naar 2 leuke parkietjes..
Nu vroeg ik mij af, is het beter om eerst 1 parkietje te nemen, en deze dan tam te maken... en dan er nog 1 bijnemen..

Of zijn ze beide tegelijk ook goed tam te krijgen?

Mijn vorige parkiet Joey was super tam, dronk appelsap uit je glas, gaf kusjes, vloog naar je toe als je hem riep en ging dan vrolijk op mijn schouder zitten.. vloog naar zijn kooi als ik zei : "Joey nu weer naar huis"

Maar Joey heeft altijd alleen gezeten.. (op aandacht van de grijze roodstaart en hond van mijn ouders na) Dus was (denk ik) iets makkelijker tam te krijgen...

Graag jullie mening hierover? :)

Blue

Hey,

Ik kan je even vertellen hoe het hier momenteel gaat.

Heb 2 weken geleden voor m'n verjaardag 2 jonge parkietjes gekregen, ben elke dag bezig met het "tam maken" en dat gaat echt heel goed hoor. Ze komen nu al beiden op m'n hand zitten en eten ook uit m'n hand.
De éne doet dit wat sneller dan de andere. Hier is het begonnen met de moedigste van de 2, Fred. Ik zag toen dat Ginger hem heel goed in de gaten hield en na een tijdje had ze door van; "hé, dat kan/wil ik ook"  ;)

Ik zou dus meteen voor 2 parkietjes gaan, zo maken ze samen een leuke start.

TenT

Als je ze tam wil maken is het handiger om eerst 1 te nemen en als die tam is de andere. (Voor meer info kan je een op de zoekfunctie kijken)

Marcel87

@Blue: Leuk dat je 2 parkietjes hebt gekregen! Het gaat ook goed saampjes?

@TenT: Over hoe ik ze tam kan krijgen dat weet ik wel... heb al parkiet gehad, en mijn vader heeft vroeger gekweekt met parkieten..

Ik vroeg me gewoon jullie mening af... jullie ervaring..  Daar hoef ik de zoekfunctie toch niet voor te gebruiken?

Moppers

Je vraag is al vaker gesteld, dus ook de meningen en ervaringen zijn al vaker gegeven. Dus ja, daar kan je heel goed de zoekfunctie voor te gebruiken.

Marcel87

Ja, deels mee eens.

Maar als je nieuwe leden al niet eens een beetje info kan geven en meteen doorverwijst naar de zoekfunctie dan gaat je forum toch doodbloeden na een tijdje?
Als iedereen de zoekfunctie gebruikt, dan heeft niemand ook meer een reden om iets te posten op het forum..

Nouja.. maakt ook niet uit... ik ga wel weer verder met lezen.

BudgieMe

Citaat van: TenT op november 16, 2011, 12:18:40
Als je ze tam wil maken is het handiger om eerst 1 te nemen en als die tam is de andere. (Voor meer info kan je een op de zoekfunctie kijken)

Niet mee eens,....

http://budgieme.forum2go.nl/zo-leuk-is-het-tam-maken-van-meerdere-parkietjes-tegelijk-t98.html

http://budgieme.forum2go.nl/twee-parkietjes-tegelijk-tam-maken-t99.html

En zo nog voorbeelden en ervaringen te over,...

De meeste van mijn kweek jongen zijn per 2 weggegaan en alleen maar goede berichten terug over het tam maken.
Ik doe dus ook niet 1 vogel naar iemand als er nog geen is.

Ze hebben steun aan elkaar, tam worden ze echt wel en ook nog eens gelukkig wat wil je nog meer! ;)

Enzan

Ooooooooooooooooooooooooh als je die plaatjes bij die links ziet dan wíl je toch niet anders dan een hele stapel parkietjes? T_T En dan vooral deze: http://postimage.org/image/15ddds03o/   
Ik had de webcam aanstaan en m'n vriendje vroeg al waarom ik opeens zo intens gelukkig keek :P
Als ik dit zo zie, wil ik echt niks anders dan een lief vriendje erbij voor Perry  :-* Nu je "de keus hebt", zou ik vooral meteen voor 2 parkietjes gaan :) Als ik alles goed onthouden heb wat ik ooit gelezen heb, zul je misschien heel iets meer geduld moeten hebben, maar de tijd vliegt voorbij en ik denk dat het absoluut waard gaat zijn. De eerste weken kijken hoe een parkietje in z'n eentje zich nog flink onwennig voelt en telkens bang zijn dat hij misschien wel heel eenzaam is, zijn voor jezelf ook niet fijn.

