Te veel voer?

Gestart door StevenNovit, november 01, 2011, 21:34:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StevenNovit

Beste allemaal,

ik heb sinds 2 maanden, 2 parkieten. Het is een ontzettend gezellig stel en ze zijn graag buiten de kooi en zijn ontzettend blij als ze even uit de kooi mogen.
Echter merk ik de laatste tijd, ja ik heb er mee geƫxperimenteerd, dat als ik de voerbakjes goed vol doe ze meer vechten en geen zin hebben uit de kooi te komen. Verminder ik het aantal voer wordt blijkbaar de prikkel groter om op mijn hand te komen zitten en voer te eten. Daarnaast is opeens het gedrag richting elkaar een stuk vriendelijker.
Ik doe ongeveer te grote scheppen eten in hun voerbakje per dag (in twee bakjes). Doe ik 1 schep zijn ze lief, schep ik 2 scheppen zijn ze ''verwend'' en niet meer zo vriendelijk.
Mijn vraag is of ik ze teveel voer en moet minderen? En wat is de gedragsverandering?

Met vriendelijke groet,

Steven

Ter aanvulling: Het zijn twee mannetjes, houden van trosgierst, en zijn zeer tevreden met de ruimte en vele speeltjes in de kooi.
Daarnaast fluiten ze ontzettend veel (gelukkig niet storend) mits er te veel voer is, dan krijsen ze...

(Berichtjes samengevoegd. Gr, Kleintjes)

Kleintjes

Vreemde reactie op 't voer. Dit heb ik nog niet eerder gezien / gehoord.

Even 'n ander vraagje: Wat voer je ze? En hoeveel is 1 schep (ongeveer)?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

BudgieMe

Voer moet je gewoon genoeg geven, net al in een ander draadje gezet; dat het geen over eters zijn.

Trosgierst bewaren voor het uit de kooi en speel en tam maak gebeuren, nooit in de kooi hangen.
Het is een snack, en goed te gebruiken om een band te krijgen.

Buiten de broed om geef ik het nooit zomaar, ze moeten er wat voor doen, zelfs in de voliĆØre, daar hang ik het op, zodat klimmen en capriolen uithalen en beetje vechten aan de orde is, net als in de natuur. ;)

Simba2011

Maar Budgieme, als je 1 parkiet hebt, en je geeft steeds voldoende voer, dan eten ze toch niet de juiste samenstelling? Ik let goed op of Simba alles op heeft, de rozijntjes eet ie niet, maar als de rest op is geef ik pas, dat is toch het beste lijkt me, je laat je eigen kinderen toch ook niet raak eten, de mijne in ieder geval niet, die konden ook niet de hele dag maar raak eten.

StevenNovit

1 schep is iets meer dan een eetlepel.
Verder geef ik ze basic parkietenvoer.

Bij '' teveel voer'' vechten ze ook sneller. Af en toe lijkt het alsof ze het puur doen om de baas te zijn. Maar ookal verdeel ik het over 3 of zelfs 4 bakjes, ze blijven elkaar opzoeken en elk bakje verdedigen.

Kleintjes

Citaat van: StevenNovit op november 02, 2011, 00:18:56
1 schep is iets meer dan een eetlepel.
Verder geef ik ze basic parkietenvoer.

Bij '' teveel voer'' vechten ze ook sneller. Af en toe lijkt het alsof ze het puur doen om de baas te zijn. Maar ookal verdeel ik het over 3 of zelfs 4 bakjes, ze blijven elkaar opzoeken en elk bakje verdedigen.
Gemiddeld is 7.5 tot 10 gram per parkiet per dag nodig.
Ik neem aan dat je met basic mengesel iets van eigen merk bedoeld?

@ Simba: Er blijven altijd wel iets van zaadjes over, maar normaal gesproken eet 'n parkietje bij de normale hoeveelheid (zo goed als) alles op.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Simba2011

Citaat van: Kleintjes op november 02, 2011, 01:10:10
Gemiddeld is 7.5 tot 10 gram per parkiet per dag nodig.
Ik neem aan dat je met basic mengesel iets van eigen merk bedoeld?

