Popje 'slaat' mannetje het broedblok uit...

Gestart door Mirjam, november 14, 2011, 20:45:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirjam

Een kennis van mij heeft problemen met haar stelletje.
Het popje wilde graag broeden en ze besloot haar een blok te geven. Al vrij snel werd het 1e eitje gelegd en afgelopen vrijdag lag nummer 4 er. Het mannetje voerde haar en er leek geen vuiltje aan de lucht.
Totdat het popje na eitje nummer 4 ineens super agressief werd... Ze heeft het arme ventje aangevallen en behoorlijk toegetakeld. Snel heeft ze ze uit elkaar gehaald en ze zitten nu samen in een kooi die voor de helft afgescheiden kan worden.
Als het popje uit het blok komt en ze ziet het mannetje zitten jaagt ze em direct de kooi uit..

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe zich dit verder gaat ontwikkelen?

Mars

Helaas weet ik heel goed hoe zich dit verder kan ontwikkelen ;)

Ik heb in het verleden te maken gehad met twee jaloerse broedende popjes, die hun mannen op een bepaald moment niet meer uit konden staan.

De eerste situatie was ongeveer hetzelfde. Popje legt 6 eitjes, man mag steeds bij haar in het blok (ligt hele dage naast haar). Tot 1 van de eitjes uitkomt. Popje wordt woest als man in de buurt komt.
Gevolg: een dood jong (waarschijnlijk door de spanning na een paar daagjes niet gevoed, het heeft 3 daagjes geleefd ofzo). En verschillende eitjes die sneuvelden terwijl ze op uitkomen stonden (volledig ontwikkelde kleintjes er in): door ruzie in het blok). Uiteindelijk heb ik de man apart gezet, maar het popje vond het niet fijn om alleen verder te broeden en verliet de eitjes (waarvan er nog 2 door een ander popje groot gebracht zijn).

De tweede situatie was een ander popje. Zij heeft twee nestjes gehad en was tot twee keer toe op een gegeven moment erg beschermend voor de kleintjes en jaloers naar haar man. Dat gebeurde dan in een later stadium, als de kleintjes wat groter waren en net uitgevlogen waren. Op een gegeven moment is ze haar man dan zat en valt ze hem aan. Tot bloedens aan toe, ze liggen echt te rollen over de volierebodem. Ook hier heb ik het mannetje op een gegeven moment een paar keer apart gezet (dagje laten afkoelen en dan weer terugzetten). De tweede keer dat ze een nestje hadden, ging het heel lang beter dan de eerste keer (wat ervaring denk ik van het popje), maar ook daar ging het uiteindelijk mis. Overigens viel dit popje ook haar vrouwelijke kleintjes op een bepaald moment aan.

- Deels is ruimte van invloed: dus zorg er voor dat een koppel flink de ruimte heeft om te broeden.
- Zorg ook voor voldoende afleiding voor je mannetje (geef hem wat extra aandacht, juist broedtijd zorgt er voor dat mannen wat meer aandacht voor het baasje hebben, ook als ze niet zo heel tam zijn), speelgoed is ook belangrijk, of wat lekker eten om te zoeken/knabbelen/slopen (wc rolletje met trosgierst?). Tip voor de volgende keer?
- En als derde: houd ze goed in de gaten en zet de man op tijd apart als het echt mis dreigt te gaan. Liefst in een andere kooi, want een scheiding is nog steeds erg in de buurt en kan er voor zorgen dat het popje meer bezig is met de man dan met het nest. Even een dagje (of 2) afkoelen en dan weer bij elkaar zetten kan heel goed helpen.

Dus ik zou je vriendin willen adviseren de man even in een andere kooi apart te zetten. Popjes redden zich over het algemeen prima met voldoende eten zoeken en de kleintjes voeren. Het eten mag je natuurlijk wel wat meer in de buurt hangen.
Ze kan beter nu ingrijpen en kijken hoe de pop reageert zonder man, dan als de kleintjes er straks zijn.

Succes! Hopelijk heb je er wat aan.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Heel erg bedankt Mars; ze heeft er heel veel aan.
Alleen is het waarschijnlijk al te laat omdat het popje te vaak van haar eitjes af is.

Fijn dat je weer terugbent  ;) ;).

Mars

Volgens mij valt dat wel wat mee, laat haar eerst maar even afwachten:
Ik heb eitjes gehad die meerdere dagen nauwelijks bebroed werden en die toch uitkwamen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..