parkietenplank

Gestart door hubbabubba, oktober 30, 2011, 20:46:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hubbabubba

Hoi  :D

Mijn vriend en ik willen binnenkort 2 grasparkietjes aanschaffen (ik meer dan hij  ;D ) en nu het volgende dilemma..

Wij vinden het absoluut niet leuk om dieren op te sluiten en hikken dus een beetje tegen een kooi aan.
We vinden het beide geen prettig idee om 2 vogeltjes in een kooi te stoppen en ze er alleen uit te laten als we s'avonds binnen zijn.

Nu had ik een geniaal idee, misschien vinen jullie het wel helemaal niks en verklaren jullie me voor gek, sorry dan..

Ik wil nu 3 planken aan de muur hangen op verschillende hoogtes, een opstaand randje van plexiglas rondom en de planken "verbinden" met trapjes.
Op de planken zèlf allerlei klauter obstakeltjes maken zodat ze de hele dag actief bezig kunnen zijn.

Maaaaaar, dit betekend dat ze gekortwiekt moeten worden omdat ik er natuurlijk niet op zit te wachten dat ze de boel ondersch**ten als wij werken zijn.

Zelf vind ik het een voordeel voor de vogeltjes (mijn inleving in de beestjes) dat ze zoveel de ruimte krijgen en niet achter tralies verdwijnen. (met alle respect voor iedereen die vogeltjes in een kooi houden, maar het geeft mij geen prettig gevoel)
Maar is het echt een nadeel voor een parkiet als hij/zij niet kan vliegen, vinden ze het ook leuk genoeg om te klimmen en te klauteren en zodra we thuis zijn, ze lekker bij ons kunnen zitten en op mooie warme dagen gewoon met ons mee kunnen naar buiten de tuin in (op onze schouder ofzo  :o )

Hoe kijken jullie hier tegenaan??

(graag geen aanvallen dat ik niet goed bij m'n hoofd ben... het is gewoon maar een vraag :-X )

TenT

In mijn ogen is die plank dan hetzelfde als een kooi. Want ze kunnen nog steeds niet vrij rond vliegen/kruipen.

Maar dit is mijn mening ik ben benieuwd wat de andere leden vinden!

hubbabubba

Wil er wel nog even aan toevoegen dat de planken een totale lengte krijgen van zo'n 4 meter en dit zou eventueel de hoek nog om kunnen waar we weer een meter mee winnen en ze meteen voor het raam zitten boven de openslaande tuindeuren.

Ze kunnen dus de hele dag naar hartelust klimmen en klauteren, het enige wat ze niet meer kunnen is vliegen.

Wat ik me dus af vraag is of het fijner is voor een parkiet om de hele dag bewegingsvrijheid te hebben of liever in een kooi waar ze s'avonds zo'n 3 uurtjes uitkunnen.
Maar dan zitten we ook weer in de zomer met de deuren open, dus kunnen ze ook niet los..

wrcpino

Als ze alleen kunnen klauteren kan je beter een ratje of hamster kopen.
Ik vind ook dat parkietjes veel moeten kunnen vliegen.

Ik heb in de woonkamer een camping tafeltje met een zelfgemaakt parkieten klimrek.
De meeste poep is daar te vinden of in de kooi. Dan kunnen ze overdag lekker vliegen ook als ik aan het werk ben.
Misschien werkt dit voor u ook wel.

Caradow

Hoeveel bewegingsvrijheid heb jij nog over als je rolstoelgebonden bent? De trap op moet kruipen/klauteren.. tuurlijk, je zal je aanpassen, maar waar kies jij voor?

Deze vergelijking kan je trekken wanneer je er zonder goede reden voor kiest om te wieken...

Ik stel voor dat je lekker een dvdtje koopt met een vogelfilmpje en daar lekker naar gaat kijken..  En de echte diertjes niet aanschaft...


Hoe wil je het oplossen wanneer een van je parkietjes naar beneden valt? sMorgens als jij net de deur uit bent.. jij komt pas savonds thuis..  wat denk je dat je dan aantreft?