@ Simba: Er blijven altijd wel iets van zaadjes over, maar normaal gesproken eet 'n parkietje bij de normale hoeveelheid (zo goed als) alles op.

Dank je wel voor de duidelijkheid, nu snap ik het.
Soms kan een antwoord kort en duidelijk zijn, anderen kunnen hier een voorbeeld aan nemen ipv veel woorden maar geen duidelijke informatie.

StevenNovit

Ik zal dan maar gaan wegen.. Van eigen merk ja, petsplace. Verder eten ze alles op en blijven er nooit zaadjes liggen en als ze op zijn gaan ze scharrelen of bedelen. Als ik ze meer geef doen ze dat nooit en bedelen ze niet meer.

Ik hoop dat met 8 gram per dag ze tevrede blijven. Het gaat nu weer wat beter en hun humeur is ook redelijk.
Laatste vraag: Ik snap dat parkieten elkaar pikken om hierarchie te bepalen. Deze twee broertjes blijven echter pikken (naar elkaar) en pesten. Is dat normaal?

Kleintjes

Citaat van: Simba2011 op november 02, 2011, 09:01:45
Dank je wel voor de duidelijkheid, nu snap ik het.
Soms kan een antwoord kort en duidelijk zijn, anderen kunnen hier een voorbeeld aan nemen ipv veel woorden maar geen duidelijke informatie.
Graag gedaan :)
Soms is 't lastig om 't kort te houden, soms makkelijk ;)

Citaat van: StevenNovit op november 02, 2011, 11:51:35
Ik zal dan maar gaan wegen.. Van eigen merk ja, petsplace. Verder eten ze alles op en blijven er nooit zaadjes liggen en als ze op zijn gaan ze scharrelen of bedelen. Als ik ze meer geef doen ze dat nooit en bedelen ze niet meer.

Ik hoop dat met 8 gram per dag ze tevrede blijven. Het gaat nu weer wat beter en hun humeur is ook redelijk.
Laatste vraag: Ik snap dat parkieten elkaar pikken om hierarchie te bepalen. Deze twee broertjes blijven echter pikken (naar elkaar) en pesten. Is dat normaal?

Hoe oud zijn de heren in kwestie?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

BudgieMe

Citaat van: Simba2011 op november 01, 2011, 22:31:33
Maar Budgieme, als je 1 parkiet hebt, en je geeft steeds voldoende voer, dan eten ze toch niet de juiste samenstelling? Ik let goed op of Simba alles op heeft, de rozijntjes eet ie niet, maar als de rest op is geef ik pas, dat is toch het beste lijkt me, je laat je eigen kinderen toch ook niet raak eten, de mijne in ieder geval niet, die konden ook niet de hele dag maar raak eten.

Ik bedoel dat ik geef naar behoefte niet naar de weegschaal, het bijvullen gebeurd als alles op is, en er zo goed als alleen maar hulsjes in de bakjes liggen.
In de voliere hangen silo's, die ik bijvul als ze bij de onderste 4 gaten zijn.

http://www.vivara.nl/product/id=207/voedersilo_conqueror_90_cm.html

StevenNovit

Citaat van: Kleintjes op november 02, 2011, 16:43:33
Graag gedaan :)
Soms is 't lastig om 't kort te houden, soms makkelijk ;)

Hoe oud zijn de heren in kwestie?

De heeren zijn zo'n 4 maanden oud nu.

Allemaal heel erg bedankt. Ik gebruik nu een maatbeker en ze lijken veel minder te vechten. Daarnaast zijn ze er dol op geworden buiten de kooi te vliegen. Ik laat ze nu 3 a 4 uur de kans om uit de kooi te komen en te vliegen. Dit schijnt zeer plezierig te werken. Ze zijn wat gemoedelijker, vechten nauwelijks en ook een stuk tammer. Ik denk dat op een stokje zitten en teveel eten krijgen dus niet zeer positief heeft gewerkt voor de twee babbelaars :)

Kleintjes

Met 4 maanden zitten volop in de puberteit. Ruzie maken, kibbelen en dergelijke hoort er bij. Zo lang dit niet tot bloedens toe gebeurd is er eigenlijk niet 'n reden tot zorgen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses