Is mijn jonge parkietje ziek?

Gestart door Lola2011, november 02, 2011, 20:32:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lola2011

Dag allemaal,

vanmiddag mijn eerste parkietje opgehaald en ja, ik ben nu al bang dat ie ziek is.
Ik kreeg namelijk eerder die dag een mail van de winkel of hij iets langer kon blijven omdat ie nog wel heel jong was en ze nog even wilde afwacten of alles goed was, maar dat las ik pas nadat ik hem heb opgehaald.
Hij is zes weken, na thuiskomst begon hij meteen te eten en te knarsen en klom de hele kooi door. Toch lijkt het of zijn verenkleed de hele tijd is opgezet en ik zie hem duidelijk ademen. En hij zit steeds op twee pootjes, ook toen hij net even zat te slapen. Is dit jongigheid of is ie ziek? Ik heb verder nog geen verstand van dit kleine dier, dus weet ook niet wanneer een verenkleed echt opgezet te noemen is.

Maak me echt heel erg ongerust, dus hoop snel op een reactie!!

Alvast dank!!

(Topic gesplitst en overdaad aan punten geruimd. Gr, Kleintjes)

Kleintjes

Citaat van: Lola2011 op november 02, 2011, 20:32:33
Ik kreeg namelijk eerder die dag een mail van de winkel of hij iets langer kon blijven omdat ie nog wel heel jong was en ze nog even wilde afwacten of alles goed was, maar dat las ik pas nadat ik hem heb opgehaald.
Ik vind dit niet netjes van de dierenwinkel, ze hadden 't je immers ook meteen kunnen zeggen toen je daar was om hem op te haln. Ze hadden op z'n minst kunnen vragen of je de email gekregen had. 6 weken is 'n normale leeftijd dat ze zelfstandig zijn en weg mogen, de voorkeur is echter voor 'n week of 8, dan is er meer zekerheid.

Citaat van: Lola2011 op november 02, 2011, 20:32:33
Hij is zes weken, na thuiskomst begon hij meteen te eten en te knarsen en klom de hele kooi door.
Dat is prima om te horen. Als ze snavelknarsen voelen ze zich op hun gemak.

Citaat van: Lola2011 op november 02, 2011, 20:32:33Toch lijkt het of zijn verenkleed de hele tijd is opgezet en ik zie hem duidelijk ademen. En hij zit steeds op twee pootjes, ook toen hij net even zat te slapen. Is dit jongigheid of is ie ziek?
Hij heeft natuurlijk stress van de verhuizing. Hij is immers plotseling uit de vertrouwde omgevinge weggehaald, en ergens anders in 'n vreemde omgeving terechtgekomen zonder z'n vriendjes. Laat hem even met rust. Bekijk 't morgen nog eens.

Citaat van: Lola2011 op november 02, 2011, 20:32:33
Ik heb verder nog geen verstand van dit kleine dier, dus weet ook niet wanneer een verenkleed echt opgezet te noemen is.
Gouden tip voor de toekomst: Eerst voorbereidend werk (inlezen) en dan pas de rest.




Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Als hij over een dag of twee nog steeds zo bol zit, dan kan je een foto maken zodat we mee kunnen kijken. Het zou nu zoals Kleintjes door stress kunnen komen, en dat zou toch voor het weekend al een stuk beter moeten zijn.

Lola2011

#3
Dank voor de reacties tot dusver,

ik had me al wel behoorlijk ingelezen, maar door mijn enthousiasme en het vertrouwen in de dierenwinkel waarschijnlijk vanmiddag niet echt goed opgelet, had niet het idee dat de veertjes zo bol waren als nu en dat van de ademhaling las ik pas vanavond op internet.

Hij was bij thuiskomst ook best enthousiast fladderen en de kooi doorklimmen, verder lekker eten en knarsen dus, nog niet gedronken, maar ik begreep dat ze dat niet zo snel/veel doen?

Ik had ook een wc rolletje in de kooi gelegd om mee te spelen, maar daar stak hij net steeds zijn hele lijfje in, en ik weet niet goed of dat nou spelen/fijn is of uit ellendigheid??

Hij zit nu heel rustig, oogjes dicht,  met hoofdje achterom, en af en toe scharrelt ie dan toch weer wat heen en weer.
en veertjes nog steeds uitgezet en wat zwaarademig (geen ademgeluidjes....) en op twee pootjes

Ik ben zo ongerust, kan wel huilen, en dat terwijl ik het beestje pas 4,5 uur heb. Pfffffffff en mijn dochter van 4 is ook al helemal verzot op 'hem'.

Ik zal het maar even aankijken, hoop dat het de verhuis stress is, en ik was nog wel zo blij dat ie meteen begon te eten.

(Overdaad aan punten opgeruimd en ws? Ik ga er van uit dat dat 'waarschijnlijk' moet zijn.)

TenT

Citaat van: Lola2011 op november 02, 2011, 20:32:33
En hij zit steeds op twee pootjes

Even een vraag moeten je parkieten op 1 poot zitten want dan heb ik een groot probleem.