Ow en dat over dat je niet goed bij je hoofd zou zijn? Ik zal je er niet over aanvallen.. maar heb mijn gedachten er wel over... Ook goed? ;)

Parkieten-Freak

Ik vind het geen goed idee en de redenen om het niet te doen liggen voor het oprapen.
Eerlijk gezegd kun je zelf wel nagaan wat de nadelen zijn. Als je "tegen" vogels in een kooitje bent, kun je beter helemaal geen vogels houden. Hoe je het ook wendt of keert: je vogels blijven opgesloten. Is het niet in een kooi, dan is het wel in de huiskamer. Het levert allerlei gevaren op, denk eens aan koken. Aan kaarsen. Aan hete thee. Kortom: wees verstandig en koop gewoon een ruime kooi en laat je vogeltjes lekker vliegen als jij thuis bent!  :)


hubbabubba

Citaat van: Caradow op oktober 30, 2011, 22:07:30
Hoeveel bewegingsvrijheid heb jij nog over als je rolstoelgebonden bent? De trap op moet kruipen/klauteren.. tuurlijk, je zal je aanpassen, maar waar kies jij voor?

Deze vergelijking kan je trekken wanneer je er zonder goede reden voor kiest om te wieken...

Ik stel voor dat je lekker een dvdtje koopt met een vogelfilmpje en daar lekker naar gaat kijken..  En de echte diertjes niet aanschaft...


Hoe wil je het oplossen wanneer een van je parkietjes naar beneden valt? sMorgens als jij net de deur uit bent.. jij komt pas savonds thuis..  wat denk je dat je dan aantreft?


Ow en dat over dat je niet goed bij je hoofd zou zijn? Ik zal je er niet over aanvallen.. maar heb mijn gedachten er wel over... Ook goed? ;)

Daarom vraag ik het dus ook  ;)

Je ziet bijv. bij papegaaien toch ook dat ze gekortwiekt worden...
Vraag me dan ook af waarom dit is, want ze zitten binnen in een kooi en gekortwiekt op een schouder, dat vind ik dus zielig.

Dacht dus dat een parkiet dat lekker kon klimmen ook wel tevreden zou zijn.

Een parkiet in een kooi kan toch ook niet vliegen, maar alleen maar in een kooi klimmen en klauteren...
Dus ik dacht, ik geef ze meer meters dan een kooi van 60 cm lengte wat de minimum maten zijn voor een koppeltje...

Maar blijkt wel dat ik geen vogelmens ben, want ik vind het niet fijn een dier op te sluiten.
Ik zou ook niet de hele dag op de wc willen doorbregen om 2 uurtjes per dag te mogen luchten, dan dus maar geen parkieten, heel simpel  :)

hubbabubba

Citaat van: Parkieten-Freak op oktober 30, 2011, 22:23:04
Ik vind het geen goed idee en de redenen om het niet te doen liggen voor het oprapen.
Eerlijk gezegd kun je zelf wel nagaan wat de nadelen zijn. Als je "tegen" vogels in een kooitje bent, kun je beter helemaal geen vogels houden. Hoe je het ook wendt of keert: je vogels blijven opgesloten. Is het niet in een kooi, dan is het wel in de huiskamer. Het levert allerlei gevaren op, denk eens aan koken. Aan kaarsen. Aan hete thee. Kortom: wees verstandig en koop gewoon een ruime kooi en laat je vogeltjes lekker vliegen als jij thuis bent!  :)

Koken, kaarsen, hete thee??
Dat heb ik niet als ik weg ben hoor  :o

Maar denk niet dat ik er aan ga beginnen, want ik wil ze niet "mishandelen" door ze gehandicapt te maken zoals me nu duidelijk is geworden met het kortwieken (wist ik niet, denk aan papegaaien bij mensen op hun schouder in de supermarkt)
En ik ga geen vogeltjes de hele dag laten wachten op mij om een rondje te mogen vliegen...

Denk dat het me allemaal wel duidelijk genoeg is :)

Dank jullie wel!!

Parkieten-Freak


Koken, kaarsen en hete thee heb je inderdaad niet niet als je weg bent, maar je komt toch ook weer thuis? Wat ga je dan doen met je parkietjes als je geen kooi hebt?  ???


hubbabubba

Parkieten word dus niks (fijn hè!)

Het was gewoon een vraag van een leek zeg!
Aangezien ik de parkieten had willen kortwieken als ze geen kooi zouden hebben kunnen ze dus ook niet in een kaars vliegen, niet in een pan kokend water en thee zet ik niet.

Kom zeg, waarom zo flauw?? ::)
Had het ook zonder info inwinnen kunnen doen, ben blij dat ik wel info heb gevraagd en daardoor 2 parkieten wat leet heb bespaard.

Maar bedankt voor de mensen die wel normaal hebben gereageerd :)

Kleintjes

Ik ben net hier aan 't lezen en weet even geen raad met 't laatste bericht. Ik kan de context er niet uithalen.

Je toonstelling begrijp ik niet helemaal.

Parkietjes kunnen er prima tegen als ze 'n tijdje 'huis arrest' hebben, dat is helemaal geen probleem. Ik heb er 6, waarvan er maar 2 zijn die de kooi uit willen! Ik geef ze de kands om naar buiten te komen als ze dat willen, maar alleen Tweety en Jecky komen buiten spelen. De andere 4 zitten dus de hele tijd in de kooien.
Parkietjes zijn qua poepjes en dergelijke eigenlijk hygienischer dan honden en katten, aangezien die overal aan likken en dan aan jou likken. Niet te vergeten de kattenbak, bijvoorbeeld.

Kies voor 'n ruime kooi, laat ze los als je thuis bent. In de zomer doe je gewoon de deuren (en eventueel ramen) en vitrages dicht en laat je ze los, of in 'n kamer waar de raam en deur dicht zijn. Als je 'n goede ruime kooi hebt is 't echt geen ramp. Vindt je dat echter toch 'n probleem, dan kun je inderdaad beter iets anders kiezen. Kamervoliere is 'n prima alternatief voor kortwieken; ze hebben dan veel vrije ruimte zonder dat ze echt 'gevangen' zitten in 'n klein kooitje.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

TenT

Ik snap ook niet echt de bedoeling van je laatste bericht. Je geeft zelf aan dat je alleen het beste wilt voor je parkieten er zijn  heel veel verschillende mensen die je dit vertellen kijk maar eens op andere topics daar reageren meestal maar 2 personen. Ik heb even het idee dat je ons de schuld geeft dat je geen parkietjes neemt. Ik wil er toch even op wijzen dat dit je eigen keuze is!!! Wij geven alleen advies.

Maar aangezien je aangeeft dat je 5 meter hebt om een plank te hangen kan je ook gewoon zelf een voliere bouwen. Dan kunnen je parkietjes klimmen EN vliegen.

inge

Hoi, wil niet dat je je aangevallen voelt ,maar ben het toch helemaal eens met de andere.

Als je het zo natuurlijk mogelijk wilt doen ,dan doe je helemaal niet aan kortwieken!
Als je dus echt niet weet wat dit inhoudt voor de grasjes zoek het dan even op bij de zoekfunctie ;)

Veel succes met je beslissing.

Parkieten-Freak

#13
Citaat van: hubbabubba op oktober 30, 2011, 22:41:45
Parkieten word dus niks (fijn hè!)

Het was gewoon een vraag van een leek zeg!
Aangezien ik de parkieten had willen kortwieken als ze geen kooi zouden hebben kunnen ze dus ook niet in een kaars vliegen, niet in een pan kokend water en thee zet ik niet.

Kom zeg, waarom zo flauw?? ::)
Had het ook zonder info inwinnen kunnen doen, ben blij dat ik wel info heb gevraagd en daardoor 2 parkieten wat leet heb bespaard.

Maar bedankt voor de mensen die wel normaal hebben gereageerd :)

Ik begrijp je teleurstelling maar dit heeft niets met flauwheid te maken, maar met realiteit.
Een gewiekte vogel kan nog een beetje (ongecoördineerd) vliegen, met alle gevaren van dien.  Verder kunnen parkieten goed lopen.  De kans dat je op een kwade dag bovenop je parkiet gaat staan, is levensgroot aanwezig.
Parkieten zijn nieuwsgierige vogels. Ze onderzoeken van alles en met name popjes kunnen gaan knabbelen aan een kaarsen, aan (giftige) planten, aan je behang en aan je meubilair.


Moppers

Ik heb er respect voor dat je, na het verkrijgen van deze informatie, ervoor kiest geen parkieten te nemen. Veel mensen zullen hun eigen wens bovenop stellen en toch parkieten nemen. Jij gaat eerst uit van wat wel of niet goed is voor de dieren zelf en je durft vervolgens de minder leuke beslissing te nemen. Daar kunnen veel beginnende en ervaren huisdierbezitters wat van leren.

Maar ik zou nog niet gelijk tot de conclusie zijn gekomen dat er dan maar geen parkieten komen. Het idee dat je had is leuk, maar dat daarbij de mogelijkheid tot vliegen wordt ontnomen is minder leuk. Maar wellicht is er een tussenoplossing waar hierboven ook al even aan getipt werd.
Aan je eerste idee te horen zijn jullie niet vies van een beetje klussen. Je zou een kamerbrede voliere kunnen maken. Die loopt dan van de ene kant naar de andere kant van de kamer met een van de muren als achterwand. Dan hebben ze lekker veel ruimte om te vliegen, ook als jullie niet thuis zijn. Als in de zomer de deuren en ramen open staan, hoef je je geen zorgen te maken dat ze wegvliegen. Als de ramen en deuren dicht zijn, kan je ze uit de voliere laten zodat ze de rest van de kamer kunnen ontdekken en bij jullie kunnen komen zitten.
Op die manier hebben ze altijd genoeg ruimte om te vliegen op een veilige manier. Als je dan ook nog eens voor asielvogeltjes gaat, dan biedt je een tweede kans in de vorm van een waar paradijs. Is dat wellicht een optie die jullie acceptabel vinden?

hubbabubba

Citaat van: Kleintjes op oktober 30, 2011, 23:07:27
Ik ben net hier aan 't lezen en weet even geen raad met 't laatste bericht. Ik kan de context er niet uithalen.

Je toonstelling begrijp ik niet helemaal.

Nou dat kwam geheel door onderstaande reactie:

Citaat van: Caradow op oktober 30, 2011, 22:07:30
Hoeveel bewegingsvrijheid heb jij nog over als je rolstoelgebonden bent? De trap op moet kruipen/klauteren.. tuurlijk, je zal je aanpassen, maar waar kies jij voor?
Deze vergelijking kan je trekken wanneer je er zonder goede reden voor kiest om te wieken...
Ik stel voor dat je lekker een dvdtje koopt met een vogelfilmpje en daar lekker naar gaat kijken..  En de echte diertjes niet aanschaft...
Hoe wil je het oplossen wanneer een van je parkietjes naar beneden valt? sMorgens als jij net de deur uit bent.. jij komt pas savonds thuis..  wat denk je dat je dan aantreft?
Ow en dat over dat je niet goed bij je hoofd zou zijn? Ik zal je er niet over aanvallen.. maar heb mijn gedachten er wel over... Ook goed? ;)
Ik vraag gewoon hoe dat zit met vogels, of ze het echt zo erg vinden om niet te kunnen vliegen, juist omdat ik zelf niet graag een vogeltje zou willen zijn dat z'n hele leven in een kooi'tje moet zitten en per dag 2 uurtjes even mag vliegen, want zeg nou eerlijk... in de meeste gevallen kan een vogel niet vliegen in een kooi...

En dan krijg ik zo'n reactie...

Sorry, maar als ik een vogelkenner zou zijn en een leek komt met zo'n vraag dan zou ik toch reageren in de trant van, Nou wat je in je hoofd hebt is niet zo diervriendelijk, omdat een vogel het geweldig vind om te vliegen (ik noem maar even wat).

Nee dan word er een reactie naar m'n kop gesmeten dat ik maar een DVD'tje moet kopen met een vogelfilm ::)

En dan ook vooral hetgeen ik even dikgedrukt heb gemaakt....

Dat schoot gewoon even verkeerd.. gewoon omdat ik informatie probeer in te winnen, meer niet!

(gelukkig heb ik het niet uit mezelf gedaan om vervolgens hier vol trots de foto te showen met m'n parkietjes, vrees voor het ergste als dat was gebeurd :-X

Citaat van: Kleintjes op oktober 30, 2011, 23:07:27Parkietjes kunnen er prima tegen als ze 'n tijdje 'huis arrest' hebben, dat is helemaal geen probleem. Ik heb er 6, waarvan er maar 2 zijn die de kooi uit willen! Ik geef ze de kands om naar buiten te komen als ze dat willen, maar alleen Tweety en Jecky komen buiten spelen. De andere 4 zitten dus de hele tijd in de kooien.
Parkietjes zijn qua poepjes en dergelijke eigenlijk hygienischer dan honden en katten, aangezien die overal aan likken en dan aan jou likken. Niet te vergeten de kattenbak, bijvoorbeeld.