Marcel87

Ok.. ik ben om :) Ik ga gewoon voor 2 parkietjes kijken in januari ofzo :) (in december mijn oude kooi even ophalen bij mijn ouders en alvast btje speeltjes kijken enzo :D *nu al zin in*

Hoef gelukkig ook geen nieuwe kooi te kopen, gezien mijn oude parkietje een heeeeeeeel ruim onderkomen had ;)  kunnen er makkelijk 2 in.

Heb mijn moeder ook al verteld dat ik weer parkietjes wilde.. vond ze leuk om te horen, en heb al even geregeld dat wanneer ik evt. op vakantie ga, dat ze dan bij mijn ouders kunnen.. (moeten ze wel even een reis van 3.5 uur met de auto maken.. maar goe.. gebeurt mssn 1x per jaar ofzo)

:) Ik ga nu even die links bekijken van BudgieMe :D

TenT

Citaat van: BudgieMe op november 16, 2011, 23:39:17
Niet mee eens,....

http://budgieme.forum2go.nl/zo-leuk-is-het-tam-maken-van-meerdere-parkietjes-tegelijk-t98.html

http://budgieme.forum2go.nl/twee-parkietjes-tegelijk-tam-maken-t99.html

En zo nog voorbeelden en ervaringen te over,...

De meeste van mijn kweek jongen zijn per 2 weggegaan en alleen maar goede berichten terug over het tam maken.
Ik doe dus ook niet 1 vogel naar iemand als er nog geen is.

Ze hebben steun aan elkaar, tam worden ze echt wel en ook nog eens gelukkig wat wil je nog meer! ;)

Op dit forum staat toch vooral dat als je snel tam wil maken je eerst 1 neemt en dan de 2de. Omdat ze anders teveel naar elkaar toe trekken.

Mirjam

Mag ik vragen waar je dat precies hebt gelezen?
Eerst 1 en dan een 2e is een optie ja.. Maar als je 2 jonge ukkies hebt lukt het ook prima. Wat de 1 niet durft, durft de ander net wel en vice verca.

Moppers

CiteerOp dit forum staat toch vooral dat als je snel tam wil maken je eerst 1 neemt en dan de 2de.
Waarschijnlijk staat er net zo vaak dat je 2 parkietjes ook heel goed tegelijk tam kan maken, en dat dit echt geen extra moeite hoeft te kosten. Wat maar bewijst dat de meningen en ervaringen over dat onderwerp erg verschillen.

BudgieMe

Citaat van: TenT op november 17, 2011, 16:46:38
Op dit forum staat toch vooral dat als je snel tam wil maken je eerst 1 neemt en dan de 2de. Omdat ze anders teveel naar elkaar toe trekken.

Op dit forum,...ja dat zou kunnen maar ik mag het er dan toch niet mee eens zijn?  ;)

Ik heb trouwens ervaringen te over om dit te onderbouwen. :)

Zowel van mij persoonlijk als mensen waar mijn kweekjongen per 2 of meer naar toe zijn verhuisd.

En dat ze naar elkaar toe trekken wil niet zeggen dat ze niet tam worden, ze hebben inderdaad steun aan elkaar maar durven daardoor ook meer.
Heb je het over praten leren, oké dan geef ik je met 1 parkiet meer kans dan 2 maar wat heb je nu liever,...2 gelukkige vogeltjes waar je veel plezier van hebt of een vogel alleen die praat maar geen echte vogel is en dus lang niet zo gelukkig kan zijn?

Parkieten-Freak

#13
Citaat van: TenT op november 16, 2011, 12:18:40
Als je ze tam wil maken is het handiger om eerst 1 te nemen en als die tam is de andere. (Voor meer info kan je een op de zoekfunctie kijken)

Waar staat dat TenT? Graag directe link want ik zie het niet.