Lola2011

#5
update...

net een mail gehad (na een paar spammails van mij) dat dit een ander parkietje is dan dat zij hadden gemaild (ze hadden ook een mailtje gestuurd dat ze wel een ander hadden, maar dus ook pas bij thuiskomst gelezen)
dus wel iets gerustgesteld, maar niet helemaal. :-\

ik houd jullie op de hoogte.
toch fijn zo'n forum!! ;)

Simba2011

Citaat van: Lola2011 op november 02, 2011, 21:59:57
update...

net een mail gehad (na een paar spammails van mij) dat dit een ander parkietje is dan dat zij hadden gemaild (ze hadden ook een mailtje gestuurd dat ze wel een ander hadden, maar dus ook pas bij thuiskomst gelezen)
dus wel iets gerustgesteld, maar niet helemaal. :-\

ik houd jullie op de hoogte.
toch fijn zo'n forum!! ;)

Belachelijk, dat ze dat via e-mail doen, het lijkt me fijner als ze het telefonisch doen.

Lola2011

Dag allemaal,

helaas heb ik verdrietig nieuws, toen ik vanmiddag even langs huis ging om de kleine Lola te checken lag ze dood in haar kooi,
bij navraag bij de dierenwinkel bleek toch dat het hetzelfde vogeltje was die dus al ziek was,
ze hebben dus gelogen in de mail waarin ze zeiden dat ze een andere was en mij een ziek vogeltje meegeven, volgens hun ging het al veel beter met haar en leek er niets meer aan de hand, nog geen 18 uur later is ze dood, boos ben ik natuurlijk en ik wilde uiteraard geen nieuwe vogel via hun.

Lola net begraven en nu mijn kleine meisje straks van school ophalen en haar vertellen dat Lola er niet meer is als ze thuis komt.

We hadden ons er zo op verheugd en waren harstikke blij dat ze er eindelijk was... nu op zoek naar een gezond vogeltje. al heb ik daar wel wat gemgde gevoelens over....

Simba2011

Naar nieuws Lola, laat je goed informeren hier, dan heb je straks een gezond parkietje.

BudgieMe

Citaat van: TenT op november 02, 2011, 21:39:34
Even een vraag moeten je parkieten op 1 poot zitten want dan heb ik een groot probleem.

Parkieten slapen over het algemeen op 1 poot.
Behalve als ze nog heel jong zijn, dan moeten ze nog even aan hun evenwicht werken.
Een parkiet die zich niet lekker voelt of pijn heeft blijft vaak op 2 poten zitten.

TenT

Citaat van: Lola2011 op november 03, 2011, 12:45:36
Dag allemaal,

helaas heb ik verdrietig nieuws, toen ik vanmiddag even langs huis ging om de kleine Lola te checken lag ze dood in haar kooi,
bij navraag bij de dierenwinkel bleek toch dat het hetzelfde vogeltje was die dus al ziek was,
ze hebben dus gelogen in de mail waarin ze zeiden dat ze een andere was en mij een ziek vogeltje meegeven, volgens hun ging het al veel beter met haar en leek er niets meer aan de hand, nog geen 18 uur later is ze dood, boos ben ik natuurlijk en ik wilde uiteraard geen nieuwe vogel via hun.

Lola net begraven en nu mijn kleine meisje straks van school ophalen en haar vertellen dat Lola er niet meer is als ze thuis komt.

We hadden ons er zo op verheugd en waren harstikke blij dat ze er eindelijk was... nu op zoek naar een gezond vogeltje. al heb ik daar wel wat gemgde gevoelens over....

Ik begrijp dat je geen parkietje van die winkel wilt. Ik wens je nog veel sterkte.

Citaat van: BudgieMe op november 03, 2011, 13:32:20
Parkieten slapen over het algemeen op 1 poot.
Behalve als ze nog heel jong zijn, dan moeten ze nog even aan hun evenwicht werken.
Een parkiet die zich niet lekker voelt of pijn heeft blijft vaak op 2 poten zitten.

Bij mij slaapt alleen Tweety op 1 poot maar dat komt warschijnlijk omdat Toby in een ring slaapt.

BudgieMe

Ook op schommels en touwen slapen ze hier op 1 poot maar je hebt er natuurlijk altijd uitzonderingen bij.
Zal nog eens goed hier in de groep kijken, wat de verhouding tussen de 1 en 2 pootslapers is. ;)


Moppers

Ach jeetje, dat is wel erg sneu. Dat had ik niet aan zien komen. Sterkte, ook na slechts 1 dag kan zoiets best hard aankomen.

Lola2011

Bedankt allemaal,

En ja, twas nog maar een da, maar dochterlief was ontroostbaar.

Mijn dochter wil dolgraag een 'nieuwe' dus we zijn druk aan het kijken,
we kunnen een parkietje ophalen, maar deze is al 3 weken uit het nesblok, jong genoeg om tam te maken?? ik hoor graag van jullie!

TenT

Je kan parkieten van alle leeftijden tam maken. Hoe jonger ze zijn hoe sneller (normaal er zijn altijd uitzonderingen).

vanZon

Sterkte met het verlies, dat is een zielig verhaal.
Nog wel even een waarschuwing: Sterfte na een periode van ademhalingsproblemen kan naast door een heleboel andere aandoeningen ook komen door papegaaienziekte! Niets om over in paniek te raken, maar mocht er iemand uit het gezien ziekteverschijnselen krijgen, meld dat dan wel even bij de huisarts.

Groeten, Rob van Zon