Kies voor 'n ruime kooi, laat ze los als je thuis bent. In de zomer doe je gewoon de deuren (en eventueel ramen) en vitrages dicht en laat je ze los, of in 'n kamer waar de raam en deur dicht zijn. Als je 'n goede ruime kooi hebt is 't echt geen ramp. Vindt je dat echter toch 'n probleem, dan kun je inderdaad beter iets anders kiezen. Kamervoliere is 'n prima alternatief voor kortwieken; ze hebben dan veel vrije ruimte zonder dat ze echt 'gevangen' zitten in 'n klein kooitje.
Ik snap nu heel even niet het verschil....
Hoop dat dit op een vriendelijke manier uitgelegd kan worden...

Jij zegt dat van de 6 vogeltjes er maar 4 uit hun kooi'tje komen.
dat kan in mijn ogen zijn door;
a) Ze hebben er geen behoefte aan om hun vleugetjes uit te slaan
b) Ze vinden de wereld buiten hun vertrouwde kooi maar eng

Dan denk ik op mijn beurt als het reden "a" is...
Wat is dan het verschil met een open kooi, (zo moet je de planken maar even voorstellen, volgens mij heb ik het diervriendelijker in m'n hoofd dan jullie ;D ) waar ze niet kunnen vliegen maar wel meters de ruimte hebben met allerlei speelgoed en klim/klauter mogelijkheden... en een dichte kleinere (ga ik voor het gemak even van uit, geen idee hoe groot ze bij jou zijn, maar bij menigeen zijn het imo kleine kooi'tjes) kooi waar ze met alle veren in zitten, maar ze niet kunnen of willen gebruiken...

*mijn honden mogen niet likken in m'n gezicht, haha*

Citaat van: Parkieten-Freak op oktober 30, 2011, 22:32:20
Koken, kaarsen en hete thee heb je inderdaad niet niet als je weg bent, maar je komt toch ook weer thuis? Wat ga je dan doen met je parkietjes als je geen kooi hebt?  ???

Nou als ik dus van plan was om ze kort te wieken lijkt het mij vrij lastig voor ze om een pan met kokend water in te vliegen en als het goed is zouden ze gekortwiekt ook niet van die plank af kunnen..

Citaat van: TenT op oktober 31, 2011, 09:09:20
Ik snap ook niet echt de bedoeling van je laatste bericht. Je geeft zelf aan dat je alleen het beste wilt voor je parkieten er zijn  heel veel verschillende mensen die je dit vertellen kijk maar eens op andere topics daar reageren meestal maar 2 personen. Ik heb even het idee dat je ons de schuld geeft dat je geen parkietjes neemt. Ik wil er toch even op wijzen dat dit je eigen keuze is!!! Wij geven alleen advies.

Maar aangezien je aangeeft dat je 5 meter hebt om een plank te hangen kan je ook gewoon zelf een voliere bouwen. Dan kunnen je parkietjes klimmen EN vliegen.
Klopt dat ik het beste wil voor mijn dieren, vandaar dat ik het ook op deze manier overdenk ipv dat ik 2 parkieten op een plank deponeer en er dàn achter kom dat ze niet gelukkig zijn doordat ze niet kunnen vliegen..

Ik geef absoluut jullie (wil sowieso niet iedereen over 1 kam scheren) de schuld dat het parkieten verhaal niet door gaat, maar vind wel dat er wat normaler gereageerd had kunnen worden ipv me aan te vallen terwijl ik in de OP had gezegd dat MIJN geniale idee misschien wel helemaal niet zo geniaal blijkt te zijn, gewoon een normalere uitleg had ik prettiger gevonden en had ik denk ik meer van geleerd.

Op je laatste stukje;
Ik heb niet heeeeeeel veel plek in huis, maar 1 muur (boven de eettafel) is nog kaal en die loopt door tot boven de bank, vandaar dat ik daar dan de ruimte had gehad om een heuse parkietenspeeltuin te maken, maar een voliere.. nee da gaa nie lukke nie :-\



Citaat van: inge op oktober 31, 2011, 09:44:07
Hoi, wil niet dat je je aangevallen voelt ,maar ben het toch helemaal eens met de andere.