Zelf heb ik geen persoonlijke ervaring in het tam maken van meerdere vogels tegelijk omdat ik nooit meer dan één grasparkiet gehad heb.
Mogelijk hebben andere forumleden hier wel ervaring mee en zijn zij van mening dat het handiger is om de vogels apart tam te maken (of juist niet). Op zich is dit niet eens zo'n belangrijk gegeven.
Wat veel belangrijker is, is de ervaring die iemand heeft in het tam maken. Daarbij komt nog de effectiviteit van de methode die hij of zij hanteert. Als je er echt handigheid in hebt, zul je zeker meerdere vogels tegelijk tam kunnen maken.


BudgieMe

Citaat van: Parkieten-Freak op november 17, 2011, 23:49:55

Wat veel belangrijker is, is de ervaring die iemand heeft in het tam maken. Daarbij komt nog de effectiviteit van de methode die hij of zij hanteert. Als je er echt handigheid in hebt, zul je zeker meerdere vogels tegelijk tam kunnen maken.

Ach, wat is handigheid, zoveel doe ik er niet voor, gaat redelijk vanzelf,...
Ik geef ze de vrijheid en laat ze gaan, voor trosgierst komen is sowieso geen probleem maar dat beperk ik liever, geeft zo'n zooi,...hahaha.

Een bakje met eigen zaadjes en andijvie werkt ook. Verder als ze op hun gemak zijn wint de nieuwsgierigheid het wel, en als er 1 komt denkt de ander hé mis ik iets en hoppa nummer 2 volgt, enz.

Tam zijn is ook niet hoog op mijn prioriteiten lijstje en ben daar dus niet bewust mee bezig, misschien dat het juist daarom als vanzelf gaat.
Zolang ze zich goed in de kamer begeven, goed met elkaar zijn, netjes terug de kooi in gaan om te slapen ben ik al tevreden, op zitten en pootjes geven hoeft niet van mij.
Ook hou ik ze niet in de kooi tot ze tam zijn of opstappen, je bereikt met vrijheid veel meer.

En door de nieuwsgierigheid van vooral de popjes komen ze ook bij mij, op hoofd en schouders, zit er 1 dan komt de rest ook en zo loop ik dan als mislukte vogelverschrikker door de kamer,... ;)

En zo worden ze steeds vrijer omdat ze op hun gemak zijn, ze bespringen nu zelfs de visite al. ::)


TenT

Citaat van: Parkieten-Freak op november 17, 2011, 23:49:55
Waar staat dat TenT? Graag directe link want ik zie het niet.

Zelf heb ik geen persoonlijke ervaring in het tam maken van meerdere vogels tegelijk omdat ik nooit meer dan één grasparkiet gehad heb.
Mogelijk hebben andere forumleden hier wel ervaring mee en zijn zij van mening dat het handiger is om de vogels apart tam te maken (of juist niet). Op zich is dit niet eens zo'n belangrijk gegeven.
Wat veel belangrijker is, is de ervaring die iemand heeft in het tam maken. Daarbij komt nog de effectiviteit van de methode die hij of zij hanteert. Als je er echt handigheid in hebt, zul je zeker meerdere vogels tegelijk tam kunnen maken.

Ik neem deze link omdat jij het hier zegt : http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,26789.0.html

Als ik je reactie verkeerd heb begrepen zeg het dan even. Dan kan ik de volgende keer juist antwoorden.

Mirjam

Ciaat van PF; 'Er zijn meerdere mogelijkheden om 2 parkieten tam te maken.
Als je al één tamme parkiet hebt, zal nummer 2 spelenderwijs tam worden omdat hij/zij het goede voorbeeld krijgt van een soortgenootje.
Twee parkieten tegelijk tam maken kan ook. Steek je hand in de kooi en hou een stukje trosgierst vast. Zodra er één op je vinger zit om te komen snoepen, zal nummer 2 snel volgen. Doe dat een keer of 4 per dag, de vogels zullen snel aan je hand wennen.'

TenT, volgens mij heb je e.e.a. echt verkeerd begrepen..



TenT

Ok. In dat geval sorry voor de foute informatie.