Als je het zo natuurlijk mogelijk wilt doen ,dan doe je helemaal niet aan kortwieken!
Als je dus echt niet weet wat dit inhoudt voor de grasjes zoek het dan even op bij de zoekfunctie ;)

Veel succes met je beslissing.
Daar heb je een punt ;)
Maar dat is dus ook een van de redenen dat ik een vogel niet ga opsluiten in een kooi waar hij dan niet zou kunnen vliegen als dat z'n lust en z'n leven is...


Citaat van: Parkieten-Freak op oktober 31, 2011, 09:52:39
Ik begrijp je teleurstelling maar dit heeft niets met flauwheid te maken, maar met realiteit.
Een gewiekte vogel kan nog een beetje (ongecoördineerd) vliegen, met alle gevaren van dien.  Verder kunnen parkieten goed lopen.  De kans dat je op een kwade dag bovenop je parkiet gaat staan, is levensgroot aanwezig.
Parkieten zijn nieuwsgierige vogels. Ze onderzoeken van alles en met name popjes kunnen gaan knabbelen aan een kaarsen, aan (giftige) planten, aan je behang en aan je meubilair.
Kijk dat is iets wat ik ook bijv. niet wist.
Dat ze ongecoördineerd kunnen vliegen..
Ik heb kippen en deze MOETEN gekortwiekt worden (ook deze lopen los in het weilandje bij de schapen en geiten) omdat ze ander naar de buren gaan en als ze erg ver weg gaan is er ook nog familie vos die ze wel erg lekker vind...
Maar aan de kippen merk ik bijv. dus totaal geen verschil of ze nu wel gekortwiekt zijn of niet, ze zijn even vrolijk.
Echter kunnen zij alleen nog maar springen en niet zo hoog dat ze over het hek kunnen komen.

Dat ik bovenop een parkiet ga staan, tsja... daar zal ik voor waken, maar het is ook niet de bedoeling dat ze op de grond komen te lopen en al helemaal niet dat ik over die planken ga lopen, dus denk dat die kans klein is..

Dat ze gaan knabbelen aan planten, meubilair en kaarsen (en nog zoveel wat voor hun voeten komt) was mij wel bekend, maar of ik ze nou kortwiek of niet, dit is gewoon een parkietenfeit.
Maar nogmaals, het was dus de bedoeling de planken zo te maken dat ze er niet af kunnen en alleen als wij thuis zijn, ze bijv. een touwladder krijgen naar de bank toe en wij met ze in de weer gaan, zelfde gevaar dus al jij het deurtje van de kooi opent voor een rondje vliegen, snap je.
Dus wat ik daarmee wil zeggen is dat dat gevaar er niet meer op word.

Citaat van: Moppers op oktober 31, 2011, 11:38:12
Ik heb er respect voor dat je, na het verkrijgen van deze informatie, ervoor kiest geen parkieten te nemen. Veel mensen zullen hun eigen wens bovenop stellen en toch parkieten nemen. Jij gaat eerst uit van wat wel of niet goed is voor de dieren zelf en je durft vervolgens de minder leuke beslissing te nemen. Daar kunnen veel beginnende en ervaren huisdierbezitters wat van leren.

Maar ik zou nog niet gelijk tot de conclusie zijn gekomen dat er dan maar geen parkieten komen. Het idee dat je had is leuk, maar dat daarbij de mogelijkheid tot vliegen wordt ontnomen is minder leuk. Maar wellicht is er een tussenoplossing waar hierboven ook al even aan getipt werd.
Aan je eerste idee te horen zijn jullie niet vies van een beetje klussen. Je zou een kamerbrede voliere kunnen maken. Die loopt dan van de ene kant naar de andere kant van de kamer met een van de muren als achterwand. Dan hebben ze lekker veel ruimte om te vliegen, ook als jullie niet thuis zijn. Als in de zomer de deuren en ramen open staan, hoef je je geen zorgen te maken dat ze wegvliegen. Als de ramen en deuren dicht zijn, kan je ze uit de voliere laten zodat ze de rest van de kamer kunnen ontdekken en bij jullie kunnen komen zitten.
Op die manier hebben ze altijd genoeg ruimte om te vliegen op een veilige manier. Als je dan ook nog eens voor asielvogeltjes gaat, dan biedt je een tweede kans in de vorm van een waar paradijs. Is dat wellicht een optie die jullie acceptabel vinden?

Dankjewel, jij lijkt de eerste te zijn die me begrijpt en het tegendeel goed onderbouwd kunt verwoorden!! :)

Dat ik zo reageerde was omdat het mij totaal verkeerd schoot en ik het idee kreeg een of andere parkietenmishandelaar te zijn of willen worden.
Ik had nog he-le-maal niks gedaan, niks gekocht of weet ik 't en er werd me al verteld dat ik maar beter een DVD'tje kon gaan kopen en er met de gedachten werd gespeeld dat ik misschien wel niet goed bij m'n hoofd zou zijn, kan daar slecht tegen daar ik juist informatie inwin alvorens ik uberhaupt een plank, parkiet of touwladder heb aangeschaft...

Nu blijkt dus dat de plank (lees; speeltuin) wel een leuk idee was maar het niet kunnen vliegen geen leuk idee is..

Dat wij niet vies zijn van klussen klopt als een bus, wij vinden het zelfs leuk om te klussen ;D
Maar zoals je zegt over de kamervoliere... dat gaat gewoon niet lukken hier in huis, helaas.
De lengte is het probleem niet maar dan zou de "voliere" maar zo'n 40 cm hoog kunnen zijn en dat is dus niks.. helaas pindakaas

Overigens wist ik ook niet eens van het bestaan van asielvogeltjes af....
Ik had dan voor jonkies willen gaan, maar tamme ouder parkietjes had ik ook heel leuk gevonden (leuker zelfs, want er zijn hier meer zielepieten gekomen dan jonge dieren)

Rest mij nog 1 vraag en hoop op een vriendelijke uitleg (meer vraag ik niet ;) )

Hoe zit dat dan met papegaaien (zelfde soort als parkieten toch??)
Hoe vaak zie je wel niet dat iemand met een papegaai of valkparkiet door de buurt wandelt (was vroeger bij ons een man die dat deed) in de supermarkt zie ik ook wel is iemand lopen en laatst nog een man op een fiets met een papagaai op z'n schouder...
Deze dieren zijn neem ik aan gekortwiekt want ze zullen anders wel weg vliegen ga ik voor het gemak even van uit...
Waarom is het voor een parkiet dan wel zielig en voor een papegaai niet, of is het voor een papegaai ook zielig??


TenT

Ik ben hier net aan het lezen en ik heb een idee wat in mijn ogen het beste is voor iedereen. Ik begrijp dat het niet fijn is voor vogels om niet meer te kunnen vliegen, maar er is toch wel 1 ding waar ik even op wil wijzen. (ik ben hier geen voorstander van) Als je een vogel kortwiekt VOOR hij ooit gevlogen heeft en 1 van zijn soortgenoten heeft zien vliegen hebben ze hier geen last van want ze weten niet wat ze missen.

Maak jullie maar geen zorgen dit is niet mijn idee! Als je nu eens op zoek gaat naar kruipertjes? Deze kunnen niet vliegen wegens een ziekte en dan lijkt dat idee van de plank mij geniaal!

hubbabubba

Daar zat ik ook aan te denken...
Als je inderdaad vogeltjes hebt die nog nooit hebben gevlogen en dus niet weten wat het is...
Maarja, ook dat zal het waarschijnlijk zielig zijn??

Kruipertjes?
Waar vind ik die, want wil best een goed huisje bieden aan zieke vogeltjes, liever dat zij bij ons kunnen klauteren en klimmen dan dat ze de nek worden omgedraaid ofzo.

TenT

Geen idee waar je die vind misschien kunnen andere forumleden je  helpen. Je kan misschien eens op marktplaats kijken.

foxie13

Een kruipertje is misschien een goed idee. Ik denk dat mensen papegaaien kortwieken, omdat die heel groot zijn en niet even door de woonkamer kunnen vliegen (?). Maar van die plank, kunnen de parkietjes niet gaan klauteren en dan van de plank naar beneden vallen?